Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Eylül '07

 
Kategori
Eğitim
 

Öğretmen atamalarındaki çarpıcı veriler

Öğretmen atamalarındaki çarpıcı veriler
 

—Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu'nun dokuzuncu sınıflar için haftalık toplam ders saati 19'dur. Bu dersler, ileriki sınıflarda seçilen alanlara göre artmaktadır. Ama herkese zorunlu olarak en az 19 saat bu dersler okutulmaktadır.

—Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi'nin haftalık toplam ders saati 3'tür (ilköğretimde 2 saat, lisede 1 saat). Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi'nin haftalık toplam ders saati hiçbir şekilde artmamaktadır.

—Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu'ndan 2005/1–2007/2 atama dönemlerinde toplam 3507 öğretmen atanırken aynı dönemde Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi'nden 4791 öğretmen atanmıştır.

—2007/2 atama döneminde Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu'ndan atama bekleyen toplam öğretmen sayısı 102050 iken aynı dönemde Din Kültür ve Ahlâk Bilgisi'nden atama bekleyen öğretmen sayısı 9863'tür.

—2007/2 atama döneminde Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmeni olan bir adayın atanma ihtimali %13'tür.

—2007/2 atama döneminde Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu branşlarının herhangi birinin öğretmeni olan adayın atanma ihtimali %1'in altındadır.

—2007/2 atama döneminde Edebiyat öğretmeni olan bir adayın atanma ihtimali %2'dir. (Geçen yıl 34 kişi alınmıştı. Son yılların en yüksek ataması bu dönem yapıldı.)

—2007/2 atama döneminde Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi'ne 1300 kontenjan ayrılırken sekiz lise branşına (Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu) toplam 1065 kontenjan ayrılmıştır. (Bütün lise branşlarından son yılların en yüksek ataması bu dönem yapılmıştır.)

—2007/2 atama dönemindeki 20 bin kontenjanın %6, 5'i Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi'ne ayrılırken sekiz lise branşına (Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu) %5, 3'ü ayrılmıştır.

—2007/2 atama döneminde İlahiyat Fakültesi mezunlarından dördüncü öncelikliler dahi atanırken sekiz lise branşından birinci önceliklilerin %15’i bile atanamamıştır.

—2007/2 atama döneminde her branştan atama yapılacak kadro sayısının iki katı kadar başvuru alınmasına rağmen yeterli başvuru olmadığı için Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi'nden 152, İHL Meslek Dersleri öğretmenliğinden de 13 kontenjan boş kalmıştır. Sekiz lise branşından hiçbir kontenjan boş kalmamıştır.

—2007/2 atama döneminde bir Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmeni 72 puan ile atanabilmişken bir Matematik öğretmeni 93 puan, bir Fizik öğretmeni 90 puan, bir Edebiyat öğretmeni 83 puanla atanamamıştır.

—İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ne Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmeni atanırken yine 4. ve 5. sınıflarda okutulan Türkçe, Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi, Matematik gibi branş derslerine sınıf öğretmeni girmektedir. Yani Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersi için ayrıca bir Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi öğretmeni görevlendirilmektedir.

—Açık bulunan Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi branşına atama yapılırken liselerdeki branş derslerinde açık olmasına rağmen atama yapılmamakta, “ücretli öğretmen” görevlendirilerek bu açık kapatılmaya çalışılmaktadır. (“Ücretli öğretmen”, saati 5 YTL’den derse giren ve aylık ortalama 300 YTL kazanan, kadro yetersizliğinden dolayı atanamamış eğitim fakültesi mezunu veya herhangi bir lisans veya önlisans programından mezun kişidir. İl, ilçe Millî Eğitim müdürlüklerince görevlendirilirler. )

—2005 yılında Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ne 1010 öğretmen atanırken sekiz lise branşına (Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu) 563 öğretmen atanmıştır.

—2006 yılında Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ne 1781 öğretmen atanırken sekiz lise branşına (Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu) 809 öğretmen atanmıştır.

—2007 yılında şu ana kadar Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ne 2000 kontenjan ayrılırken sekiz lise branşına (Edebiyat, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Coğrafya, Felsefe Grubu) 2135 kontenjan ayrılmıştır. Lise branşlarına ayrılan kontenjan miktarı çok az bir farkla da olsa Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ni geçmiştir. Bunun sebebi de son birkaç yıldır lise branşlarına çok az atama yapıldığı için açığın yüksek derecede artması, liselerin dört yıla çıkması ve kamuoyunda oluşan tepkidir. Ancak henüz 2007 yılı atamaları tamamlanmamıştır. Ekim veya Kasım ayında 10 bin sözleşmeli öğretmen daha alınacağı duyurulmuştur. Millî Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin Çelik yaptığı açıklamalarda bu 10 bin sözleşmelinin “yoğun ihtiyaç bulunan branşlara” ayrılacağını belirtmiştir. Sayın Bakan’ın geçmiş yıllardaki benzer açıklamalarını hatırladığımızda “yoğun ihtiyaç bulunan branşların” neler olduğunu fazla düşünmemize gerek yok. Geçmiş yıllarda en fazla atamalar, “Sınıf öğretmenliği, Türkçe, İngilizce, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi”ne yapılmış, lise branşları neredeyse unutulmuştur. Ümit ediyoruz ki bu sefer lise branşlarına “üvey evlat” muamelesi yapılmaktan vazgeçilir ve hepsi birer yüksek lisans mezunu olan lise branş öğretmenlerinin de yüzü güldürülür.

Yukarıdaki veriler açıkça göstermektedir ki sekiz lise branşı, hiçbir şekilde Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ni yakalayamamıştır. Bu verilere baktıktan sonra liselerdeki disiplinsizliği, ÖSS’de binlerce öğrencinin neden sıfır çektiğini sorgulamaya gerek kalmıyor.

Yukarıdaki bilgileri sunmaktaki amacımız, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ne yapılan atamaları azaltmak değil, her branşa ihtiyaç oranında âdil kadrolar verilmesini sağlamaktır. Bir branştaki ihtiyaç görülürken diğer branşları görmezden gelmek âdilane değildir. Artık kadroların âdil dağıtıldığı atama dönemleri görmek istiyoruz.

Öğrenciye, Türk kültür ve yaşayışını aktaran, okuma zevkini kazandıran Türk Dili ve Edebiyatı’ndan tasarruf edilmesin istiyoruz.

Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji gibi öğrenciye bilimsel tutumu kazandıran, pozitif bilim derslerinden tasarruf edilmesin istiyoruz.

Geçmişten günümüze siyasî ve sosyal olayları öğrenciye aktaran, bireyin geleceğe daha tecrübeli bakmasını sağlayan Tarih dersinden tasarruf edilmesin istiyoruz.

Türkiye’yi ve Dünya’yı her yönüyle öğrenciye tanıtan; onun, yaşadığı çevreden, evrenden haberdar olmasını sağlayan Coğrafya dersinden tasarruf edilmesin istiyoruz.

Öğrencinin mantıksal düşünmesini, sorgulamasını, olaylara eleştirel bakmasını sağlayan Felsefe Grubu derslerinden tasarruf edilmesin istiyoruz.

Sekiz lise branşı ile neden Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’ni kıyasladık? Çünkü ilk ve ortaöğretimde okutulan zorunlu dersler arasında haftalık en az ders saatine sahip ders, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi’dir.

Kişilikli bireyler, mutlu ve huzurlu bir toplum için “din ve ahlâk eğitimi” kesinlikle gereklidir. Ancak “din ve ahlâk eğitimi” bir toplum için ne kadar önemliyse “millî değerlerin aktarılması, hayata bilimsel yaklaşmak, bireyin çevresini tanımasını sağlamak, bireye sorgulayıcı ve eleştirel tutum kazandırmak” da o kadar önemlidir.

Sözün özü, eğitimde tasarruf olmaz.


NOT: Yukarıdaki veriler; kadrolu ve sözleşmeli olarak yapılan “ilk atamalar” esas alınarak hazırlanmıştır.
kaynaklar : personel.meb.gov.tr (sayısal veriler), memurlar.net

 
Toplam blog
: 92
: 11527
Kayıt tarihi
: 21.01.07
 
 

Dokuz Eylül Üniversitesi "Tarih Öğretmenliği" bölümü mezunu. Eğitim sektöründe çalışıyor. Yazmak ..