Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Eylül '12

 
Kategori
Mağazacılık
 

Ve Lucifer, "Bırak yağı, şekeri." dedi !

Ve Lucifer, "Bırak yağı, şekeri." dedi !
 

Yetmişli yılların sonları, yaban ellerde hem yaşamaya hem de okumaya çalışıyorum! Bir kuruş bile önemli. Derslerden arta kalan zamanlarda döviz bürolarını dolaşır dururdum! Kurlar -ufak oynamalarla- hepsinde aynı olmazdı. Doları ucuza verenden alır, yüksek fiyattan alana satardım! Bazı günler 5-10 sterlin kâr ettiğim olurdu. Baba parasıyla dönecek bir çark değildi ki. Ve hayatımın hiçbir döneminde para beni bulmadı. Hak yemedim, hakkımı da yedirmedim!

Oldum olası market alışverişlerini sevmişimdir. Çünkü anne-babamdan öyle gördüm ve evimizdeki gıda ve temizlik maddesi stoklarını görenler savaş beklediğimizi düşünürlerdi. 35 yıl önce -sanki memlekette yok- bavul bavul sabun taşırdım Türkiye'ye:) Hem de her markadan! Sonraları duruldum ama hâlâ o sabunları kullandığımızı ve kalan ömrüme de yeteceğini söylesem, durumun vahametini anlarsınız:) İşte o alışkanlıkladır ki şimdilerde de marketlerdeki cinlikleri kaçırmıyor, bulgularımı ulaşabildiğim kadar çok insanla paylaşıyorum. Hep de yağlara, unlara, deterjanlara, kuruşları iç etmelere takacak değilim ya, biraz da teknoloji marketlerine dalayım dedim! Hani şu, ilk mağaza açılışlarında üreticiden aldıkları indirimleri sanki kendi indirimleriymiş gibi reklam edip de saf yürekli insanları bütün gece ayazda kuyruğa sokan Teknolojik cİngÖzlerden bahsediyorum!

Mağaza girişlerinde, gazete insert'lerinde, billboard'larda sloganlar hemen hemen aynıdır !

** Bizden ucuzu yok **

** Rakipsiz fiyatlar **

Çıtayı daha da yükseltenler olur!

** Aynı malı bizden ucuza bulursanız, aradaki farkı ödüyoruz ** (Mübarek adam, o zaman niye sana geleyim tekrar:)

Aslında üç slogan da aynıdır: Bizden ucuzu yok demek, bu alemin en ucuzu benim demektir! Rakipsiz fiyatlar demek; rakibim yok, ben tekim demektir, sonuncu slogan ise en iddialısı ve üzerinde en düşünülesidir.

Birlikte irdeleyelim mi?

- Bu sloganları okuyan 100 kişiden 80'i mağazaya güvenir ve en ucuz malların orada satıldığına inanır.

- Bu sloganları okuyan 100 kişiden 10'u mağazanın fiyatlarını rakip mağaza ile check eder, ucuz olandan alır.

- Bu sloganları okuyan 100 kişiden 9'u ucuz bulduğu malın ve fiyatının fotoğrafını çekip pahalı satan mağazaya gider ve farkın ödenmesini ister.

- Bu sloganları okuyan 100 kişiden 1'i ucuz bulduğu malın ve fiyatının fotoğrafını çekip pahalı satan mağazaya gider ve farkın da üstünde indirim ister yoksa iki mağazanın fiyatı aynı olacaktır! Aşağıda anlatacağım cinliği duyunca da inadına üç gün üst üste 3 adet 55" TV satın alıp kahve molasından sonra iade eder! (Bu da ben oluyorum.)

Ne mi o cinlik, bir örnekle anlatayım;

Diyelim ki A mağazasında 40" TV 900 TL. B mağazasına gidip gördünüz ki aynı TV orada da 850 TL. Bu durumda; TV'yi B mağazasından 850 liraya alacaksınız ve de A mağazası size 50 TL jestiyon mu ödeyecek? Tabii ki hayır! TV'yi A mağazasından güya 850 liraya alabileceksiniz! Oysa o TV'nin satış fiyatı zaten 850 TL'dır ve yukarıdaki sloganlarla gözünüz boyanmıştır! Sizin için 900 TL en ucuz fiyattır!

Mağazanın günde 5000 müşterisi olsa, 100 kişi TV alsa ve 10 kişi de dedektifliğe soyunsa, onlara 50 TL ucuza verme zorunluluğu var gibi görünse de bu kocaman bir kandırmacadır!

Uluslararası zincir mağazalar; büyük üreticilerden -tüm mağazaları için- toplu alım yaparlar. Mesela, 32" TV'den 100 bin adet, 55" TV'den 20 bin adet sipariş verirler. Ve şuraya dikkat edin: TV üreticileri aynı malı farklı zincir mağazalara model numaralarında ufak değişiklikler yaparak sevk ederler! Yani, vidasına kadar aynı olan bir TV, üretici tarafından A zincirine CD42LZ6549WX koduyla verilirken, B zincirine CD42LZ6549YX koduyla verilmektedir. Hâl böyle olunca da siz istediğiniz kadar B mağazasında sizden daha ucuz, verin bakalım farkı diye yırtının! Size model numarası gösterilmekte ve iki TV aynı değil ki denmektedir! Hiçbir zincir mağazadaki ürün, rakip mağazadaki aynı ürünle aynı model numarasını taşımamaktadır. Tabii, bu ticari kurnazlık sadece değeri yüksek ürünler içindir. Ucuz ürünlerde fiyat mukayesesi yapan insan sayısı azdır! Ama yine de birkaç uyanık müşteri çıkarsa ve de tekrar mağazaya dönerlerse, onlara da fiyat farkı memnuniyetle indirim olarak sunulmaktadır! Daha doğrusu -ağlayana- mal gerçek fiyatına satılmaktadır! Elde edilen haksız kazancın yanında bu oran devede piredir! Mağazaların asıl hedefi: Uçuk sloganlarla göz boyayıp, ciro yapacak yüksek fiyatlı ürünleri satabilmektir. Gerektiğinde de işgüzâr müşterilere karşı farklı model numarası kalkanı kullanılmaktadır!

Önerim: Almayı planladığınız elektronik üründe istediğiniz özellikleri ve markayı belirleyin. Sloganları okumayın! 3 farklı mağaza gezin ve en ucuz bulduğunuz yerden alın.

Güvenilir firma yoktur, soyduğunu hissettirmeyen firma vardır !

 
Toplam blog
: 462
: 1159
Kayıt tarihi
: 07.03.09
 
 

Ne güzel bloglar yazdık, ne muhteşem dostluklar kurduk; onlar kaldı baki... ..