Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Aralık '16

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitim: Danimarka'da eğitim

Eğitim: Danimarka'da eğitim
 

akşam.com.tr


Görüyoruz ki Kuzey ülkelerinin eğitim sistemleri nitelik açısından da mükemmeli oynuyorlar. İster Finlandiya olsun, Danimarka, İsveç, Norveç olsun bütün uluslar arası göstergelerde ve PİSA sonuçlarında  üst sıraları paylaşıyorlar.
 
Bu ülkelerin kendilerine özgü eğitim anlayışları olduğu gibi , ortak bazı eğilimleri de var. Bu ülkelerden Danimarka kendisine özgü eğitim anlayışı ile diğer ülkelerden bir farklılaşıyor. Bu yazımızda Danimarka eğitimini biraz daha yakından tanımaya çalışacağız.
 
Danimarkada , 6-16  yaşına kadar olan (Okul öncesi; İlkokul; Orta okul ) devrelerini kapsayan eğitim zorunludur. Bu yaşa kadar devam edilen okula “Halk Okulu” adı verilir. 
Bu düzeyin üzerindeki eğitime öğrencilerin %82’si devam ediyor. Devlet Bursları karşılıksız ve herkese açık.
 
Lise eğitimi 2-4 yıl sürebilir ve 15-20 yaş arasındaki öğrencilere açıktır. Lise eğitimi zorunlu değildir fakat ücretsizdir. Öğrencilerin devam edebilecekleri çok çeşitli programlar vardır. Bazı programlar üniversiteye yöneliktir, Diğerleri ise öğrencileri bir meslek kazandıracak  niteliktedir.
 
Danimarka’da çocuklar çok şanslı; çünkü 15 yaşına kadar hiçbir karneye dönüşecek sınavla karşılaşmıyorlar. Çocuklara sekizinci sınıftan önce kesinlikle sınav yapılmıyor, not verilmiyor. Çocukların durumu, öğretmenler ve ebeveynler arasındaki görüşmelerde sözlü olarak değerlendiriliyor. 
 
Danimarkada da Özel Okullar vardır ve Temel Eğitim seviyesinde bütün okulların % 15.6’sı özel okul statüsündedir.
 
Birleşmiş Milletlerin “İnsan Gelişme İndeks-2008” ine göre Danimarka’yı  Avustralya, Finlandiya, ve Yeni Zelanda ile birlikte  (0.993) düzeyiyle en gelişmiş ülkeler arasında saymaktadır.
 
Danimarka’da Okuma-Yazma Oranı yaklaşık olarak %99’dur.
 
Danimarka’da  17 civarında devlet üniversitesi, bir o kadar da Üniversite Koleji ve 50 civarında uzmanlık alanlarında eğitim veren enstitü bulunmaktadır. Bazı  üniversite ve kolejler eğitimlerini İngilizce dilinde vermektedir. 
 
Danimarka doğumlu her öğrenci devlet burslarından yararlanma hakkına sahiptir.
 
Danimarka eğitiminin bazı özellikleri şunlardır: 
 
Sınavlarda en iyi olmak hiçbir şeyi değiştirmez:
 
Danimarka eğitim sistemi, öğrencilerin sınavları geçmesini sağlamayı değil, onların yeteneklerini ve meraklarını geliştirmeyi amaçlıyor. Notlarına bakılmaksızın her öğrencinin mezun olduktan sonra toplumda faydalı bir birey olması sağlanıyor. Bu yüzden notu yüksek olan olmayan bütün öğrenciler aynı şekilde önem taşıyor.
 
Kendin olmak, okumak-yazmak kadar önemli:
 
Danimarka'da okul müfredatı bireyin karakter gelişimini her şeyin üstünde tutuyor. Bu nedenle özellikle okul öncesi eğitimi öğrencilerin kelime bilgisini geliştirmesi, okul ve hoşgörü kurallarını öğrenmesi, topluma uygun birer birey olmasına odaklanıyor.
 
 
Ezbere dayalı öğrenime karşı:
 
Danimarka'da öğrencilerden bilgileri kendilerinin arayıp bulmaları, kendi deneylerini yapmaları ve bağımsız bir şekilde kaynakları analiz etmeleri bekleniyor. Öğrencinin öğrenmesi için öğrenme sürecinde kendisinin de yer alması gerektiğine inanılıyor.
 
 
Notlar değil öğrencinin davranışı önemli
 
Sınav sonuçlarına göre ön sıralarda yer almayan Danimarka eğitim sistemi, dünyanın en iyi eğitim sistemleri listesinde ilk üçte yer alıyor. Peki bu nasıl oluyor?
 
Danimarka'da öğrencilerin öğrenim sürecinden keyif alıyor olması çok önemli. Bu yüzden 14 ile 18 yaş arasında ne yapmak istediklerini bilmeyen öğrencilerin kararlarını vermesine yardımcı olmak için özel okullar var. Böylece öğrenciler, yeteneklerini keşfedebiliyorlar. 
 
 
Herkesin şartları eşit:
 
Danimarkalı insanların sadece %11'i kariyerlerini planlarken maaşı göz önünde bulunduruyor. Dünyanın en yüksek vergilerini ödeyen bir ülkede insanların zengin olmak için uğraşması kabul edilmiyor.
 
Danimarka'da kariyer rehberliği sistemi, kişinin mutlu olacağı işi yapmasını destekliyor. Araştırmalara göre Danimarka vatandaşlarının %50'si geleceklerine karar verirken özgür olduklarını ve kariyerleri üzerinde kontrolleri olduğunu düşünüyor. (milliyet.com.tr)
 
Danimarka, ham madde açısından fakir bir ülke ve belki de bu nedenle eğitime büyük önem veriyor. İnsanlarını ve onların bilgisini en önemli kaynak olarak gören ülke, vatandaşlarının eğitimine büyük paralar harcıyor. Danimarka’da, demokrasi kadar eski olan halkı bilgilendirme geleneği de bu atmosferi besliyor. “Herkes ömür boyu bir şeyler öğrenebilir” felsefesinin hakim olduğu ülkede, yüksek okullarda ya da akşam okullarında, radyo ve televizyonlarda sürekli kurslar düzenleniyor.
 
 Danimarka, demokrasi, sosyal adalet ve barışçı atmosferin yaygın olarak görüldüğü bir ülkedir… Dünyanın en mutlu ülkesini tanımlayan sözler bunlar. Yapılan geniş çaplı bir araştırmaya göre, dünyanın en mutlu ülkesinin Danimarka olduğu ortaya çıktı. ABD hükümetinin finanse ettiği Dünya Değerleri Araştırması'nın sonuçlarına göre Amerika ise sıralamada 16. oldu. Bugünlerde siyasi çalkantılarla boğuşan Afrika’nın yoksul ülkesi Zimbabve’nin ise  ise son sırada olduğu görüldü. .(yurtdışıeğitimfuarı.com)
 
“Yeni eğitim yasasının ön gördüğü programa göre öğrenciler bundan böyle saat 13.00 yerine, saat 15.00’e kadar eğitim alacak. Öğretmenler de aynı şekilde okulda daha uzun süre kalacak. Yeni öğretim yasasına göre, öğrencilere ev ödevi verilmeyecek, ders okulda yaptırılacak. Öğretmenler, okula hazırlık adı altında evde geçirdikleri paralı zamanı artık okulda geçirecek. 
Yeni eğitim yılında temel eğitim okuluna giden öğrenci sayısı ülke çapında 708 bin 569 olarak verilirken, göçmen öğrenci sayısının 73 bin 879 olduğu bildirildi. Okula yeni başlayan öğrencilerin velileri ellerinde fotoğraf makineleri ve video kameraları ile o anı ölümsüzleştirmeye çalıştılar. 6 haftalık yaz tatilinden sonra tekrar okula dönen alt sınıflardaki öğrencilere de velileri eşlik etti.
 
Fuglesangsgaardsskole (fuğlesangsgo) okulu öğrencilerine hitaben bir konuşma yapan okul müdürü Sören Güllich; öğrencilere başarı diledi, okulun açılışında doğum günü olan 3 öğrenciyi yanına çağırarak, doğum günlerini kutlattı. Öğrenciler daha uzun bir eğitim gününe alışmakta güçlük çekeceklerini belirterek, eğitim saatlerini arttıran siyasetçilere teki gösterdi.
Okulların açılması nedeniyle sokaklara da uyarı levhaları asıldı. Polis, her yıl olduğu gibi bu yıl da okul çevrelerinde trafik kontrolleri yapılacağını bildirdi.” DHA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Toplam blog
: 2579
: 848
Kayıt tarihi
: 24.10.10
 
 

Mesleğim eğitimcilik… Şimdi artık emekli bir vatandaşım… biraz şairlik, biraz hayalcilik, biraz s..