Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ekim '16

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitim ve ödev

Eğitim ve ödev
 

Ödev yapmama hakkı olmalı mı?


Eğitimde ödev sorunu eğitimin amaç ve okullarımızda uygulanan öğretim yöntem ve teknikleriyle doğru orantılı olarak bu bütünlüğün bir parçasıdır. Ödev öğrencinin merak ve kendini oluşturmasının ,özgürleştirmesinin önünü kesmek için, zamanı okul dışında da ele geçirerek, uygulanan ezbere eğitimin devam ettirilmesidir.

Ödev kelime anlamı itibarı ile yerine getirilmesi gereken iş veya  davranış. Okulda ödev öğretmenlerin öğrencilere okul dışında yapmaları için verilen çalışmadır. Ödev konusu eğitim tartışmaları içerisinde her zaman yer alır. Nasıl olmalı? Ne kadar olmalı? Sınıf seviyelerine göre zamanı ne kadar olmalı? Ya da ödev olmalı mı? Olmamalı mı? Zaman içerisinde  eğitim test ağırlıklı ,sınav merkezli olunca ödevlerde haliyle sınava odaklı daha fazla testin okul dışındaki  zamanda da çözülmesi anlamına geldi.

Ödev herhangi bir dersin kazanımındaki pekiştireç olarak alınıyor. Gün içerisinde altı saat gibi bir zaman bu kazanımla uğraşan öğrenci okul dışında da görevi anne – baba almış olarak ayni işlemler devam eder. Şimdi şunu anlamamız gerek uzmanlara göre bir derste öğrencinin bazı değişkenler olsa ortalama on beş dakika dikkat süresi varken , okulda geçirdiği altı saatlik ders süresinden sonra ayni şeylerin tekrarı olan ödevin öğrenciye ne katkı sağlayacağı. Öğrencinin kazanımı öğrenmesinde bir katkı sağlamadığı gibi öğrenciyi okumaktan, eğitimden soğutmaktan başka bir işe yaramamaktadır. Burda amaç sadece ezberlemesini sağlamaktır. Evde aile ödevin öğrencinin öğrenmesine katkı sağlayacağını düşünerek, okuldan daha sıkıcı bir şekilde aile gözetiminde belki teneffüs zamanı bile kullanmadan o gün okulda yapmış olduğu iki basamaklı toplamaları onlarca kez yeniden yapacak. Yapılan bu tekrarın öğrenmeye bir katkısı olamaz. Bu sadece öğrencinin kendini oluşturacağı zamanın elinden alınmasıdır. O gün bu ödev hiçbir farklılık göz önüne alınmadan bütün öğrenciler için verilmiştir. Oysa şunu biliyoruz ki her çocuk özeldir farklıdır ilgi ve öğrenme ortam ve zamanları ayni olmaz. Ödev öğrencinin merak ve ilgilerini beslemeli , zenginleştirmelidir. Bu gün yapılansa öğrencinin ders dışından kalan zamanı, öğrencinin kendi özgünlüğü içerisinde merakının arkasından gitmesi engellenerek, öğretmenin ve ailenin baskısı altında ayni şeyleri tekrarlamaya zorlanmaktadır. Bu ayrıca öğrenciyi araştırma yeteneğinden uzaklaştırarak fakirleştirir.

Ödev bütün öğrencilere ayni şekilde verilir ve ayni doğru cevap istenir. Bu da bütün öğrencilerin farklılıklarının ortadan kaldırılarak istenen türde tek olması ı amaçlanır.’’ Bu gün ki sistem pasifliği, çoğunluğa uymayı ödüllendirir. Farklılığı taze düşünceyi engeller’’(Salman Khan)Bu da çocukların benzersizliklerini yitirerek çoraklaşmalarına sebep olur. Ödev  öğrencinin merakını artırıp düşünce üreterek kendi içerisinde yapılandırıp bilgiye ulaşmasını sağlamalı. ’’Düşünceye dayanmayan bilgi emek kaybıdır. Bilgiye dayanmayan düşünce ise tehlikelidir.’’(Konfüçyüs)

Bu gün okula başlayan çocukların yirmi yıl sonra aklımıza bile gelmeyen işlerde çalışacaklarını düşünürsek onları öğrenmek istemeye ve meraklarını artırarak giderek karmaşıklaşan gelişen ve değişen dünyada hayatlarını anlamlı sürdürmelerini sağlayacak, sevgi ile farklılıklarını destekleyecek eğitim ortamları oluşturmalıyız.

Özkan ŞANAL

 
Toplam blog
: 29
: 495
Kayıt tarihi
: 11.08.16
 
 

Anadolu Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ve Eğitim Bilimleri Enstitüsü Karekter ve Değerler Eğitim..