Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Şubat '11

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Uzakdoğu Eğlence Endüstrisini Tanıyalım

Uzakdoğu Eğlence Endüstrisini Tanıyalım
 

Çin'de 2007 senesinde oldukça büyük bir başarı yakalayan. The Warlords filmi. Kaynak: Google images.


Uzakdoğu dediğimiz yer oldukça büyük bir coğrafya olsa da bu dev coğrafyanın önde gelen eğlence endüstrisi Japonya, G.Kore ve Çin’den sorulmaktadır. Özellikle Çin gibi süpergüce dönüşen dev bir ekonominin burada bulunuyor oluşu çevre ülkelerin ürettiği her türlü eğlence aktivitesinin Çin pazarına akmasına neden olmaktadır. 

Genel olarak baktığımız zaman özellikle en yaratıcı ve aktif olan ülkenin Japonya olduğunu söylemem yalnış olmayacaktır. 100 milyonun üzerindeki nüfusu ve bölgede en erken kalkınmış ülke olması nedeniyle Japonya eğlence endüstrisi Asya’da her zaman kendine büyük kazanç sağlamaktadır. Japonya’nın Asya dışında da çok sayıda yapımı birçok TV kanalında yer bulmaya devam etmektedir. Yaratıcılık konusunda dünyanın belki de en hızlı beyinlerine sahip olan Japonlar müzik grupları, filmleri, çizgi dizileri ve kıyafet tarzları ile Asya eğlence endüstrisinde en çok kopyalanan insanlardır. Bu yüzden de Kıta Çin, Tayvan ve G. Kore’ye gelenler Japon etkisini kısa zaman içerisinde fark edeceklerdir. Japonların Hollywood’da iş yapan yönetmenleri, dünyaca ünlü yıldızlarının da olduğunu hesaba katarsak sadece Asya ile sınırlı kalmadıklarını da belirtmemiz gerekmektedir. Japonların şovlarında kullanmış olduğu makyaj ve kıyafetlerin ise tanımlamasını sözlerle yapmak neredeyse imkansızdır. Japonya oldukça renkli bir eğlence endüstrisine sahip olmasıyla bu alanda dünyanın en önde gelen ülkelerinin başında yer almaktadır. 

Japonların dışında Korelilerin de Asya’da son zamanlara epey aktif olduklarını görüyoruz. Özellikle yeni nesil müzik gruplarının kazançları oldukça büyük rakamlara ulaşırken çevre ülkelerde çok sayıda fan kazanmaya devam etmektedirler. Televizyon programlarının renkliliği ve sahne dekorlarının kalitesi çoğu zaman Amerikan şovları izliyormuş havası uyandırmakta ve çoğu yıldızın dans stilleri de Amerikalılardan esinlenmeler içermektedir. Kore’nin dizi sektörü de aynı Japonların olduğu gibi çevre ülkelerde kendine pazar yaratma başarısı göstermektedir. Kore’nin nüfusunun 50 milyon olması eğlence sektörü için kısıtlı bir rakam olsa da çevre ülkelere yayılma başarısı gösteren Koreli yıldızlar ülkelerinin kültürünü Asya’ya yayma devam etmektedirler. ABD dizilerinde ve aynı zamanda Hollywood filmlerinde de sık sık gözüken Koreli oyuncular giderek daha fazla ekti alanı yaratmaya devam etmektedirler. 

Son olarak gelelim Çin’e. 1. 5 milyara yakın bir nüfus ve devasa bir coğrafyaya sahip olan bu ülke dünyada kimse onları dinlemese bile kendi kendine yetmeye devam edecek kadar büyük pazara sahip olmasıyla göze çarpmaktadır. Kıta Çin’in daha geleneksel olan televizyon programcılığı ister istemez siyasette tek partinin etkisi altında kalsa da gelişmeye devam etmektedir. Özellikle Tayvan şovları Çin’de en çok izlenen programlar arasında yer almakta ve Tayvan’dan gelen onlarca Çinli yıldız Çin’in dört bir yanında tanınmaktadırlar. Tayvan’ın daha rahat ve özgür bir şekilde gelişen eğlence endüstrisi Kıta Çin’de yaşayanlar için oldukça çekici bir güce sahip bulunmaktadır. İçerik olarak çok yaratıcı TV şovları olmasalar bile kısa süreleri ve renkli dekorları ile izleyici çekmeyi basaran bu şovlar Çin eğlence endüstrisine büyük haraket kazandırmaktadırlar. TV şovlarının yanında sinemaya bakacak olursak ise 100 milyon dolarlık bütçelere varan filmleri çekecek kadar büyük bir güce sahip Çin sineması Hindistan ve ABD’den sonra dünyanın en büyük 3. sinema sektörü olarak gösterilmektedir. Çok sayıda Çinli yönetmen ve oyuncunun birinci sınıf Amerikan filmlerinde oynadıklarını da göz önüne alırsak Çinlilerin dünyada olan etkileri oldukça fazladır. Hong Kong Çin’in sinema merkezi olarak bilinmekte ve çok sayıda Hong Konglu yıldız Çin’de filmler çekmektedirler. Müzik olarak da zengin bir kültüre sahip olan Çin, genelde çevre ülkelerde de milyonları bulan Çinliler tarafından desteklenmektedir. Konserleri aklımızın alamayacağı boyutta büyük görsel şölenlere dönüşmekte ve oldukça büyük yatırımlar ile sahneler hazırlanmaktadır. Havaya kalkan döner sahneler, uçan bisikletler, onlarca farklı kostüm ve yüzbinlerce insanın izlediği şovların gücü şu anda dünyada hiç bir ülkenin ulaşamadığı kadar büyük bir potansiyele ev sahipliği yapmaktadır. Çinli sanatçılar için zaten Çin yeteri kadar büyük bir pazar olduğu için çevre ülkelerin onları takip edip etmemesi çok fazla önemli bir olay değildir. 

Görüldüğü gibi bu 3 ülkenin eğlence sektörü oldukça yoğun bir şekilde gelişmeye devam etmektedir. Asya’da basılan magazin olsun ve yıldızların tüketimde olan kullanımları oldukça yoğundur. Bugün Tayvan’da neredeyse her firmanın bir ünlü yüz ile çalıştığını görmekteyiz. Yoğurttan tutun da en küçük ürünlere kadar TV’de çıkan reklamın sayısı yüzlerce adeti bulmaktadır. Bu yüzden Türkiye ile kıyaslarsak reklam çeşitliliği olarak Asya çok daha önde bulunmaktadır. Konserler açısından baktığımız zamanda Asya’nın görsel olarak daha farklı olduğunu ve sanatçıların sahnede oldukça büyük yatırımlarla yer aldıklarını görmekteyiz. TV şovları daha renkli ve kısa sürelerde olduğu için de çok sayıda şov seyirci ile buluşmaktadır. Diziler de yaratıcılık Japonlarda daha fazlayken Kore ve Çinlilerde oldukça kısıtlı boyuttadır. Bu iki ülke daha çok klasik senaryolar, aşk hikayeleri tarzında yapımlar üretmektedirler. Aynı sorun Çin sineması için de geçerlidir. Çin’in bu kadar büyük bütçesine rağmen çekilen filmlerin % 80 i tarihidir. Bu yüzden de tarihten gelen olayları konu almakta ve büyük yaratıcılık gerektirmemektedir. 

Ne olursa olsun Asya dünyanın en etkili coğrafyası olmaya hızlı adımlarla ilerlemekte ve Çin gibi bir devin arkasında yolculuğuna devam etmektedir. Yakın gelecekte Çin etkisinin dünya da daha fazla artacağını ve çok sayıda Çinli sanatçının hayatımıza gireceğini söylemem yalnış olmayacaktır. Her ne kadar ABD dünyanın en önde gelen ve en yoğun eğlence sektörü olsa da yavaş yavaş diğer ülkeler dünya pastasından daha fazla pay almaya başlamaktadırlar. 

Rıfat KARLOVA 

www.rifatkarlova.com 

 
Toplam blog
: 180
: 4193
Kayıt tarihi
: 13.11.06
 
 

Kariyerini Uzakdoğu sahne ve televizyonlarında geliştiren  sunucu, şovmen, yazar, oyuncu Uğur Rıf..