- Kategori
- Edebiyat
GÜZEL RASTLANTI
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın eserlerini okumaya 2019 yılında başladım. Kendi adıma milat sayılacak bu güzel rastlantıya vesile olan eşime ne kadar teşekkür etsem azdır. Eşim Suat’ın Mektubu kitabını beğenip almasaydı değerli yazarın eserleriyle tanışmam ileri bir tarihe ertelenecekti. Esere adını veren Suat’ın yazarın ünlü romanı Huzur’un önemli karakterlerinden biri olduğunu öğrendikten sonra ilk işim Huzur romanını okumak oldu.
Adaşı Ahmet Ümit’in başucu kitabı olarak nitelendirdiği eseri okurken ister istemez ağırbaşlı ve olgun bir ruh hali içinde buldum kendimi. İhsan, Nuran, Mümtaz, Suat gibi derinlikli karakterlerin, hayatın sillesini yiyen görmüş geçirmiş insanların yer aldığı romanı okurken kendimi tecrübelerini aktarmaktan kıvanç duyan bir büyüğümden eğitim almış gibi hissettim. Sosyal medyada sıklıkla kitaplarından alıntılar yapılan yazarın tespitleri, dilinin zarifliği, farklı ve özgün bakış açısı üzerimde derin bir etki bıraktı.
Huzur’u okuduktan sonra hızımı alamayıp Suat’ın Mektubu’nu okudum. Ardından yazarın bir diğer başyapıtı Saatleri Ayarlama Enstitüsü’ne başladım. Hayri İrdal, Halit Ayarcı gibi karakterleri tanıdıktan sonra özgün tarzını aynı naiflikle sürdüren yazar sayesinde birikim dünyama kayda değer katkılarda bulundum. Anlamını bilmediğim yabancı kökenli kelimelerin ön yargısıyla okuyamayacağımı düşündüğüm yazardan çok şey öğrendim.
Yaşadığı dönemi iyi analiz eden yazar, elli yıl sonra yaşanması olası meselelere ışık tutarak yerinde saptamaların altına imzasını atmıştır. Sözgelimi Huzur romanında yer alan ‘’Çocuklarımızı muayyen1 yaşlara kadar okutmayı âdet edindik. Bu çok güzel bir şey! Fakat günün birinde bu mektepler sadece işsiz adam çıkaracak, bir yığın münevver2 hayatı kaplayacak… O zaman ne olacak? Kriz… Halbuki maarifi3 istihsalin4 yardımcısı yapabiliriz ve dâhili ’enchange’ı5 artırabiliriz. Bütün mesele burada dâhili piyasayı genişletmekte.’’ cümleleri günümüzde de geçerliliğini korumaktadır.
Huzur ile başlayan, Suat’ın Mektubu ve Saatleri Ayarlama Enstitüsü ile devam eden yolculuğum değerli yazarın Sahnenin Dışındakiler eseriyle devam edecek. Hayat arkadaşım sayesinde tanıdığım yazardan daha öğreneceğim çok şey var gibi görünüyor.
1.Muayyen: Belirli
2.Münevver :Aydın
3.Maarif: Eğitim
4.İstihsal: Üretim
5.Enchange: Fransızca da değiş tokuş.