Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Mart '19

 
Kategori
Ekonomi - Finans
Okunma Sayısı
64
 

İthal Patateste Vergi %0 Oldu

11 Mart 2019 tarih-30711 sayılı resmi gazetenin 815 kararlı yazısına istinaden Taze veya Soğutulmuş ithal patates için tarife kontenjanı açıldı. Bu kontenjana göre 200.000 tona kadar açılan kontenjanın süresi 20.04.2019 tarihinde bitecekir.

Patatesin Singapura %12 AB-EFTA ve Diğer Ülkere ise %19,30 olan ithalatta alınan gümrük vergi oranı bu tarihe kadar % 0 (sıfır) olarak uygulanacaktır. KDV oranı%1(bir)

Benzer bir uygulamada ocak ayının 15 inde soğan için çıkmış ve 28 şubatta sonlanmıştı. Bu ithalat sonrası soğan kim tarafından getirildi ve yurtiçi satışta % kaç kdv ile satılmıştır bilmek zor.

Biz gelelim patatesteki güncel uygulamaya, bugün bu kararı okuyan bir ithalatçı mükellef 30-35 günlük süreç içinde yurda yerli ve milli olmayan ithal patatesi sokması için önce pazar araştırmasına girecek, bu minimum 1 hafta ve güvenilir bir satıcı bulması halinde, hemen öde parayı gelsin, tabiki hayır öncelikle Tarım bakanlığından kontrol belgesi çıkartacak bunun için de ürünü bulduğu firmadan öncelikle proforma fatura ve ürünün içerikleri vs evrakları toplatıp kontrol başvurusu yapması 2-3 gün, başvuru yaptıktan sonra evraklar uygun ise tahmini belgeyi almasıda 10 gün sürse(daha az olmadığın biliyorum) sizin yükleyin gemiyi gelsin demeniz için minimum süre anlattığım gibi eksikler olmaması halinde geçerli bu 22-25 gün sürecek. Zaten 40 gün gibi bir süreniz var herşey düzgün giderse, diyelim gitti bitti mi tabi ki hayır ürün çıktı yola(bu belirlenen 40 içinde yüklenen malzeme süre sonrasıda gelse uygulamadan faydalanır) ve malzeme kapıya sınır kapısına geldi yatır %1 kdv ni çek ürünü yok, önce numune alınıp fiziki muayene ve analizden geçecek zirai karantina için ürün sağlık yönünden bir zararı olmadığı görülürse ithalat biter, yok o kadar meşakatten sonra üründe bir de kusur çıkarsa yandı canım keten helva mı derler o hesap başlayacaksın düşünmeye, birinci yol aldığın üreticiye geri yollamak tabi karşı taraf nakliye vs masraflarıda kabul eder transfer ettiğin ücreti de iade ederse veya onca masrafa ortak eder sizi, siz de zararınızı minimuma indirmek için anlaşırsınız. İmha yoluna giderse imha masrafları da sizin üstünüze, nakliye masrafları bir de ödediğiniz ürün bedeli vs derken köprü son çıkış olabilir küçük yatırımcıya, tabi bu öyle mi olur acaba?

Nasıl olur, benim kanatimce 1-2 konteyner ile kimse bu riske girmez bişeyde kazanamaz akıllı bir yatırımcı da bu kadar sıkıntıya girmez.

Bu karar çıkmadan önce Ürünü pazarda bulan, Yükleme haline gelecek kadar olan evrak işleri presüdürleri bitiren ve her şeyi hazır olup kararın çıkmasını bekleyen öyle 1-2 konteyner değil komple bir ya da bir kaç gemi ile 600-700 bin ton siparişi yurda getirebilecek ve önceden bu kararın çıkacağını rüyasında gören akıllı bir yatırımcı yapabilir ve yapacaktır bu işi...

İyi de bize ne değil mi?

Senin çiftçin soyguncu, pazarcın ,esnafın hırsız olursa böyle olur. 

Hayır ama öyle değil,

Sen devlet olarak Tarımda 1 numarayız derken çiftçini mazot, gübre vs masraflarla yok edip, pazarcıya gelene kadar hal öncesi ve sonrası aracılara göz yumar buna üreticiden -tüketiciye gelene kadar olan süreci tekelden yapmaz veya hal sorununu çözmezsen üstüne bir de ithal ürünü sıfır maliyetle sokarsan ne tarım yapacak çiftçin kalır ne de yerli ve milli ürün.

Kısa zamanlı ithalatın iç piyasaya ayar olduğunu anlatmaya çalışmak ,sadece dış devletlerde nasıl bir tohum ile ürettildiğini bile bilmediğimiz ürünleri alırken, içerde çözemediğin sorunun dağ gibi büyümesi devam edecektir.

Aklıma yıllar yıllar önce ama son 16 yılın içinde mısır ithalatında g.vergilerinin nasıl önce düşüp açıkta bekleyen gemiler tahliye ediltikten sonra yine %70 çıktığı geldi. Acaba bu sebze meyve ithalatlarınında gemileri yola çıkmış ya da açıkta bekliyor mudur düşünmeden edemiyor insan..

Ne olursa olsun benim fikrim önce çiftiçiye uygun koşullar ile tesviklerin sağlanması (mazot-gübre gibi), sonra tüketiciye doğrudan en fazla hammaliye bedelleri ile ulaştıracak bir  devlet yapılanması ile aracısız ulaştırmak şarttır. Bu şekilde Tarımı tekrar hareketlendirerek Yerli ve Milli olmak sözden öze geçebilir aksi durumda çiftçinin olmadığı yerde tarımda bir numarayız dediğinizde gülenlere şaşırmamak lazım.

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 22
Toplam yorum
: 4
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 80
Kayıt tarihi
: 06.09.18
 
 

Gümrükleme hizmeti veren özel şirketin ith.müş.temsilciliğini yapıyorum, mesai dışında vaktimi ai..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster