Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ocak '19

 
Kategori
Deneme
 

Beceremedim İtirafı Asalettir

Antalya'nın Akseki ilçesi var,  bilhassa ticarette iş bilirlikleriyle tanınmıştır.

Ailenin genç oğlu için alım-satım üzerine bir iş yeri açarlar. Oğul bir zaman sonra ellerini ovuşturarak,  boynu bükük gelip de babasına  "olmadı, beceremedim" dediğinde;

"Tamam koçum" der baba ve yine alış-veriş üzerine başka konuda yeni bir iş yeri açar.  Uzaktan takip ettiklerinde  görürler ki;  gencin ticarete olan tutumu sonuçta başarısı beklenenin altındadır.

Yine bir gün keyifsiz bir şekilde "baba, çeşitli sebeplerden dolayı  beceremedim" der bir suçlu gibi.

Baba:

-Sen ticaret adamı değilsin, sen  bu işlerin adamı olamazsın, o  zaman git memur ol" der. Orada babaların taktikleri bu, kimin neye kaabiliyeti varsa o yönde iş yapması düşünülür,  bu çok doğaldır.

Her işin bir deneme süreci vardır. Örneğin benim  çalıştığım kurumda, yeni açılan bir şube iki yıl üst üste kâra geçememişse, daha çok zararı önlemek açısından o şube kapatılırdı.

Anadolu'da  bir düşünce vardır  "bir evin erkeği o evin reisidir" denilerek evin ekonomik idaresi erkeğe bırakılırdı.  Geçen bir kaç yılın sonunda  aile borçlara battığında, düzeltemez adam ve bir gün karısına:

-Hanım, evin geliri tamamen senin idarende olsun, durumu görüyorsun, ben beceremedim, olamadı.

Biraz cesaret ile kişisel egoları arkada bırakarak  "beceremedim, bu görevi beceremiyorum" itirafı kişiyi küçültmez bilakis takdirle karşılanır...

Hanım ele alınca evin ekonomisini,  zaman içinde borçlar ödenir, düzlüğe çıkılır...

***********

Bir konu bir idare, bir yönetim, olmuyorsa  olmuyordur. Fazla ısrara  gerek yoktur, daha çok zaman kaybetmeden  bayrağı ümit vaat eden bir başkasına  teslim etmek gerek.

Kaybedilen vakit değerlidir. Bildiğimiz gibi  vakit nakittir.

Bir ailede, bir toplulukta ekonomi yönetiminin  özü girdi-çıktı dengesidir yani gelir-gider...

Gelire göre gider fazlaysa israfı önleme yoluna  gidilir. İsraf önlendiği halde denge sağlanamamışsa geliri artırmanın yolları aranır ek iş gibi veya üretimi (geliri) artırmak, vb...

Ev halkının  veya toplumda  bireylerin yaşantı eğilimlerinin gözlenmesinde  fayda var.

Bu bağlamda Norveç halkından bahsetmekte yarar var:

Halk mütevazı, eğlence denilince doğayı tercih ediyorlar bizdeki gibi, parasal harcamalar ile sağlığa zararlı içkili,  kapalı mekan disko gibi gece eğlenceleri değil.

Evlerinde  kullanıma elverişli eşyaları, mobilyaları sık değiştirmiyorlar, 10-15 sene kullanabiliyorlar.

Beslenmeleri tamamen doğal  ve sağlıklı gıdalar...

Suç oranı düşük, güvenli bir ülke Norveç,

156 ülke arasında yaşanılacak en mutlu ülke seçildi Norveç.

Sağlık hizmetleri ücretsiz,

İşsizlik oranı % 2,

Kişi başına düşen milli gelir sıralamasında Avrupa'da 2. sırada ve,

Dünyanın en zengin ülkelerinden birisi.

Devlet ile halk el ele...

Ne mutlu...

Açıkçası imrendim...

Konu başlığına dönersek; büyük ölçüde Norveç'in  yönetim  başarı ve  becerileri...

Selam ve saygı ile...

Yurdagül Alkan.

 

 
Toplam blog
: 344
: 1671
Kayıt tarihi
: 09.04.09
 
 

Özel bir finans kuruluşundan emekliyim. Hayatın her aşamasını acısıyla tatlısıyla yaşamış biri ol..