Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Haziran '18

 
Kategori
Seçim
 

İnce veya Akşener veya Karamollaoğlu Cumhurbaşkanı Seçilirlerse Parlamenter Sisteme Geri Dönerler mi

İnce veya Akşener veya Karamollaoğlu Cumhurbaşkanı Seçilirlerse Parlamenter Sisteme Geri Dönerler mi
 

İnce veya Akşener veya Karamollaoğlu Cumhurbaşkanı seçilirlerse Parlamenter sisteme geri dönerler mi? Lafı dolandırmadan hemen söyleyeyim (ifade edeyim değil, söyleyeyim). Hiç sanmıyorum, ihtimal bile vermiyorum. Şimdi neye dayanarak bunu söylediğimi açıklayım.

İnce’nin konuşmalarını dinliyorum, “seçilirsem hemen şunu yapacağım, ilk iş bunu yapacağım, ilk 48 saatte şunu yapacağım, falancanın apoletlerini sökeceğim” vb yapacağı işleri sıralıyor. Keza Akşener’i dinliyorum, imzalayacağım ilk karar şu olacak, derhal şunu yapacağım, hemen bunu iptal edeceğim vb, o da ivedilikle yapacağı işleri sıralıyor. Karamollaoğlu da öyle. Hatta “yapacağız” da demiyorlar, “yapacağım”, “değiştireceğim”, ”imzalayacağım”, ”sökeceğim” vb diyorlar. Doğru da söylüyorlar, çünkü yeni sistem de icranın başı ve en yetkili kişisi cumhurbaşkanı olacak, yaparlarsa bu işleri onlar yapacak. Şimdi soruyorum size, eğer yeni sistem olmasaydı, yeni sistemde cumhurbaşkanı bu kadar yetkili olmasaydı, parlamenter sistem olsaydı, böyle, “yapacağım”, “değiştireceğim”, “iptal edeceğim”, “sökeceğim” vb kesin ve birinci tekil şahıs konuşabilirler miydi? Konuşamazlardı çünkü parlamenter sistemde cumhurbaşkanının böyle güçlü yetkileri yoktu. Eğer seçilirlerse, yeni sistemde cumhurbaşkanının yetkilerini ve gücünü bir defa tattıktan sonra, böyle hızlı karar verebilmenin, iş yapabilmenin, statükoyu böyle kolaylıkla değiştirebilmenin avantajlarını gördükten sonra bunu değiştirmek, bu yetkilerden, bu kolaylıktan, bu güçten vazgeçmek isteyeceklerini hiç sanmıyorum.

Gelelim muhalefetteyken yeni sistem aleyhinde ileri sürdükleri ikinci en güçlü argümana. Ne diyorlardı? Diyorlardı ki, yeni sistemde, cumhurbaşkanı tek başına o kadar yetkili ki, demokrasi, hukuk, kuvvetler ayrılığı  vb tehlikeye girer. Peki ama ben şimdi yine soruyorum büküp boynumu. Sayın İnce veya Sayın Akşener, eğer seçilirseniz bütün bu üstün yetkiler zaten sizin elinizde olacak. Elinizde bu yetkiler var diye siz demokrasiyi veya hukuku vb tehlikeye atacak işler yapar mısınız? Her halde “yaparım” demeyeceksiniz. Yapmayacağınıza göre demokrasi de hukuk da tehlikeye girmeyecek demektir. Bu bakımdan, ikinci güçlü ve mantıklı sebep olarak diyorum ki işte bu sebepten de eğer siz cumhurbaşkanı seçilirseniz öyle sanıyorum ki parlamenter sisteme dönmeyeceksiniz.

Haaa, şunu da ilave edeyim ki eğer siz değil de başka bir aday seçilirse, işte o zaman yine eski söyleminize devam edeceğinizi ve “parlamenter sisteme dönmek gerekir, bu sistem şöyle fenadır, böyle risklidir” gibi söylemlere devam edeceğinizi tahmin ediyorum. Şüphesiz yanılıyor da olabilirim, ben sadece kendi kanaatlerimi ve mantıki dayanaklarını yazdım.

Sürç-ü lisan ettiysem af ola. Kalın sağlıcakla.

 
Toplam blog
: 326
: 941
Kayıt tarihi
: 10.03.11
 
 

Okullar: TED Ankara Koleji, ODTÜ, Bogaziçi Üniversitesi (Master) İş Hayatı: Philips, Anadolu Endü..