Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Eylül '07

 
Kategori
Etkinlikler / Festivaller
 

Rock'n Coke gençliğinin anti-kapitalizm mücadelesi, acaba nasıl bir mücadele?

Rock'n Coke gençliğinin anti-kapitalizm mücadelesi, acaba nasıl bir mücadele?
 

Bu haftasonu pek çok müzik topluluğunun katılımıyla gerçekleştirilecek Rock’n Coke festivali gelenekselleşme yolunda ilerleyen, gençlerin birbirleri ve rock müzikle birkaç günlük yoğun iletişimine vesile bir platform olma özelliği taşıyor.

Uyuşturucu, seks, müzik, içki gibi legal veya illegal yan unsurlarla "zenginleşecek" bu tür şölenlerin kendine atfettiği bir diğer özellik ise protest duruşları. Ya da öyle iddia ediliyor.

Emperyalizme ve kapitalizme karşı protest bir duruş...

Akşam ki Ana Haber Bülteni’nde yine bu protest gençlerimizden birine soruluyor:

-Festival nasıl?

-Çok iyi...

-Nasıl geçecek?

-İyi...

Birkaç soru daha ve nihayet gencimizden sohbeti canlandıran cevap:

-O bu değil de festivalin anti-kapitalist geçeceği kesin. Evet biz hepimiz anti-kapitalistiz!

Bunun üzerine muhabirin sorusu:

-Kapitalizm nedir?

Birkaç saniyelik boşluk...

-Biliyorum ama yani, anlatamam ne olduğunu, şimdi yani, anlatamam fakat biliyorum ne.

Bu gencin kapitalizm hakkındaki malumatını ben bilemem. Tahmin ediyorum ki ne olduğunu anlatamayacak da olsa aklında kapitalizmle ilgili bir resim vardır. Lakin buradan bir genellemeye ulaşılabileceğini zannediyorum. Şöyle ki bu gençlerin büyük kısmı kapitalizmden, onun yürütücü araçlarından, kuramsal uygulanışından, eksiklerinden ve faydalarından bihaberler.

Yani onlar için kapitalizm ciddi ciddi ele alınmış, ekonomik fayda ve açıkları tespit edilmiş, zihnen eleştirisi yapılmış bir olgu değil. Onlar yalnızca anti-kapitalist olmayı, böyle görünmeyi seviyorlar.

Sosyalistlik, hele protestlik yönü derinden oldu mu, içine biraz da anarşizm karıştı mı tadından yenmez bir şey bu genç ortamlarında. Anti-kapitalist olmak bir karizma aracı, özellikle orta sınıf, üst orta sınıf ve zengin ailelerden gelen çocuklar için erkek ise kızları, kız ise erkekleri, bir çeşit tavlama yöntemi.

Ben anti-kapitalistim demek güzel, fakat kapitalizmin ne olduğuna gelince orası önemli değil. Kapitalist yaşam biçiminin yeryüzünün milyarlarca yoksulunun üzerinde yükselerek sana kazandırdığı konfor ve bu konfordan, hali hazırdaki tüketim alışkanlıklarından vazgeçemeyecek olman hiç önemli değil. Pahalı araçlara binmek, istediğini yiyip içmek, kaynakları istediğin gibi tüketmek önemli değil. Fakat "Ben anti-kapitalistim" demek popüler.

Anti-kapitalist düşünceyi içselleştirmeden, onun ne olduğunu bilmeden anti-kapitalist olunmaz. Kendilerince protest şarkılar söyleyip kulis arkası için kuş sütü isteyen, lüksün dibine kadar batmış uluslararası rock yıldızları kadar bile anti-kapitalist olunmaz. Onlar hiç olmazsa kapitalizmin ne olduğunu bilirler ve belki ne olduğunu bildikleri için tam tersi bir hayat yaşıyor olmaktan utanç duyarlar.

Neticede, bahsedilen gösterişin her türlüsü farklı sakıncalar yarattığından önce özümsemek gerekir.

Tüketim alışkanlıklarını, sivil topluma katılma biçimini, demokrasi istem şekillerini baştan aşağı değiştirmeden sola sarılmak en hafif tabirle yüzsüzlük olur.

Aynı sorun yalnızca delikanlı heyecanlarına „anti-kapitalist” heyecan eklemek isteyen masum gençlik bahsinde değil, yüksek siyasal hayatımızda da boy gösteriyor çokça.

Şimdilerde kendini gerçek anti-emperyalist veya solcu olarak tanımlayan kitlenin büyük bölümünü refah düzeyi yüksek kesim oluşturuyor.

Refah düzeyi yüksek insan sosyalist olamaz diye bir kural yok. Hem de en koyusundan, en iyisinden, en bilinçlisinden, en faydalısından olur, olabilir.

Ama iş, hayatlarında bir kez olsun yoksulluk ve yoksunluk meselesine kafa yormamış, evde kendisine hizmet eden yakın köy kökenli yardımcısının derdine, sorununa hep uzak kalmış sosyetik hanımlarımızın „Ben koyu sosyalistim” nağmelerine indirgendiğinde buna katlanmak kolay olmuyor. Bu yüzden işte, ülkemizde emek, hak ve özgürlük ekseninden kopuk ve gitgide daha da kopan partiler „sol” kimliğiyle oy alıp gün be gün daha da sağa kayabiliyor.

Kapitalizmin ne olduğunu bilen kapitalistler, sosyalizmi bilen sosyalistler, hiçbir şey olmayıp anti-kapitalist olmaktan da, biraz bir şey bilip militan olmaktan da farklı bir yerde, düşünerek, tartışarak, verileri değerlendirerek karar verebilen genciyle yaşlısıyla geniş kitleler.

Dileğimiz budur... Genç arkadaşlarıma Rock’n Coke’ta iyi eğlenceler...

 
Toplam blog
: 108
: 2011
Kayıt tarihi
: 22.06.07
 
 

İsmim Burak Çapraz. Buraya başladığımda 21'dim, öğrenciydim. Bir okul bitti ama hala öğrenciyim. İl..