Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mayıs '08

 
Kategori
Edebiyat
 

Elveda İstanbul-1

Elveda İstanbul-1
 

İstanbul


1
Artık gitme zamanı geldi, heyecanlandım. Bu yürek hoplatan ve eşya toplatan gitme telaşında çok derindeki duyguları çağıramadım. Kolay bir yol aradım. Şairler, İstanbul için neler söylemiş diye baktım. Rastlayabildiğim birkaçından kısa alıntılar yaptım. İşte onlar:

Yahya Kemal Beyatlı:

"Sana dün bir tepeden baktım aziz İstanbul
Görmedim gezmediğim, sevmediğim hiç bir yer
Ömrüm oldukça gönül tahtına keyfince kurul
Sade bir semtini sevmek bile bir ömre bedel."

demiş. Bu büyük şehre olan sevdasını bu dizelerle anlatmaya çalışmış.

Necip Fazıl Kısakürek İstanbul'u, ruhunun yansıması gibi görmüş;

"Ruhumu eritip de kalıpta dondurmuşlar;
Onu İstanbul diye toprağa kondurmuşlar."

Tevfik Fikret'in İstanbul'a bakışı ise biraz agresif. "Sis" şiirindeki mısralarında, sevgiden daha çok nefreti görmek mümkün. Fakat satır aralarında, içten içe bir hayranlık ta hissedilmiyor değil; Mesela, "Ey koca büyüleyici bunak!" gibi

"Sarmış ufuklarını senin gene inatçı bir duman,
Beyaz bir karanlık ki, gittikçe artan
....................
Ey köhne bizans, ey koca büyüleyici bunak,
Ey bin kocadan artakalan dul kız;
...............................
Örtün, evet ey felâket sahnesi... örtün artık ey şehir;
Örtün, ve sonsuz uyu, ey dünyanın koca kahbesi"

Vedat Türkali`nin şiiri:

"Salkım salkım tan yelleri estiğinde
Mavi patiskaları yırtan gemilerinle
Uzaktan seni düşünürüm İstanbul
Bin bir direkli halicinde akşam
Adalarında bahar
Süleymaniye'nde güneş
Hey sen güzelsin kavgamızın şehri (1)

Erhan Güleryüz imzalı bir şiir ise, İstanbul tutkusunu farklı bir biçimde anlatmış;

"Ölürsem,
İstanbul'da ölmeliyim ben.
Namazda,
martılar geçmeli üstümden.
Mümkünse kış olmalı.
Mümkünse,
kimse duymamalı." (2

Atilla İlhan şiirinde, sanki kaybettiği İstanbul'u aramış ve şöyle demiş;

"Ulan istanbul sen misin
Senin ellerin mi bu eller?
Ulan bu gemiler senin gemilerin mi..
Minarelerini kürdan gibi dişlerinin arasinda,
Liman liman götüren,
Ulan bu mazot tüküren bu dövmeli gemiler senin mi
Akşamlar yassıldıkça neden böyle devleşiyorlar.
Neden durmaksızın imdat kıvılcımları fışkırıyor antenlerinden;
Neden? (3)

Herkesin kendisine bir şeyler söylediği; kendisinden birşeyler dinlediği; kendisinde bir şeyler yaşadığı koca şehir... Büyük İstanbul. Elveda.

(1)-http://www.3harf.com/istanbul+siirleri
(2)- http://www.eksiportal.com/tj-den-t11427.html&pid=248611&mode=threaded
(3)-http://www.fotografturk.com/default.asp?fototurk=konugoster&id=47

Resim: img.blogcu.com/.../subebegi_istanbul_genel.jpg

 
Toplam blog
: 462
: 707
Kayıt tarihi
: 28.04.07
 
 

Emekliyim. Herkes gibi benim de bir dünya görüşüm var. İnsanların farklı fikir ve inançlara sahip..