Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Kasım '14

 
Kategori
Deneme
Okunma Sayısı
777
 

Gazi, şanlı, kahraman gönüllerde yaşasın; adları Antep, Urfa, Maraş olsun

Gazi, şanlı, kahraman gönüllerde yaşasın; adları Antep, Urfa, Maraş olsun
 

Bu ülkenin her yanı kurtuluş savaşı verdi. Antep’in, Urfa’nın, Maraş’ın kurtuluş mücadelelerini önemsemediğimizden değil ama yani böyle "yiğit oğlan" tarzı ödüllendirme, madalya verip kırk yıllık isimlerini değiştirme falan ne kadar doğru bilmiyorum. Madem öyle adları Şahin Bey, Urfalıyam ezelden, Sütçü İmam olsaydı.

Yani bu tür bir adlandırma profesyonel değil, şehircilik ilkelerine uygun değil hem de çağdaş değil. Gaziantep diyeceksin bilmeyenler (bilenler toprak oldu zaten) Antep'in "Gazi" sini düşünecekler. Düşünün yani Antepliler şehirlerinin adındaki bu kahramanlık vurgusundan gurur duyuyorlardır ama zor söylüyorlardır ve Gaziantep yerine Antep demek istiyorlardır ki genelde de Antep deniliyor zaten. Ben bu üç şehrin adının başına konulan mücadele ve kahramanlık vurgularının da insanların fazlaca umurunda olduğunu sanmıyorum.

Bu şehirlerin kahraman halkının bir şekilde ödüllendirilmesi gerekiyordu diye düşünenler olabilir. Onlara en büyük ödül şehirlerine kavuşmuş olmalarıdır. Anıtlar dikilebilir. Maraş’a, Antep’e, Urfa'ya bu tarihi olayları unutturmayacak heykeller, güzel sanat eserleri yapılır ama bu şekilde şehirlerin adları sanki karizmatik durmuyor. Koskoca Antep şehri ve vizyonu doksan yıl önce yaşanmış ve artık neredeyse unutulmuş bir olayın dar kalıpları içine hapsediliyor gibi. Antep uzaya çıksa hala Antep’in gaziliği konuşulur.

Şehirlerin değişen bu adları halklarını da etkiliyor gibi. Gaziantep ve Urfa'da sorun yok da örneğin Kahramanmaraş'ın "kahraman"ı sanki buranın insanlarını bu isme uygun olmaya zorluyor; Maraşlılarda ciddi kabadayı özentisi var. Ya şimdi bu isimler şehirlerin modernleşmesine, mega şehir olmasına da engel gibi. Antep deyince doğunun New York'u, lakin "gazi" si sanki biraz işi bozuyor.

Bilmiyorum yani yanlış mı düşünüyorum; belki de bu ilave adlar yüzünden bu şehirler daha fazla parlayacakken silik kaldılar. Örneğin hiçbiri bir Kayseri olamadı. Ben Eskişehir'in de "Eskişehir" adı nedeniyle karizma ve vizyon kaybettiğini düşünüyorum. İsterseniz Tokyo yapın adı Eskişehir olunca. Eskişehir diye ad mı olurmuş! Modern şehircilikte bunlar önemlidir. 

NAHİDE ÇELEBİ bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

SİZE KATILIYORUM, SELAM VE SEVGİLER.NAHİDE ÇELEBİ

NAHİDE ÇELEBİ 
 30.11.2014 8:31
Cevap :
Selamlar Nahide hanımcığım.  02.12.2014 21:07
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 4981
Toplam yorum
: 13125
Toplam mesaj
: 282
Ort. okunma sayısı
: 670
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Sadece sayfalarda kalan yazılar şaheser olsalar bile önemsiz ve anlamsızdır. İnsanlara ulaşan ve ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster