Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Mart '07

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Elektrik faturası

Elektrik faturası
 

Haberleri izliyorum…

Spiker sokak röportajlarında halka “Ödediğiniz elektrik faturanıza bakıyor musunuz” diye soruyor. Soruya “Evet, bakıyorum ve ona göre ödüyorum” diye cevap veren hiç yok. Herkes, istisnasız elektrik faturası geldiğinde gidip “Kuzu” gibi ödüyor ve neyi nasıl ödediğini bilmiyor, sadece faturanın en altındaki ödediği “Son rakam”a bakıyor.

Merak ettim, ben de son faturamı çıkarttım baktım. Aktif harcama 483… Tutarı da 49, 48…

Vat mı, kilo vat mı, mega vat mı? Orası belli değil. Bir rakamla çarpılı herhalde ki, tüketim tutar Olarak 49, 48 rakamı var. Sanırım YTL cinsinden, o da belli değil çünkü.

Sonra “Per.Sat.Hiz. Bed.” Olarak bir çarpma, arkasından “İlet.sis. Kul. Bed.” olarak bir çarpma daha… Ve en ilginci de “Dağıtım bedeli” olarak bir çarpma daha…

Anladığım ara toplam 59, 92 YTL…

Sonra?...

Sonra bir sürü rakamlar ve en son ödenmesi, gereken 85, 57 YTL… Bu sefer ne olduğunu yazmışlar. En son alacakları para ya…

Tabi bu faturayı görünce gözlerim fal taşı gibi açıldı. Çıplak harcamanız, devletin belirlediği fiyat üzerinden 49, 48 YTL ama sonuçta ödemeniz gereken para 85, 57 YTL…

Yani, 39, 09 YTL fazladan bir ücret ödüyorsunuz ama ne ödediğinizi, neden ödediğinizi, sizden ne hakla bu kadar tüketim ötesi para tahsil edildiğini bilmediğiniz gibi, sorgulama hakkınız da yok. Çaresiz ödeyeceğiniz gibi, eğer ödeme gününü de geçirirseniz, bir bakmışsınız ki karanlıkta kalmışsınız.

Niye?

“Niye”si yok baba, devlettir, faturayı göndermiştir, ödeyeceksin, o kadar…

Efendim tüketici hakları, tüketici dernekler ve saire ve saire. Geç onları babam geeeeeç…

Karşında “Devlet” var ve eğer devlete saygın varsa, ödeyeceksin… Biz de o duygular içinde ödüyoruz ve devletimizi sorgulamıyoruz. Ama o faturayı çıkaranlara “Bu faturanın detayı nedir, bir açıklasanız” diye sormayacak mıyız?

İşte onu sorguladığımız zaman “Vatandaş” olduğumuzun bilincine vardığımızın resmidir.

Hiç umudum yok ama bir gün “Sorgulayacağımız” günlerin gelmesini ve “Vatandaş” olduğumuzun bilincine varmamızı diliyorum…

29 MART 2007

 
Toplam blog
: 1104
: 918
Kayıt tarihi
: 28.01.07
 
 

Emekliyim ama “Tekaüt” değilim. 1961 yılından beri değişik “Anadolu” gazetelerinde yazdım. 1984-8..