- Kategori
- Kişisel Gelişim
İş hayatında yıldız olmak - 2

Yazımızın ilk bölümünde çevremizce nasıl algılandığımız ve bu algıyı dönüştürmek için atılması gereken ilk adımları belirtmiştik. Eğer daha önce okumadıysanız buraya tıklayarak ilk bölüme ulaşabilirsiniz.
Kişisel Markalama
Şu ana kadar söylediğimiz her şey kendimizi bir marka olarak görmemiz ve konumlandırmamız için bir altyapı oluşturulması gereğini anlatmayı çalışmıştır. Yani kişinin kendini tarafsız olarak analiz etmesi ve eksikleri ve güçlü yanlarını tahlil ederek olmayı arzu ettiği durum ile şu anki durumu arasındaki farkları ortaya koyması sadece markalama çalışması için altyapıyı oluşturmaya yöneliktir.
Bu noktadan sonra artık kendimizi nasıl konumlandıracağımız önem kazanıyor. Biliyoruz ki günümüz dünyasında piyasaya sürülen her türlü ürün için bir konumlandırma ve hedef kitle çalışması yapılıyor. Piyasalar alt segmentlere bölünerek her bir segment için ürünler geliştiriliyor ve söz konusu segmentte pazar payı kapabilmek için ürün doğru şekilde konumlandırılmaya çalışılıyor. Hepimiz biliyoruz ki artık pazarlama çalışması yapılmayan bir ürün istediği kadar iyi olsun başarı şansı çok azdır. Ürünlerin kendilerinden çok marka değerleri ön plana çıkmaktadır ve bu ürünün kullanım değerinin çok ötesinde bir algıyı ifade etmektedir. Peki siz niçin en önemli ürününüzü yeterince pazarlamıyorsunuz? Evet siz çok değerli bir ürüne sahipsiniz. Bu ürünü geliştirmek için yıllarca okullara devam ettiniz, seminerler aldınız, kitaplar okudunuz ve çok değerli tecrübeler biriktirdiniz. Bunlar hepsi sizin ürününüze çok önemli değerler kattı. Ve siz bu ürünü hiçbir pazarlama faaliyeti olmadan piyasaya sunup tüketicilerin (yönetici ya da işveren) takdir etmesini bekliyorsunuz. Bence bu tutumu bir kez daha gözden geçirelim.
Evet en değerli ürününüz yine kendinizsiniz ve kendinizi bir marka olarak istediğiniz segment için konumlandırmanız gerekiyor. Bence bu ürün örneğinin içselleştirilmesi durumunda önünüzün açılmaması için bir neden bulunmamaktadır.
Bir adım ötesinde hedef marka konumlandırmanıza uygun merkezi bir mesaj etrafında tutarlı bir imaj oluşturulması gerekmektedir. Merkezi mesajdan kastımız aslında sizin adınız geçtiğinizde insanların aklına ilk ne gelmesini istediğinizdir. Örneğin isminizden bahsedildiğinde akla ilk disiplinli olduğunuzun gelmesini isteyebilirsiniz. Bu durumda davranış kalıplarınızın hepsini bu merkezi mesajla ilişkisi açısından gözden geçirmeniz gerekir. Merkezi mesajınız kendiniz için en çok duymak istediğiniz sözlere dayanmalıdır. Artık odaklanmış bir şekilde bu mesajı çevreye yaymalısınız. Yapmanız gerekenler her bir mesaja göre değişecektir. Örneğin disiplinli olarak bilinmek isterken gününüzün 2 saatini internette gazete okuyarak geçirirseniz kimse sizin iş disiplinine sahip olduğunuza inanmaz. Bu noktada çok önemli bir kavram gündeme gelmektedir.
Tutarlılık
Tutarlılık sizin bir marka olarak imajınızın pekişmesinin en önemli adımıdır. Hem değişik durumlardaki tutumlarınızın birbiriyle hem de zaman içinde tutarlı olması imajınızın inandırıcılığı için hayati önemdedir. Eğer tutumlarınız merkezi mesajınız etrafında tutarlı değil ise inandırıcı olamazsınız. Eğer tutumlarınız zaman içinde birbiriyle tutarlı değilse üzgünüm yine inandırıcı olamazsınız. Tutarlılık ulaşmak istediğiniz yer neresi olursa olsun dikkat etmeniz gereken çok önemli bir parametredir.
Dolayısıyla temel kuralımız, kendimizi analiz ederek ulaşmak istediğimiz seviye ile aradaki farkı ortaya koyduktan sonra atılması gereken adımlar ve tutumlarımızı tespit etmek ve merkezi bir mesaj etrafında tutarlı bir şekilde kendimizi konumlandırmaktır.
Her bir başlığa ve daha fazlasına ilerleyen günlerde teker teker değineceğimi belirterek şimdilik burada keseceğim. Ama son olarak söylemek isterim ki günümüz dünyasında her piyasada olduğu gibi işgücü piyasasında da rekabet giderek artmaktadır. Her yıl iyi eğitimli binlerce insan bu piyasaya girmektedir. Bu sebeple eğer başarıyı hedefliyorsak tabii ki öncelikle işimizin teknik gereksinimlerini en iyi şekilde karşılayacağız ama bu yetmeyecek. Bunun ötesinde amacımıza uygun bir imaj oluşturmalı ve kendimizi seçtiğimiz imaja uygun bir şekilde konumlandırmalıyız.
Unutmayın, teknik olarak çok başarılı olsanız da uygun şekilde kendi pazarlama faaliyetinizi yürütmezseniz birileri sizin yerinize bunu yapar. Ama sonuçları pek de sizin istediğiniz gibi olmaz.
Uğur Kol
Başarılı olmanın yolları konusunda www.istebasari.net sitesini ziyaret edebilirsiniz.