Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Kasım '06

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Liderliğe dokuz pencereden bakmak: bir sentez

Liderliğe dokuz pencereden bakmak: bir sentez
 

İnsanlar farklı farklıdırlar. Tek bir insan modeline dayalı Yönetim anlayışı eksiktir ve eksik kalmaya mahkumdur.

• Tek bir insan modeline dayalı
o Liderlik,
o Yönetim,
o Takım Çalışması,
o İletişim anlayışı eksiktir.

Her yöneticinin kendisine göre kullandığı stratejiler vardır. Her liderin tarzı ve olaylara yaklaşımı farklıdır. Herkesin takım çalışmasında üstleneceği roller farklı farklıdır. Herkesin ayrı bir iletişim tarzı ve dili vardır.

Liderliğe Dokuz Pencereden Bakış, tüm bu farklılıkların aslında birer zenginlik olduğunu vurgular. Her yönetim tarzının ideal olarak uygulanabileceği bir alan, bir fonksiyon vardır. Bütün mesele, duruma ve çevre şartlarına bağlı olarak uygulanacak tarzı doğru olarak saptayabilmek ve doğru kişiye doğru görevleri varmektir. Eğer herkes kendi kişiliğine uygun bir görevi üstlenirse, o meslek ve görevde ustalaşabilir, zirveye ulaşabilir ve mesleğinin gerçek bir sanatkarı olabilir. Benzer şekilde kendi kişilik yapılarına uygun rolleri ve fonksiyonları üstlenen yöneticiler, bu görevlerini daha doğal olarak, rahatlıkla ve başarıyla yürütebilirler.

Liderliğe Dokuz Pencereden Bakış Modeli, İşletme ve Yönetim konusunda yazılmış ve çizilmiş pek çok bilgi parçacıklarını organize etmekte ve yerli yerine oturtmaktadır. Dokuzlu Liderlik Yaklaşımının farklılığı, senteze ve entegrasyona dayalı olmasıdır.

Liderliğe Dokuz Pencereden Bakış, yöneticilerin en önemli problemlerinden olan belirsizlik ve komplekslik sorunlarını çözmede onlara yol göstemektedir. Bunu da işletme ve yönetim bilgisini dokuzlu bir çatıda toparlayarak yapmaktadır. Bu kitaptaki dokuz konudan her biri ayrı bir yönetim paradigmasını yansıtmaktadır. Her konuda sanal bir kahramanımız şirketteki olaylara kendi gözlüğünden ve kendi pozisyonundan bakmaktadır. Her konu ayrı bir departmanın çalışma mantığını ve iş hayatına yaklaşımını anlatmaktadır. Her konu Liderliğin ayrı bir boyutunu ortaya koymaktadır:

Liderliğe Dokuz Pencereden Bakış

Liderlik Boyutları ve En İyi Kullanıldığı Departmanlar

    Toplam Kalite Liderliği: Üretim ve Operasyon Hizmetkar Liderlik: Satış ve Müşteri İlişkileri Etkin Liderlik Pazarlama ve Kurumsal İlişkiler Tasarımcı Liderlik Tasarım, Reklam, Markalaşma Uzman Liderlik Bilişim ve Teknoloji Sistemci Liderlik Muhasebe ve Sistem Vizyoner Liderlik ARGE ve Ürün Geliştirme Karizmatik Liderlik Stratejik Yönetim ve Finans Katılımcı Liderlik Halkla İlişkiler

Böyle bir çerçevenin (framework) bize sunduğu katkı İşletme ve Yönetim dünyasındaki kavramları dokuz boyutta organize etmesidir. Böylece, bu konularla uğraşan profesyonellerin zihinleri huzura kavuşmaktadır. Çünkü her tür kavram ve yetkinlik bu dokuz boyut altında toparlanabilmektedir. Böylece parçalar yerli yerine oturmaktadır:

1. BOYUT: TOPLAM KALİTE LİDERLİĞİ

Süreç Yönetimi, Sıfır Hata Hedefi, Sistemci Yönetim,
Kalite Çemberleri, Sürekli İyileştirme, (Kaizen), Kalite Kontrol,
Deming İlkeleri, İstatistiksel Proses Kontrol, İş Protokol Kuralları,
Auditing, Toplumsal Sorumluluk, İş Etiği

2. BOYUT: HİZMETKAR LİDERLİK

Empati, Koşulsuz Müşteri Memnuniyeti, Aktif Dinleme,
Duygusal Zeka, Çalışanlara Koçluk, Esnek İletişim,
Hizmet Yönelimi, Kişiselleştirilmiş Hizmetler, Ön cephe faaliyetleri,
İnsan Odaklılık, Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), İlişkiler Yönetimi, Çift Poşetçi Olmak,

3. BOYUT: ETKİN LİDERLİK

Motivasyon, Hedeflerle Yönetim (MBO), SMART Hedef Koyma,
Kişisel Gelişim, İş Odaklılık ve Sonuç Odaklılık, Esnek İletişim,
Profesyonellik, NLP (Sinir Dili Programlaması), Adaptasyon,
İmaj Yönetimi, Verimlilik ve Üretkenlik, Esneklik ve Hız,
Benchmarking, Stratejik Pazarlama, Tam Zamanında Üretim

4. BOYUT: TASARIMCI LİDERLİK

Markalaşma, Kurum Kimliği Çalışmaları, Anlam Yönetimi,
Niş (Niche) Yakalama, Yatay ve Sıradışı Düşünme, Yaratıcılık
Tasarım Yönetimi, Orkestra Şefi Tarzı Yönetim, Adaptasyon,
İmaj Yönetimi, Estetik Bakış Açısı, Sezgisel Karar Verme

5. BOYUT: UZMAN LİDERLİK

Bilgi Yönetimi, Öğrenen Organizasyon, Yeni Ekonomi,
Araştırma Geliştirme, Analitik ve Soyut Düşünme, E-learning,
Teknoloji Yönetimi, Knowhow ve Teknik Derinlik, Objektif Gözlem, Bilgi ve Teknoloji Üretimi, Entelektüel Sermaye

6. BOYUT: TOPLAM KALİTE LİDERLİĞİ

Kriz Yönetimi, Sistem Kurma ve İşletme, Rakip Analizi
Risk Yönetimi, Eleştirel Düşünme, Strateji ve Planlama
Sorgulama, Hiyerarşik Denetim ve Kontrol, Adaptasyon
İstihbarat ve Gözlem, Yapılandırma ve Kutu Yaklaşımı, Senaryo Kurma
Prosedürler ve Yazılı Süreçler

7. BOYUT: VİZYONER LİDERLİK

Değişim Yönetimi, Proaktif Vizyon Oluşturma, Beyin Fırtınası
Ufuk Dörtlüsü, Transformasyonel Yaklaşım, ARGE Yönetimi
Outsourcing, Strateji ve Gelecek Odaklılık, Yeni İş Fikirleri
Paradigma Değişimi, Proje Başlatma, Yeniden Yapılanma
Esnek Organizasyon, Stratejik İş Geliştirme, Yeni Ekonomi

8. BOYUT: KARİZMATİK LİDERLİK

Proje Yönetimi, İnisiyatif ve Risk Alma, Kontrol ve Takip
Strateji Güç, Etki ve Otorite, Paternalizm
Adaleti Koruma Sağlama, Aksiyon ve Sonuç Odaklılık, Değişim ve Hız
Doğrudan İletişim, Şirket İçi Girişimcilik, Takım Yönetimi
Cesaret ve Dayanıklılık, Stratejik İş Geliştirme, Delegasyon
Küresel Perspektif

9. BOYUT: KATILIMCI LİDERLİK

Paydaş Yönetimi, Takım Ruhu ve İşbirliği, Esnek İletişim
Aktif Dinleme, Saygı, Diyalog ve İşbirliği, Bürokrasi
Toplantı Moderatörlüğü, Demokrasi ve Katılımcılık Konsensus
Sosyal Sorumluluk, Farklılıkları Zenginliğe Dönüştürme, Takım Yönetimi
Büyük Resim, Dengeli ve Geniş Perspektif, Delegasyon

Liderliğe dokuz farklı bakış açısı getirerek şirketlere, organizasyona ve yönetime daha geniş, dengeli ve holistik bakmanızı amaçladık. Perspektifimiz genişlediyse ne mutlu bize!

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..