Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Neslihan ERDOĞDU Serbest

http://blog.milliyet.com.tr/kariyerkoc

02 Nisan '13

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

"Niyetin ne Kardeşim?"

"Niyetin ne Kardeşim?"
 

Kalbimizden geçenlere dikkat edelim,ne renk?


Evet niyet…Niyet belki biraz dini çağrışım yaratıyor,”niyet ettim, ikindi nazamının sünnetinini kılmaya”ya da “niyet ettim Allah rıza için orucumu tutmaya” şeklinde ilk akla geliş..

Ancak niyet hayatımızın her anında var…Farkındayız ya da değiliz, evet var…

Attığımız her adımda var… Basit ya da karmaşık her adımda..

Ayağa kalkı diğer odaya giderken niyetim ne?

Bugün dışarı çıkarken hangi niyetle kalktım, çıktım?

Bu eğitimi hazırlarken niyetim ne, bu yazıyı yazarken niyetim ne? Evet bu yazıyı yazarken ki niyetim; insan eylemlerinin kendiliğinden olagelmediğini arkasında bilelim ya da bilmeyelim bir niyet taşıdığına dikkat çekmektir.

Belki aklınızdan geçiriyorsunuz amaç ile niyet aynı şey o zaman diye… Aslında çok yakın olmakla beraber “amaç “daha düşünsel bir noktayı gösteriyorken “niyet”duygusal bir düzlemde çalışıyor..

Niyette bilinçli ya da bilinç dışı bir duygu ile eyleme yönelişten söz ediyoruz..

Trafikte size yol vermeyen ya da sizi sıkıştırıp zor durumda bırakan  bir sürücüye…

Korna çalarak, kahredebilirsiniz…

Hızınızı alamayıp el kol sallayarak protesto edebilirsiniz…

Sizi geçip gitmiş olsa da sonraki 15 dakika hala ona sövüyor olabilirsiniz..

O kadar sinir olursunuz ki yetişeyim de sana günü göstereyim deyip, gaza basıp makaslar atmaya başlayabilirsiniz…

Niyetiniz ne?

“Sen bana nasıl bunu yaparsın bak, tehlike atlattım senin yüzünden, sana haddini bildireyim “mi

“Araba kullanmayı bilmiyorsun sana trafik kurallarını hatırlatayım” mı?

“Senin ruh sağlığın bozulmuş sana bir iyilik yapıp bir psikolog önereceğim” mi?

“Zaten ben de patronumla tersleşitim bir de sen çıktın karşıma, öfkemi senden çıkartacağım” şimdi mi?

Yani size o hareketi yaptıran hangi duygu? Öfke mi, üstünlük mü, bilgiçlik duygusu mu, öğreticilik mi? Yardımseverlik mi?

Günlük hayatımızdaki tüm davranışlarımızda mevcut olan bu geri plan duygularımız  seçimlerimizle birleştiğinde  eyleme dönüşüyor.. Bu eylemlerimiz olumlu ya da olumsuz sonuçlar doğuruyor..

Aslında tüm bunların belirleyicisi yine niyetimiz..

Niyetimiz olumlu bir duygudan besleniyorsa, olumlu davranışlar ve sonuçlar, olumsuz bir duygudan besleniyorsa olmusuz davranışlar ve sonuçlar almamız mümkün..

Bir telefon numarası çevirirken bir niyetle yaparız bunu,”özledim bir sesini duyayım”,”merak ettim sesi soluğu çıkmadı”,”bir kendimi hatırlatayım”,”şimdi bir hal hatır sorayım da haftaya aradığımda da işten konuşuruz”,”şöyle bir haddini bildireyim de görsün”,”onunla işim bitti nasılsa içimde kalmasın”gibi.

Hatta bir telefona ya da maile cevap vermememizde de niyetler vardır.

Kaale almamak, yoğunum-meşgulum imajı vermek, sıkıldım senden duygusu yaratmak, ilgilenmiyorum mesajı vermek, yüzüm yok, utanıyorum ne diyeceğim şimdi…gibi..

Niyetlerimiz duygularımızdan beslenir ama seçimlerimizle sorumluluk alırız..

Sarter’a göre insan özgürlüğe mahkumdur,kendisini yoktan var edemez ancak bir dizi seçim  ve kararları aracılığıyla kendi özünü oluşturur..(Cevizci A.Felsefe Sözlüğü)

Bu noktada iradenin iki bileşininden biri seçme diğeri eylem.. Ve bu ikisinin altında da niyet..

Bugün niyetlerimizi sorgulayalım.. Hergün niyetlerimizi sorgulayalım.

Bunu  yaparken/yapmazken niyetim ne?

Bunu ne niyetle değiştirmek istiyorum?

Bu adımı hangi niyetle atıyorum?

Bu cevabı hangi niyetle veriyorum/vermiyorum?

Bu kişiye hangi niyetle yaklaşıyorum /uzaklaşıyorum?

Bu adımı atarken niyetim ne?

Niyetiniz; uzlaşmak, paylaşmak, anlaşmak, üretmek, birlikte olmak, gelişmek mi?

Niyetiniz; zıtlaşmak, kesip atmak, kullanmak, ayrışmak, hesaplaşmak, uzaklaşmak mı?

Davranışınızın yönünü belirleyecek olan bu sorulara vereceğiniz yanıtlardır.

 

 

 
Toplam blog
: 157
: 876
Kayıt tarihi
: 10.09.07
 
 

HAYAT YÜZ ÇİZGİLERİ YÖNÜNDE İLERLER.. ..