Cimbomlu Metin Kurt 'u hatırlar mısınız ? / Futbol / Milliyet Blog
Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Ekim '06

 
Kategori
Futbol
 

Cimbomlu Metin Kurt 'u hatırlar mısınız ?

Cimbomlu Metin Kurt 'u hatırlar mısınız ?
 

70'li yılların fırtınası Metin Kurt bir yıldız gibi kaydı ve silindi. "Türkiye'de futbol bir sömürüdür" dediği için... Düzen'in dışına itildi. Çağdaşları meslek yaşamlarından sonra antrenörlük, spor yazarlığı yaparken, onun esamesi bile okunmuyor. Metin Kurt, o yürekli çıkışının bedelini ödemiş gibi görünüyor. Kendisine ulaşabilmek ve günümüzdeki düşüncelerini de öğrenebilmek isterdim.

Zaman Metin'i haklı çıkradı. On yıllardır kulüplerin yönetimine gelenlere bakın. Kimisi kara paracı, kimisi kaçakçı... Az sayıda idealist insanlar da var. Ama onlar da etkinlik açısından azınlıkta kalmaktalar. Amatör ruh tümüyle silindi neredeyse. Deniyor ki maçların her iki yarısı için bile "müşterek bahis" oynatılıyor. Şikenin ulaştığı boyutları en son İtalya gibi bir ülkede bulaştığı yerlerden gözlemek de mümkün.

Futbol niye bu kadar önemli? Çünkü neredeyse bir mabet. Milyonların gönüllü ve maddi karşılığı olmayan tek sevgisi. Bu sporun bu kadar maddiyata teslim olması da onun için düşündürücü. Azteklerin geleneğinden İngilizlerin sistemli hale getirmesine, futbolun ayak basmadığı ülke yok. Geçmişte iki Latin ülkesinin bir karşılaşmanın sonucu için savaşa tutuşmanın eşiğine geldikleri bilinir. Futbol öylesine etkili ki, Arjantin'deki diktatörlük bile düzenlediği dünya kupası ile tatnınmıştı. Metin Kurt, egemen ekonomik ilişkileri aksak kapitalizme dayanan ve sosyal düzeneği tarım toplumuna yaslanan bir çağda "ilerici" çıkışını yaptı. Ve, gitti!... O günden bugüne futbol, şifreli ve renkli TV yayınları ve reklam pastasıyla büyüdü. Merkezi kuşatan Anadolu kentleri de yerel yönetimlerinin desteği ile bu alanda rekabete girdiler. Geçmişte ve şimdi ülkede ne varsa, çekişme nasıl yaşanıyorsa, tıpkıbasımı futbolda da yaşanıyor.

Metin'lerin döneminde Trabzonspor'un önlenemeyen yükselişi bordo- mavi bir devrimdi. Ama büyüklük bir adım genişleyerek ve "artık 4 büyük olundu" denilerek, dış alanı yine bir köşeye itme eğiliminde. Onun için Anadolu'dan yeni bir şampiyonun çıkmasını çok istedim ve isterim. Tabii, kitle iletişim araçlarının demokrasinin vasatına kazandırdıkarı da var. Bir örnek de Ankara'dan. Ankaragücü takımının Ali Osman Renklibay adında mükemmel bir santraforu vardı. Mühendisti. Haketmesinden çok sonra ulusal takıma alınmasını bir demecinde "üç büyükler"in dışında forma giyiyor olmasına bağlanmıştı...

Şimdi artık öylesi kalıplar bir ölçüde kırıldı. Değişik yaş gruplarından alt yapıları besleyen takımlarımız var. Futbolda ve diğer sporlar da sahaya ne kadar çok insan indirebilirsek (kitlesel eğitimden geçirerek çocukları ve gençleri bilimsel tarzda yetiştirirsek) o kadar başarılı olacağız. Bununla birlikte, özkaynaklara dayalı yürümenin popüler tavırları dengelemesi çok olanaklı değil. Zorunlu da değil. Tribünlere oynama bir heves, işin kimyası, büyüsü, raconu, bu! Transfer yapılacak elbet. Ama ulusal ve sektörel bilinçle. Fenerbahçe'ye transfer edilen ve Sırp milliyetçisi olduğu söylenen birisine milyonlarca dolar verilmesinin yerindeliği tartışma konusu da olacak. Çünkü futbol, dünyamızın diğer alanlarının dışında değil tam tersine arzın merkezinde. Balkanlarda yaşayandan fazla Rumelili soydaşımızın yaşadığı İstanbul'da da hayat bazen futbolla kurulduğu gibi, mecazen dünyalar yıkılabilmektedir. Evet, Metin Kurt niye sırra kadem bastı. "Türkiye'de Futbol Tam bir Sömürüdür" dediği için mi... Öteki yanını bilmem ve kendisini bu sözleri dışında tanımam ama bu sözlerine katılmadan geçemem. Onun da arzuladığını sandığım sendikalaşma halen gerçekleştirilebilmiş değil... Federasyonumuz, özerkliğin ilk adım sancılarını yaşıyor. Bazen moral bedeller de ödenerek modern kurumsallaşma yolunda adım adım ilerlenebiliyor... O bedellerden birini ödedeiğini sandığım Metin Kurt gibilerin tavrını ve yürekli çıkışlarını selamlamak istedim. Tribünler bu işte ve işleyişte nerede dersiniz?

 
Toplam blog
: 374
: 491
Kayıt tarihi
: 16.08.06
 
 

Merhaba! Toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel olgularla ulusal ve evrensel düzlemde ilgilenme..