Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Sabiha Rana Melekler Yüreğinizden Öpsün

http://blog.milliyet.com.tr/sabiharana

23 Kasım '09

 
Kategori
Güncel
Okunma Sayısı
3882
 

Dinleme beni duyarım seni..

Dinleme beni duyarım seni..
 

İnternet görseller


Tele kız, tele kulağa demiş ki; Dinleme beni duyarım seni..

Dinleme üzerine kendi duyduklarım kendi anladıklarım...

Olur olmaz konuşma duyulursun.

Olur olmaz kişilerle dolaşma görülürsün.

Olur olmaz her şeyi ağzına alma yoksa bırbır olur konuşursun.

Ah ninem ahh.. Sen ne bilge bir kadındın.

''Kızım bu dünya dünya değil. Yalan. Onun için de yediğine, içtiğine, konuştuğuna, dolaştığına ve dalaştığına çok dikkat edeceksin. Sonra istediğin kadar bağır çağır aman de, anandan başkası kimse seni canı gönülden ne duyar ne dinler.. Dinlemez! Yerin kulağı var. Fil kadar ama gerçek değil. İçine düştüğünde sen bile seni duyamazsın. Beterden beterdir. Seni duysalar, dinleseler bile; biz duymadık, biz görmedik, biz hiç söylemedik derler. Ama! Herkesin herşeyden haberi vardır. Olur. Buna da ''merak'' derler. Onun için de sen sen ol, kulağını meraktan ayrı tut.'' derdi!...

Ninem der de ben hatırlamam mı, yazmam mı?

Emekleyen kalemimle hem düşündüm hemde yazdım?

Düşüne düşüne taaa ilk okul derslerinde ki ''DİNLEME'' derslerini düşündüm. Ve sonra dedim ki; bizlere bu dersleri boşuna öğretmediler değil mi? Demek ki gerçekten de hayatta lazım oluyormuş...

Peki, bizler dinlemeyi nasıl anlıyor ve nasıl algılıyoruz dinleme kurallarına uyuyor muyuz?

Dinleme kuralları nedir?

İstedim ki kimse bizi görmeden, duymadan ve dinlemeden, kendimizi şöyle bir test edelim..

Bakalım bakalım ''dinleme kurallarını'' kendimizde uyguluyor muyuz?

1. Dinleme Kurallarını Uygulama

1. Dinlemeye hazırlık yapar.
2. Dinleme amacını belirler.
3. Dinleme amacına uygun yöntem belirler.
4. Dinlediğine dikkatini yoğunlaştırır.
5. Görgü kurallarına uygun dinler.

2. Dinlediğini Anlama

1. Dinlediğini anlamlandırmada ön bilgilerini kullanır.
2. Dinlediklerini anlamlandırmada sunulan görsellerden yararlanır.
3. Dinlerken vurgu, tonlama ve telâffuza dikkat eder.
4. Dinlediklerini zihninde canlandırır.
5. Dinlediklerinde ne, nerede, ne zaman, nasıl, niçin ve kim (5N 1K) sorularına cevap arar
6. Dinlediklerinde geçen bilmediği kelimelerin anlamını tahmin eder.
7. Dinlediği kelimelerin gerçek ve mecaz anlamlarını ayırt eder.
8. Dinlediklerinde eş sesli kelimeleri ayırt eder.
9. Dinlediklerinde eş ve zıt anlamlı kelimeleri belirler.
10. Dinlediklerinde duygusal ve abartılı sözleri ayırt eder.
11. Dinlediklerinde öznel ve nesnel yargıları ayırt eder.
12. Dinlediklerinde gerçek olanla hayal ürünü olanı ayırt eder.
13. Dinlediklerinde sebep-sonuç ilişkileri kurar.
14. Dinlediği şiirin ana duygusunu belirler.
15. Dinlediklerinin konusunu belirler.
16. Dinlediklerinin ana fikrini belirler.
17. Dinlediklerinde destekleyici ayrıntıları ve yardımcı fikirleri bulur.
18. Dinlediği olayın nasıl gelişeceğini ve sonucunu tahmin eder.
19. Konuşmacıyı, konuşma ortamını ve konuşma içeriğini değerlendirir.
20. Dinlediklerinde dil, ifade ve bilgi yanlışlıklarını belirler.
21. Dinledikleriyle ilgili çıkarımlar yapar.
22. Bir etkinliğin veya işin aşamalarını anlatan yönergeleri uygular.
23. Dinlediklerinde geçen bilmediği kelimelerin anlamlarını araştırır.
24. Dinledikleriyle ilgili kendi yaşantısından ve günlük hayattan örnekler verir.
25. Dinlediği konuya uygun, farklı başlıklar bulur.
26. Dinlediklerine ilişkin karşılaştırmalar yapar.
27. Dinlediklerinde geçen varlıkları ve olayları sınıflandırır.
28. Dinlediği konulara ilişkin sorular sorar ve sorulanlara cevap verir.
29. Dinlediklerini özetler.
30. Dinlediklerinde önemliyi önemsizden ayırt eder.
31. Başlıktan hareketle dinleyeceği konunun içeriğini tahmin eder.
32. Dinlediklerinde ortaya konulan sorunları belirler ve onlara farklı çözümler bulur.
33. Verilen örneklerin konuya uygun olup olmadığını sorgular.
34. Dinlediklerini başkalarıyla paylaşır.
35. Dinlediklerinde anahtar kelimeleri farkeder.
36. Dinlediklerinde “hikâye unsurları”nı belirler.

3. Tür, Yöntem ve Tekniklere Uygun Dinleme

1. Katılımlı dinler.
2. Seçici dinler.
3. Not alarak dinler.
4. Sorgulayarak dinler.
5. Bilgi edinmek için haber, sunu, belgesel vb. dinler/izler.
6. Eğlenmek için masal, hikâye, şarkı, tekerleme, tiyatro, vb. dinler/izler.
7. Şiir ve müzik dinletilerine katılır.
8. Grup konuşmalarını ve tartışmalarını dinler. (Kaynakça: Erdem Yayınları)

Dinleme sözü üzerine bir sözler:

''Ulu sözü dinlemiyen, uluyakalır.''

Büyüklerin, erdemli kişilerin uzun tecrübelere dayanan sözlerine ve uyarılarına kulak asmayan kimse, türlü çıkmazlarla karşılaşır ve sonunda sızlanıp durur.

''Az söyle, çok dinle.''

Dinlemek, öğrenmenin güzel bir yoludur. Kulak vererek dinleyen insan pek çok şey öğrenebilir. Oysa çok konuşan insanda yanılma payı (özellikle bilmediği konularda) çok olur, hata yapma ihtimalî de artar. Ayrıca kişi yanlış ve çok konuşmalarıyla çevresindekileri rahatsız da edebilir.

''Söyleyenden dinleyen arif gerek.''

1. Çok söz söylemek yerine çok dinlemek daha iyidir. Çünkü öğrenmenin en önemli yollarından biri de dinlemektir. Ayrıca çok konuşanın çok hata yaptığı da ortadadır.

2.Kimi konuşmacılar üstü kapalı, sanatlı ve derin anlamlı konuşurlar. Bu durumda söylenenlerin anlaşılması, dinleyenin bilgi ve anlayış yeteneğine bağlı kalır. Dinleyen, ne denmek istendiğini çaba göstererek anlamalıdır. Kaynak: Büyük Atasözleri

Tüm bunları okuyup öğrendikten ve de yaşadıklarımıda içine kattıktan sonra, san ki; yer gök kulak oldu ben dinledim!...

Ben mi?

Ben Sabiha Rana efendim.

''MELEKLER YÜREĞİNİZDEN ÖPSÜN''

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 1989
Toplam yorum
: 5393
Toplam mesaj
: 722
Ort. okunma sayısı
: 4975
Kayıt tarihi
: 26.10.06
 
 

Gazeteci - Yazar (NLP Uzmanı - İlişki ve Yaşam Koçu) Yaşarken dünyayı dolaşmayı, topraktan güneşe..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster