Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Ocak '15

 
Kategori
Okul Öncesi
 

Okul öncesi eğitim ve ana sınıfları

Okul öncesi eğitim ve ana sınıfları
 

Erken çocukluk eğitimi çok önemlidir.


Okul öncesi eğitim çocukların eğitiminde önemli bir yer tutar. 2009 da bir kampanya ve sloganı vardı. “7 Çok Geç.” Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV) tarafından, çocuğun 0-6 yaş döneminde alması gerekenerken çocukluk eğitiminin önemi konusunda kamuoyunu bilinçlendirmek amaçlı “7 Çok Geç” sloganı.  Amacı, çocuğun gelişimi ve başarısında ailelerin çocuklarına okul öncesi eğitim aldırmaları konusunda uyarmaktı.

Çocuk 6 yaşına kadar ne kadar çok yönlü eğitilir, sosyalleşmesine yardımcı olunursa, onun ileride kendine daha güvenli, pratik zekâlı, zihinsel yeteneklerini daha iyi kullanan bir çocuk olması sağlanır.

Çocuk 6 yaşa kadar sürekli yeni şeyler öğrenir. Bu yaştan sonra öğrendiklerini pekiştirmek için tekrarlar. Bu nedenle, “okul öncesi eğitim” bir “temel”dir. Çocuk bu “temel” eğitimde arkadaşlarıyla birlikte sosyalleşmeyi, dayanışmayı, çevresine uyum sağlamayı, toplumda paylaşmayı, birlikte çalışmayı, okulda arkadaşlarıyla birlikte yiyeceği öğlen yemeğinde yemek seçmemeyi öğrenir.

Eğitimciler, okul öncesi eğitimin 3 yaşında başlamasının uygun olacağı görüşündeler. Ancak,  bazı eğitimciler sloganın“3 Yaş Okul İçin Çok Geç” şeklinde olmasını iddia etmektedirler.

Özellikle büyük şehirlerde çalışan anneler,  okul öncesi çocuklarına bakacak kimseleri olmadığı için, zorunlu olarak çocuklarını okul öncesi kurumlara göndermek durumundadırlar. Bu durumu başka şehirde yaşayan torunumdan biliyorum.

Aileler okul ve ana sınıfı konusunda artık seçici oldu.Okul öncesi eğitimde, öğretmenin almış olduğu eğitim ve performansı çok önemlidir. Öğretmenler çocuklarla iletişiminde sabırlı, güler yüzlü bir yaklaşım içinde midir? Çocuklar sınıf içi davranışlarında mutlu mudur? Ana sınıfındaki yaşamını, akşam ailesiyle paylaşıyor mu? Bunlar araştırılmalı, değerlendirilmelidir.

Okuldaki eğitim çocukların yaş özelliklerine uygun olmalıdır.Aileler evden okula ulaşımın yanı sıra, “okulun yeri, fiziki şartları ve donanımı yeterli mi?” ona bakmaktadırlar. Oğlumdan biliyorum. Torunum için, güvenli, temiz ve bakımlı okul aradı.  Oyun yerleri uygun mu? diye araştırdı. İlk gün torunum eve geldiğinde, ona “Okulda rahat mısın? Öğretmen nasıl davranıyor? ” diye sormalarının nedeni,   ailenin istediği disiplinin, o ana sınıfında olup olmadığını anlamak içindi.

İyi bir okul ya da ana sınıfında, anne-baba istediği zamanda sınıfı ziyaret edebilmeli. “Öğretmen–veli iletişimi nasıldır? Veliler çocukları hakkında bilgilendiriliyor mu?”  Bu soruların yanıtı aranmalıdır. Çocuğun gelişimi aileye periyodik olarak aileye bildirilmelidir. Çocukta oluşan bir davranış değişikliğinde,  birlikte çözüm üretilmelidir.

Okul da anne-babalar çocuğun eğitiminde, doğru şekilde yönlendirilmekte midir? Anne-babaya gereken eğitim verilmelidir. Onlara çocuklarının eğitimleri için, sorumlulukları öğretilmelidir. Okuldaki, ana sınıflarında çocuklarının yaşına uygun eğitim verilmekte midir? Çocukların zorlanmadan, oyun ve şarkılarla konuları öğrenmeleri amaçlanmış mıdır? Konular sevdirilerek öğretilmelidir.

Çeşitli yaş gruplarındaki ana sınıflarında, çocukların dengeli bir şekilde sosyal yaşama adapteleri sağlanmalıdır. Öğretim programlarının çocuğun fiziksel ve ruhsal gelişimine katkısı olmalıdır. Ana sınıfında, çocukların arkadaş edinmeleri, paylaşım yapmaları, kurallara uyum sağlamaları için neler yapılmaktadır? Araştırılmalıdır. Çocuklar beslenme ve sağlık konularında, seviyelerine uygun olarak bilgilendirilmeli ve onlara belli alışkanlıklar kazandırılmalı,  ailede ve toplumdaki sorumlulukları kavratılabilmelidir.

Ana sınıfları “geleceğimiz için en iyi yatırımımız” olan çocukların bırakıldığı “oyun bahçeli hapishaneler” olmamalıdır.

Sevgi  ve saygılarımla.  15.Ocak 2015

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Emekli Başmüfettiş.            

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..