Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Nisan '10

 
Kategori
Yurtdışından Bildiriyorum
 

Gunumuzde Korsanlik

Gunumuzde Korsanlik
 

Somalili Korsanlar


Henuz Dz.Yuksek Okulu'ndan mezun olmadan once, acik deniz stajindan donen agabeylerimizden dinlerdik korsanlara ait hikayeleri, anilari ve hepsinde de biraz abartinin, masumca kendini on plana cikaran kahramanliklarin oldugunu dusunurdum. Ancak kazin ayaginin oyle olmadigini, durumun zaman zaman cok daha ciddi boyutlara varabilecegini, mezun olduktan sonra, gemilerde zabit olarak calismaya basladigimizda gorduk.

Ilk olarak ciddi korsan saldirisini Singapur'a giderken Malacca Gecidi'nde yasadik. Bolgede karakol gorevi yapan Malezya savas gemisinin varligi belki de heveslerini kirdi ve bizi kurtardi. Ancak bir kac yil sonra Endozya'da sabaha karsi 3'te, hem de limandayken basarili oldular. Burada birseyin altini cizmek lazim, yillardir uzak dogunun hemen hemen her yerinde bu tur saldirilar yada tacizler olmaktadir. Bunlarin asil amaci hirsizliktir. Mumkunse gemi personelinin yukte hafif-pahada agir esyalarini calmaktir. Isi biraz daha abartanlar, geminin ekipmanini calarlar, buna geminin halatlari da dahildir. Sinif arkadaslarimdan duydugum olaylarin arasinda, gemiden calinan halatlari yine gemiye satmaya calisanlar bile vardi...

Aden Korfezi'nde yasananlar ise cok baska boyutlarda ve bu olaylar bir kac ay oncesinde baslamadi. 1994-95 yillarinda o bolgeden gecerken, ozellikla Bab-el Mandeb Gecidi civarinda, pesinize takilan, sizi takip eden, mumkunse geminize cikmaya calisan teknelere sahit oldum. Bunu da genellikle safak vaktinden hemen once yaparlardi genel olarak, ancak o donemde ne tekneleri bugunku kadar hizli idi, ne stratejileri ve planlamalari vardi, ne de bu kadar silahliydilar. Simdi, genel olarak altlarindaki teknelerin hizlari neredeyse bircok geminin hizindan biraz fazla. Ellerinde makineli tufekler, roketatarlar ve el bombasi atarlar var. Hemen soracaksiniz, sizin silahiniz yok mu diye, cevabi basit: "Yok". Kaldi ki ben kisisel olarak olmasina da taraf degilim. Bunun sebebi son derece basit, silahin olursa kullanirsin. Bu durumda da adamlarin gemiye cikisini kesin olarak engelleyemezsen, personelin yaralanmasina veya oldurulmelerine yol acarsin. Adamlarin amaci, kimseye zarar vermek degil, mumkunse herkesi canli ve saglikli tutmak. Boylelikle talep edecekleri fidye buyuyecektir.

Kendimizi korumak icin ne gibi onlemler mi aliyoruz? Iste basit birkac ornek. Belki bu yaziyi okuyan meslektaslarima da bir parca yardimim dokunur.

1- Bolgede faaliyette bulunan Askeri Koordinasyon Merkezi'ne, gemi, personeli ve yuku, armatoru vs ile ilgili bilgileri dogru ve zamaninda bildirmek gereklidir. Aden Korfezi gecisleri icin bu merkezce onerilen konvoy gecisi varsa, buna istirak etmek gerekir.

2- Gemiyi tam karartma altina almak lazimdir. Ozellikle geceleri, gerek guverte gerekse makina personeli kopruustunde gozculuk yapmalidir. Gemide bulunan radarlardan bir tanesi 3 mil, digeri de 6-12 donusumlu olarak surekli calistirilmalidir.

3- Bolgede gorev yapan Turk Donanma Gemisi ile her saat basi iletisim kurulmali ve geminin o anki konumu, hizi ve rotasi bildirilmelidir.

4- Gecis oncesinde, mumkunse dumen dairesi, "Panik Odasi" olarak hazirlanmali, icine birkac gunluk yiyecek, su, tuvalet malzemesi ve ilk yardim cantasi ile yangin sonduruculer koyulmali, geminin uydu telefonundan da hat cekilerek testi yapilmalidir. Saldiri durumunda, eger korsanlarin gemiye cikmasinin onune gecilememisse, mutlaka tum personel burada toplanarak, kendisini kilitlemelidir. Ayrica dumen dairesinin kapisinin disaridan acilabilmesini engellemek icin, mutlaka kilit kismi tek yonlu acilir hale geitirilmelidir. Dumen dairesinin kapisina sadece bu bolge icin "High Risk - Radioactive Hazardous" gibi uyari yazilari da, korsanlarin yaklasimini engellemektedir. (Onceden saldirdiklari gemilerin birisinde, radyoaktif madde kutusunu acarak elleyince eriyen arkadaslari ornegi nedeniyle, radyoaktif maddeden kaciyorlar)

5- Guvertede bubi tuzaklari hazirlanabilir. Guvertede merdivenlerin bazi basamaklarini yerinden sokmek, gecis yollarina misina germek vs gibi..

6- Ana yangin devresine hortumlari donatmak ve bunlari aktif halde tutmak.

Bunlarin haricinde geminin ozelliklerine gore baska onlemler de alinabilir. Dikkat edeceginiz gibi bunlarin hepsi, korsanlarin gemiye cikmasini geciktirmeye yoneliktir. Asil amac da budur zaten. O saldiri aninda, alarm dugmesine bastiginizda, VHF ile NATO gemilerine bilgi vererek yardim istediginizde, sizin icin en onemli olan sey artik zamandir. NATO gemilerinin konumuna gore, size ulasmalari 15-30 dakika arasindadir. Bu surec icinde eger herhangi bir personeli ele geciremezlerse, askerlerle catismaya girme riskini goze alamadiklarindan, derhal gemiyi terkediyorlar. Bu nedenle amac, personelin o an geldiginde, toplanma noktasi olan "Panik Odasi"na, en kisa yoldan, en guvenli sekilde ulasmasi ve tum personelin guven icinde orada beklemesinin saglanmasidir. Tum personel toplandiktan sonra, Koordinasyon Merkezi'ne yada savas gemisine, "tum personel emniyetli bir sekilde dumen dairesinde toplanmistir, operasyon yapabilirsiniz" bilgisi uydu telefon ile verilmelidir.

Uzun lafin kisasi, gunumuzdeki korsanlar Jack Sparrow, ozur dilerim "Kaptan" Jack Sparrow gibi degiller. Ve denizciler icin artik "Her limanda bir sevgili" yerine "Her limanda bir korsan" sozu daha gecerli hale geldi....

Sevgiyle

Mart-2010

 
Toplam blog
: 18
: 13032
Kayıt tarihi
: 02.08.08
 
 

1969 Bursa doğumluyum. 1990 Yüksek Denizcilik Okulu'ndan mezun olduktan sonra uzun bir süre gemilerd..