Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Mayıs '08

 
Kategori
Kitap
 

Düşlerin tek gerçeklik olduğuna inananlara adanmış kitap..

Düşlerin tek gerçeklik olduğuna inananlara adanmış kitap..
 

İzmirde düzenlenen kitap fuarını iki defa gezdim. İzlenimlerimi daha önce yazmıştım..
Fuarda seçtiğim kitaplardan biri de, Amerikalı şair Edgar Alan Poe'nun şiirleriydi..
Bizim ülkede Poe daha çok "Annabel Lee" adlı şiiriyle tanınmıştır. Hani Melih Cevdet'in o hoş, o tatlı çevirisiyle Lise son sınıf kitaplarında yer alan şiiri..
Sözün ettiğim eseri ise, Oğuz Cebeci çevirmiş..İthaki yay. 5.Baskı, 2008, İstanbul..
Edgar Alan Poe, yazımın başlığında belirttiğim gibi, bu eserini, "düşlerin tek gerçeklik olduğuna inananlara" ithaf etmiş..
Poe'nun tarzı bu..Düşler, masallar, epik ve pastoral ögeler, Onun şiirinin yaslandığı temel motifler..
Tabi, alıştığımızdan mıdır, yoksa Melih Cevdet'in kendisinin de bir şair olarak ustalığından mıdır, "Annabel Lee"'nin o esik tadını bu yeni çeviri de bulamadım ben:
"Uzun yıllar önceydi
Deniz kıyısındaki bir krallıkta
Belik bilirisiniz, bir kız yaşardı
ANNABEL LEE adıyla
Ve bu kızoğlankız hiçbir şey düşünmezdi
Bence sevilmek ve beni sevmekten başka."
Bu giriş kısmının bizim alıştığımız çevirisini yazmıyorum.Çünkü çoğumuz, ama özellikle bazı arkadaşlar "ezbere" biliyorlar zaten..
Çevirinin bir iyi tarafı da şu ki, şiirlerin İngilizce orijinalleri ile birlikte verilmiş olması..İngilizcesi iyi olanlar için, bu da ayrı bir güzellik..
Hazır, eseri tanıtmışken şairin THE RAVEN (Kuzgun) adlı şiirinden küçük bir bölüm takdim edeyim:
"Ve kuzgun asla kıpırdamadan hala oturuyor, oturuyor hala
Sessiz Pallas büstünün üzerinde tam kapımın yukarısında,
Ve gözleri düş kuran bir şeytanın gözleri
Gibi,
Ve üstünden akan lamba ışığı zemine düşürüyor
Gölgesini;
Ve ruhum zeminde dalgalanan bu gölgeden
Bir daha asla-alamayacak kendisini.. (s.43)"
Düşlerin şairini saygıyla anıyorum...

 
Toplam blog
: 1645
: 822
Kayıt tarihi
: 19.01.08
 
 

Edebiyat, kamu yönetimi ve gazetecilik tahsili... 27 yıllık eğitimcilik hayatından sonra emeklili..