Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Ağustos '15

 
Kategori
Türk Mutfağı
 

Bat

Bat
 

Afiyet Olsun


Ülkemizde her yöremizin vazgeçilmez lezzetleri vardır. Ben memleketimden çok genç ayrılmam nedeniyle pek çoğunu unuttum ya da aynı özellikte yapamıyorum ne yazık ki; yalnız benim unutmuş olmam bir yana yapabildiklerimin pek çoğundan da eski tadı alamıyorum(z), çünkü kullandığımız malzemeleri bulabilme şansımız gittikçe azalıyor. Elden geldiğince aslına uygun hale getirmeye çaba harcıyorum.

Yıllar önce kütüphanelerden aldığım not kayıtlarımda bulunan ÜRYANİ' ye ait Yusuf Balcı derlemesi dört sayfalık Tokat ili methiyesinin bir bölümüne yer veriyorum. 

***

Zile panayırı kiraz bayramı,

Maşat ovasının oldum hayranı,

Narince üzümü, misket elması,

Kebabı, cevizi, batı, sarması,

Köme tarhanası, pekmez, ayranı,

Yer içer bükülmez beli Tokat'ın

 

Tarihi anıtlar saymakla bitmez,

hububat ambarı Zile güç yetmez,

Talibi, Arifi, ceyhuni yetmez,

Aşık Galip geçen gülü Tokat'ın"

Bu gün ben de sıcaklarla baş edebilmenin en güzel dostu bizlerin baş tacı bat tarifi yapacağım naçizane, çevremizde her an kabul gören bir ikramlık olmasının yanında bat, gelin hamamlarının can kurtarıcısı, düğünlerin de baş mezesidir.

Kullanılacak malzemeler;

Bir bardak haşlanmış yeşil mercimek,

Bir bardak ince bulgur,

İki kaşık salça, bir limon suyu,

İstenen ölçüde maydanoz, dereotu, nane, yeşil soğan,

Bir tatlı kaşığı tuz (salçanız tuzlu ise gerek yoktur.)

Kırmızı pul biber,  kırılmış ceviz

 Tokat yaprağı

Hazırlanışı;

Derin bir kap içine ince bulgur ıslatılır, yalnız kısır gibi sıcak suya değil soğuk suya üzerine bir tutam tuz, bir miktar pul biber ekleyerek biraz bekletilir. Daha sonra üzerine haşlanmış mercimek, limon suyu ve salça ilave edilir, önceden ayıklanıp, yıkanarak  ince kıyılıp hazırlanmış yeşilliklerle tüm malzemeyi karıştırdıktan sonra daha soğuk tüketmek arzu edilirse içine buz parçaları ve çekilmiş cevizde eklendiğinde bat servise hazırdır. Yeme şekli ise tabağınıza aldığınız batı yapraklara sararak, kaşıkla çorba şeklinde ya da yapraklardan küçük parçalar koparılarak tabağa bırakılır yarı sulu batın yaprağın üzerine gelebilmesine dikkat ederek gelişi güzel kaşığa alınarak da afiyetle tüketebilir. 

 
Toplam blog
: 209
: 350
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

Kurşun kalemden gelen ağaç kokusunun kağıtla buluşma büyüsüyle yoluna devam eden, Lise mezunu, ha..