- Kategori
- Dil Eğitimi
Türkiye'de yabancı dil öğretimi ve sorunları
Ülkemizde yabancı dil öğretimini devlet okulları, özel okullar, dersaneler ve üniversiteler yürütür. Bunun dışında bir de resmi olmayan özel ders sektörü vardır.
Devlet okullarının aşağıdaki nedenlerden dolayı bu alanda pek başarılı olduğu söylenemez.
1-Öğretmen sayısının yetersizliği.
2-Müfredat Programlarının iyi hazırlanamaması ve ders saatleri yetersizliği
3-Sınıf geçme yönetmeliği
4-Öğretim metodları ve teknolojisinin yeterince bilinmemesi
5-Yeterince öğretim yardımcı malzemesi üretilememesi
6-Test tekniklerinin iyi bilinmemesi.
7-Lise sınıflarında öğrencilerin ÖSS ye odaklanması
8-Sınıfların aşırı kalabalık olması
Bütün yukarıdaki engellemelere rağmen az da olsa başarılı olan devlet okulları vardır.
Özel okullar ise kar amacıyla yeni mezun öğretmen peşinde koşmuş ihtisasa önem vermemiş ve yeterli düzeyde eğitim veremediklerinden birçokları kapanmıştır. İçlerinde çok başarılı olanları vardır ancak gerek OKS ve gerekse yüksek düzeyde fiyatlar dolayısiyle her öğrencinin buralarda eğitim görmesi olanaksızdır.
Dersaneler ise eğitimin kalitesinden ziyade ucuz öğretmen çalıştırıp marka satmak peşinde olduklarından buralara devam eden öğrenciler bir süre sonra öğrenimden vazgeçmekte ve dil öğrenmenin en iyi metodunun dış ülkelere gitmek olduğunu varsaymaktadırlar. Hele bazı öğrencilerimiz arkadaşlık ve Au Pairlikle pratik yapıp yabancı dili iyi öğreneceklerini zannetmektedirler. Oysa dış ülkede de onları öncelikle dil okulları ve öğretmenler beklemektedir. Kısacası nerede olursanız olun öncelikle akademik bir süzgeçten geçmek zorundasınız.
Üniversitelerin çoğunda hazırlık sınıfları bir akademik yıl devam ettiğinden öğrenciler orta düzeyden yukarı çıkamamaktadır. Tabii amaçları o kadar öğrenmekse söylenecek bir şey yok.
Yurt içinde yabancı dil öğrenmeye çalışıp yukarıda belirtilen nedenlerle başarılı olamayan öğrencilerimiz kendilerini suçlamakta ve yetenekleri olmadığından öğrenemedikleri yanılgısına kapılmaktadırlar. Oysa iyi bir müfredat ve yetenekli öğretmenlerle yurt içinde de yeterli düzeyde yabancı dil öğrenmek mümkündür. Kaldı ki Türkler İngilizceyi çok çabuk öğrenmekte dünyanın en yetenekli uluslarından biridir. Abartmıyorum, biraz üstüne eğildiklerinde öğrencilerimizin yüzde yüze yakını İngilizceyi akıcı bir telaffuzla konuşabilmektedir.
Bundan sonraki yazımda ülke çapında ne gibi tedbirlerin alınması gerektiği üzerinde duracağım. Şimdilik hoşça kalın.