Yöneticilerin zaman ve enerji kayıplarının büyük bir kısmını kurum içinde ortaya çıkan çeşitli düzey ve türlerdeki çatışmalar ve bunların yönetimi almaktadır. Şirket içerisinde her konuda çeşitli farklılıklar olabilir ve vardır. Bunlar; kişiler arası olabileceği gibi amaçlarda, değerlerde, algılamalarda tutulan yol ve yöntemlerde olabilir.
İyi bir yönetici bu farklılıkları özümseyen ve kurumun amaçlarına ulaştırmaya çalışan kimsedir. Şüphesiz, bütün bu farklılıklar firmalarda çeşitli çatışmalara yol açar. Çatışmalar da çeşitli sorunlara yol açabileceği gibi, başarılı yönetilirse örgütte yeniliğin ve örgütsel gelişmenin başlatıcısı da olabilirler.
Çatışma hangi nedenlerle ortaya çıkabilir ?
Aslında, oldukça fazla neden sıralamak mümkündür. İlk aklıma gelenler şunlardır:
İşbölümünün artmasına müteakip, departmanlar arasındaki ilişkileri dengede tutamamak Birimler arasındaki bağımlılık ki, birinin girdisi diğerinin çıktısını oluşturabilir ve bu da çatışmaya yol açabilir. Kaynakların kısıtlı olması ve her departmanın kendi kaynağını artırma isteği. Bu durumda yöneticinin iyi bir planlamacı olması ve kaynağı akılcı ve işlevsel bir şekilde dağıtması gerekir. Kurum geliştikçe ortak karar verme zorunluluğu da artmaktadır. Bu da çatışmaya meydan verbilir. Kişi veya grupların olayları farklı algılamaları da çatışmalara neden olabilir. Bu algılama farklılıkları, amaçlarda, değer yargılarında, veri ve bilgilerde, yöneticilerin görüş ve uygulamalarını algılamada olabilir. İletişim ve bilgi eksiklikleri Çevresel şartların eksik veya beklentiyi karşılamaması İyi belirlenemeyen örgütsel görev ve sorumluluklar da çatışmaların muhtemel nedenlerindendir. Bireylerin çalışma alanlarını ve görevlerinin karışması çatışmalara neden olur. Örgütlerde görev ve sorumlulukların karmaşıklığı kontrol alanı ile ilgili belirsizliklere de bağlı olabilir. Her yöneticinin kendine has bir yönetim tarzı vardır. Eğer yönetici ile astları arasında bu biçimin algılanması konusunda farklılıklar varsa bu da çatışmaya neden olur. Onun için bir yöneticinin bir örgüte geldiğinde ilk yapması gereken şeylerden birisi, astlarına kendi yönetim anlayışını açıklamaktır. Kurumun amaçları yönünde çalıştıracak ortak değer ve görüşlere ihtiyaç vardır. Bunların olmaması da çatışma nedeni olabilir. Her kurum yenileşme ve iyileştirme çabasının direnmesiyle karşılaşması muhtemeldir. Görev, rol ve statülerinde değişmeler olacağı kuşkusu duyan çalışanlar buna direnir. Bu direnmenin aşılmaması durumunda ise görev, rol ve statüsü değişen personel arasında da çatışma olur. Çalışan personelin farklı kişilik, yetenek, eğitim ve alışkanlıklara ve çıkarlara sahip olması da çatışmalara neden olan diğer bir durumdur.
Çatışmayı yönetebilmek için;
Problem çözme teknikleri, üstün amaçlar saptama, olası kaynak artırımı yoluna gidilmesi, kaçınma, yumuşatma, uzlaştırma, birleştiricilik, yetki kullanma, politik yaklaşım, tarafsızlığına güvenilen bir hakem kullanma, grup üyelerinin davranış ve tutumlarını eğitim yoluyla değiştirme vb. teknikler yönetici ve firmaya fayda sağlayacaktır.
İŞ HAYATINDA KAN DÖKMEDEN ÇATIŞMA OLABİLİR YETERKİ DOĞRU STRATEJİLERLE VE İYİ YÖNETİLSİN.
İnci Selin Altan /Kariyer Koçu