Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Ekim '20

 
Kategori
Beslenme / Diyet
 

Evde Aromalı Kombucha Yapmak

Kombucha üretiminde ustalaştıkça, üretimi çeşnilendirmek, lezzeti zenginleştirmek gerek.Aromalı, rengarenk kombuchalar üretmek aslında çok kolay.Taze meyvelerin tadı,rengi ile kombuchanın asitli yapısı birleşince ev yapımı enfes gazozlar elde etmiş oluyoruz.Doğal,meyveli,probiyotik gazozlar bunlar.Amerika'da kombucha, diğer gazlı içeceklere ciddi bir rakip.Rusya ve Avrupa'da durum benzer.Temiz içeriği,vegan ve probiyotik olması nedeniyle sağlıklı beslenmek isteyenlerin tercihi. Üstellik evde kolayca yapabileceğimiz aromalı kombuchaları herkes denemeli.
 
Yazımın devamında aromalı kombucha yapımını anlatacağım.Elbette yaptığım hataları, aldığım dersleri,edindiğim deneyimleri de...
 
Aromalı Kombucha Nasıl Yapılır?
En kolay aromalı kombucha, fermantasyonu sonlandırırken şişelere birer parça kabuk tarçın, karanfil, kakule, yıldız anason, rezene vb... baharatları eklemek suretiyle elde edilir.Kimi zaman şişelere, mevsimine göre meyve parçaları da eklenir.Şeftali, çilek, vişne gibi güçlü aroma vericiler en çok tercih edilen meyvelerden.Bu iki yöntem de kombucanın tadı,rayihası değiştirir.Ancak esasen aromalı kombucha üretimi için ikinci fermantasyon yöntemini kullanmak gerekir.
 
İkinci Fermantasyon Nedir & Nasıl Yapılır?
 
İlk fermantasyon, şekerli çayı kombuchaya dönüştürür.İkinci fermantasyon ise, kombuchayı daha gazlı(asitli) ve daha lezzetli hale getirmek için yapılır.
 
Daha asitli hale getirmek için içine şeker ve/veya türevi eklemek gerekir.İlave basit şeker, bal ya da meyve şekeri, kombucha içindeki mikroorganizmaları besleyecek böylece daha asitli hale gelmesini sağlayacaktır.
 
Şeker ilavesinden sonra, kombucha şişesini sıkıca kapatmak, hava çıkışını engellemek gerekir.Böylece içeceğimiz daha da asitli olacak, bekleme süresine göre gazoz gibi gazlı bir çay haline gelecektir.
 
İkinci Fermantasyon için bekleme süresi 3 ila 10 gündür.
 
Bekleme süresi ile beraber asitlik seviyesi de artacağı için, şişeyi açarken çok dikkatli olmak gerekir.Bu aşamada çok fazla ev kazası yaşanıyor.Yeterince dikkat edilmezse, şişe patlayabilir, elinize, yüzünüze ya da etrafa zarar verebilir.Nereden mi biliyorum? Maalesef deneyimledim.10 günlük bekleme sonunda açtığım yaban mersinli kombucha, şişeyi açar açmaz köpürdü, adeta şampanya gibi patladı,Tüm ev, duvarlar, halı vs... mor renge büründü.
 
Tavsiyem, ikinci fermanstasyon süresini kısa tutun.3-4 gün ideal süre. 
 
Şişeyi  yavaş yavaş, patlama, taşma ihtimalini düşünerek güvenli bir ortamda ve gazını yavaşça çıkararak açın.
 
Ben tariflerime extra şeker eklemiyorum.Meyvenin doğal şekeri ile yetiniyorum.Ama orjinalde eklendiği için belirtmek istedim.
 
Aromalı Kombucha Tarifleri
 
Ben tariflerime ekstra şeker eklemedim.Dileyen, bu tariflere şeker ya da bal ekleyebilir.Şeker türevi eklenen kombuchalar daha asitli olacaktır.
 
Yaban Mersinli Kombucha
 
1 su bardağı kadar taze ya da donmuş yaban mersinini su ilave etmeden pişirdim.Tahta kaşık yardımı ile meyveleri ezerek iyice yumuşamasını sağladım.Soğuduktan sonra, posaları ile beraber şişeye doldurdum.Üzerine kombuchayı ekledim.Şişenin üst kısmında 3-4 parmak boşluk olmalı.Bekledikçe köpüreceği için tamamı doldurulmamalı.Ardından şişenin ağzını sıkıca kapattım.Işık almayan bir dolapta beklettim.Ama ben çok bekletmişim, 10 gün sonra açmaya çalıştığımda içecek köpürdü ve tüm odaya saçıldı.3-4 gün bekleme süresi ideal.Yine de açarken çok dikkatli olmalı.
 
Elmalı&Tarçınlı Kombucha
 
2 elmayı iyice yıkayıp,çekirdeklerini temizledim.Kabukları ile beraber zar büyüklüğünde doğradım.Şişenin içine elma parçalarını ve 2 parça kabuk tarçın ekleyip üzerine kombucha doldurdum.Yine üst kısmında 3-4 parmak boşluk kalmasına dikkat ettim.Işık almayan bir dolapta beklemeye aldım.Uzun süre bekletilirse tadı  elma sirkesine benziyor.3-4 günden fazla bekletmemenizi tavsiye ederim.Ayrıca elmalar ne kadar kokulu ve tatlı olursa kombuchanız o kadar lezzetli oluyor.
 
Üzümlü Kombucha
 
Organik pazardan bolca isabella üzümü almıştım.
 
Bu üzüm cinsi, Karadeniz Bölgesi'nde yetişiyor.Aroması yüksek, kabukları ince ve çekirdekleri çok sert değil.Rusya'dan Türkiye'ye geldiği söyleniyor ve  güçlü aroması nedeniyle şarap yapımında kullanılıyor.Biz her yıl, Şerife Teyze'den bir kasa alır, sirkemizi bu üzümle kurarız.Bir kısmını dondurucuya atar, bir kısmını da kaynatıp konsantre olarak saklarım.
Üzümleri önce iyice yıkar,çöpünü,sapını ayıklarım.Su ilave etmeden tencereye alır kaynatırım.Pişen üzümleri önce blender yardımı ile parçalar ardından içine tülbent yerleştirdiğim bir eleğe boşaltır süzerim.Yoğun bir kıvamı oluyor, kombucha için 1 çay bardağı yeterli oldu.Yine şişenin geri kalanına kombucha ekleyip 1-2 tane de karanfil koydum.Üzüm ve karanfil uyumunu seviyorum.5 gün beklettim, tadı da asitlik seviyesi de çok iyiydi.
 
İkinci fermanstasyonu sonlandırdıktan sonra içecekleri basit bir süzgeç ve tülbent yardımı ile süzüp, bir başka şişeye alıyorum.Meyve posalarından arındırdığımız rengarenk içecekler, bundan sonrası için buzdolabında muhafaza edilmeli.Buzdolabında 1-2 gün beklettikten sonra tüketmeli.Buzdolabında fermantasyon duracağı için asitlik seviyesi olduğu gibi korunuyor,şişeyi açarken hafif bir gaz çıkışı oluyor ama patlama vs... olmuyor.Yine de çok dikkatli olmalı!
 
 
Toplam blog
: 18
: 254
Kayıt tarihi
: 09.05.18
 
 

Hayatımın 20 yılı sıradan bir beyaz yakalı olarak geçti.Ev, çocuk, eş, iş, toplantılar, sunumlar, t..