Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Eylül '08

 
Kategori
Engelli Eğitimi
 

İşitme engelli olmasına rağmen azmederek master yapan Reşit Emre Büyükışık'ın başarı sırrı...

İşitme engelli olmasına rağmen Marmara Üniversitesi'nde Master yapan Reşit Emre Büyükışık: ''Engelliler çok okuyarak ÖSS de başarılı olabilirler''

İşitme engelli olmasına rağmen hiç dershaneye gitmeden ve özel ders almadan İSTANBUL Üniversitesi İşletme Fakültesini tamamlayarak Marmara Üniversitesinde master yapan bilimsel yazlar yazan Reşit Emre Büyükışık ile bu başarıyı nasıl sağladığını konuştuk.

SORU- MERHABA Emre BEY, Sizinde bildiğiniz gibi Türkiye’de işitme engelliler Üniversite okumakta zorlanmaktalar. Siz nasıl yüksek lisans dahi yaptınız? Sizce neden Üniversite okumaktan korkmakta işitme engelliler?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Dilerseniz öncelikle kendimi anlatayım. Ben İşitme Duyumu 14 Yaşında Kaybettim. Bu yaşa kadar sesleri tanımıştım. Ayrıca Matematik Türkçe gibi derslerde ortaokula kadar temellerim altmıştı. Bana sadece psikolojimi sağlam tutarak bildiklerimi geliştirmek kalmıştı. Ayrıca ben normal duyuya sahip insanların içinde normal bir insan gibi yetiştim. Bu da ÖSS ye kolay uyum sağlamama sebep oldu. İşitme engellilerin eğitimi oldukça maliyetlidir. Ayrıca bu konuda bana göre ilerici bir reform yapacak eğitimci sayısı da oldukça az bulunmaktadır. Türkiye gerçeklerini de göz önüne aldığımızda sorunun büyüklüğünü daha iyi kavrayacağız. İşitme engelli arkadaşlarım öncelikle konuşma öğrenmektedirler. Bu konuda tam başarı sağladıktan sonra tahsil sorunları ile baş başa kalmaktadırlar. Üniversitede tamamen normal hayat şartları ile karşı karşıya kalacakları için korku taşımaktalar. Yani iletişim sorunu uyumu zorlaştırmakta. Bu konuda Anadolu Üniversitesi İÇEM işitme engellilere yönelik oldukça başarılı çalışmalar yapmış. İşitme engellilere yönelik başarılı bir Üniversite simülasyonu yapmış Bu tip okulların sayısının artması beklenmekte. Bu bölüme katılmak kendine güvenen işitme engelliler için kolay olur sanıyorum. Yalnız gerçek yaşama hazırlık çalışmalarına bu okulda daha çok ağırlık vermek gerekmektedir.

YORUMU – İnsan normal insanlar arasında yaşasa da engelliler arasında yaşasa da yaşa sevincini ve azmini hiçbir zaman bırakmazsa o zaman hayatta başarı onla olacak ve hem kendileri hem de çevresinde kendilerini hakikaten seven insanlar onunla gurur duyarak mutlu olacaklardır.Emre’nin hayatına baktığım zaman başarının sınırının engelli içinde engelli olmayan içinde sınırsız olduğunu gördüm.Tabii ki bu sınırın ne olduğunu görenler için.

SORU- Bir işitme engelli iyi bir Üniversite eğitimi alsa iş yaşamında daha mı kazançlı olur? Sizin iş yaşamında yaşamış olduğunuz zorluklar nelerdir?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Ben özel sektör çalışanıyım o yüzden sorunuzu kendi şartlarımda cevaplandırmaya çalışacağım. İş bulmanın Üniversite tamamlamış bir işitme engelli için daha rahat olacağı kanısındayım. Özel sektörde kazanç performansa göre değişmektedir. Eğitimin fazla bir önemi olmamakta. İş yaşamında iletişim zorluğu , yanlış anlaşılmak gibi zorluklar yaşamıyorum. Ayrıca özel sektörde engelliler için bir kariyer yönetimi düşünülmemiş. Hep idare edelim görüşü hakim kılınmış.

YORUMU – Emre’nin özel sektör için söylediği şartlar ne yazık ki devlet kurumlarında da var insanlar kendilerini geliştirmedikleri gibi engellilerinde kendilerini geliştirmesini istememekteler.Bunu açıkça söylemeseler bile davranışları ile göstermekteler ve bunun engellilere fazla zararı olmamakta ama kendilerine ve çocuklarına zararı olmakta.Başarılı engellilere sağlam insanlar saygılı olsa, sevgi gösterse çocuklarına örnek gösterseler o zaman çocuklarına çok faydalı olacaklar ama engellilerin başarılarını bir kabullenebilse sağlam insanlarımız.İş kabullenebilmekte işte.Bence başarılı olan engelliler sağlamlara en güzel örnek olacak insanlar anlayana.

SORU- İşitme engellilerin Üniversite okuması için engelli dernekleri , daha önce Üniversite okumuş senin gibi işitme engelliler , engelli çocuğu olan aileler neler yapmalı?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Bu üç topluluk her türlü maddi ve manevi desteği sağlamalılar Her türlü yol gösterme olabilir bence.

YORUMU – Ne yazık ki bu üç kısım insan ve toplulukta başarılı olan işitme engellilerden faydalanamamaktalar. Başarılı engellileri duydukları zaman hayret etmekteler ama onlar okullarına davet ederek, onları evlerine davet ederek, onları kulüplerine ve derneklerine davet ederek onlardan faydalanmasını bilseler ve bu konuda ısrarcı olsalar uzun vadede çocuklarına çok faydalı olduğunu görerek büyük mutluluk duyacaklardır ama …

SORU- Toplumun işitme engellilere bakış açısını nasıl bulmaktasınız ? Toplumun bakış açısı nasıl olumsuzdan olumluya dönüştürülebilir?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Siz benim sevdiğim bir dostumsunuz. Birlikte hep önyargıdan bahsettik. Bence bu toplumun engellilere önyargı ile baktığı doğru ama işitme engellileri hiç yargılamadık. İşitme engellilerin çoğu iletişim zorluğu çekmekte. Topluma uyum sağlayamamakta. Bir süre sonra bakıyorsunuz ki kafasından senaryolar üretmeye başlamakta. Toplumun önyargılı olması normal değil mi? Bunun için işitme engellileri bizler bilinçlendirmeliyiz . Topluma işaret dilini öğretmeliyiz. İşitme engelliler arasından tamamen kaldıramayız.Çünkü hiç konuşamayan kişilerde var. O vakit iletişim sorunu çözülecek önce . Bu da toplumun anlayışına bağlıdır.

YORUMU – Toplumumuzun olduğu kadar işitme engelliler ve aileleri de kafalarındaki önyargıları yıkarak biz çocuklarımıza nasıl faydalı oluruz sorusunu ? da kendilerine sormalılar.Mesela pek çok seminerde işitme engelli ve aileleri ile tanışmaktayız ve bize hayran kalmaktalar , ”Her zaman sizden faydalanalım , SİZİNLE İLETŞİMİMİZ DEVAMLI OLSUN” demekteler bazıları da birkaç kere aramadan sonra bir daha aramadıkları gibi bazıları da hiç aramamaktalar.Bu da bence bir önyargı.işitme engelli Çocuğunun başarılı olmasını isteyen bir aile başarılı işitme engellileri gördüğü zaman , zaman ve mekan uzaklığına bakmadan ondan faydalanabilmeli.Yıllarca işitme engelli okullarında öğretmenlik ve idarecilik yapmış ve Tokat’ta üniversite öğrencilerine psikolojik danışmanlık yapan bir beyle tanışmıştım. Bana şaşırmış ve “Sizin gibi insanlar işitme engelli liselerini gezerek başarısının sırlarını anlatmalı “ demişti.İşitme engelli liselerinde okuyan tanıdıklar aracılığı ile bunu arzumu liselere ilettim ama kimseden cevap alamadım.Demek ki başarılı işitme engellilerden işitme engelli liseleri bile faydalanmayı düşünmemekteler.

SORU- Sizce Üniversite okumuş engellilere imkan tanınmış olsa, işitme engelli başkalarının Üniversite okuması için nasıl yardımcı olabilirler?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Benim gözlemlediğim işitme engelliler baştan yön verilirse doğru hareket etmektedirler. Bizler baş başa onlarla çalışarak yön verici olabiliriz. Zaman zaman bir araya gelerek grup olarak sohbet edebiliriz. Bizler bu konuda reformcu olabiliriz. Bu konuda düzenlenen seminerler oldukça faydalı olmakta.

YORUMU- BENDE SEMİNERLERİN FAYDALI OLDUĞUNA İNANMAKTYAYIM AMA BU SEMİNERLERE ZAMAN VE MEKAN UZAKLIĞI BAHANE EDİLEREK DAVET EDİLMEDİKTEN SONRA BEN NE YAPABİLİRİM Kİ.

SORU- İşitme engelli çocuğu olan ailelere çocuklarının Üniversite okumasını sağlamaları için neler tavsiye etmektesiniz?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Aileler her türlü maddi ve manevi desteği vermeliler. Bilinçlendirme aşamasında iyi bir aile her zaman iyi yönlendirici olacaktır. Kendi açımdan söyleyeyim tahsilli aile ayrıca iyi motive kaynağı olmaktadır. Mesela ben babamı annemi hep örnek aldım. Onların kariyerli oluşu benim hep onlara özenmeme sebep oldu.

YORUMU-Ne yazık ki her zaman işitme engelliler eğitimli anne va babaya ve kardeşlere sahip olamamaktalar bizim değil ailemizde sülalemizde bile eğitimli insan yoktu ve okumamıza ve ısrarla okumak istememize de yaşadığımız küçük kasabada ve çevremizdeki insanlar bir anlam verememekteler.

SORU- Sence işitme engelliler konuşmaları duymadıklarına göre çok okuyarak bu durumu avantaja dönüştürebilirler mi?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- İşitme engelli için bir eğitimciyle ya baş başa çalışması ya da çok okuyarak açığı kapatması gerekmektedir.İlk yöntemde eğitimcinin çok anlayışlı olması gerekmektedir. İkinci yöntem ise sadece eğitimciler için değil herkes için geçerlidir.. Kişiler Sorunlarına daha üstten bakabilirler. Çünkü eğitimcinin verdiği bilgi kendi bilgisi ile sınırlıdır. Daha çok yönlendirici olmaktadır. Kişi kendi okuyunca zihinsel olarak düşünmekte. Sanki yeniden keşfediyor gibi. Kendi yetiştirmekte. Böylece üniversite sınavında daha başarılı oluyor diye düşünmekteyim.

YORUMU – Okumak genelde sabır ve sebat isteyen bir şey ama ne yazık ki insanımız tüketim toplumu olmasının sonucu olarak az çalışarak çok başarı istemekteler bunu göremeyince de hayal kırıklığına uğramaktalar. Başarılı olmak , mutlu olmak ve kendilerine yarar sağlamayan insanlardan uzak kalmak zorundadırlar.Bilinçli işitme engelli , bilinçli işitme engelli ailesi ve liseleri bu kitabı okuyarak ciddiye alsa işitme engelli diğer fertlere ve ailelerine de okutsa bence çok şey kazanacaklar ve tüm ülkedeki işitme engellilerle bir aile gibi olacağız.

SORU- Senin Üniversite okuman için ailenin gösterdiği çabalardan bize bahseder misiniz? Sizce işitme engelli çocuğu olan aileler çocuklarına nasıl davranmalı? Sizin ailenizin daha iyi nasıl davranmasını isterdiniz size ?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Ailem Üniversite okumam için her türlü maddi ve manevi desteği bana sağlamışlardır. Aileme bu konuda çok şey borçlu olduğumu söylemek isterim. Sorunuzu yukarıda tüm açıklığı ile cevaplamıştım.

YORUMU – İnsanın ailesi bilinçli olmasa bile insan araştırsa kendisine en azından ailesi kadar destek olacak bilinçli olan engelli olsun olmasın insanı bulabilecektir bence.

SORU- İşitme engelliler liseleri işitme engelli öğrencilerin Üniversite kazanması için neler yapabilirler?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Bu konuda işitme engelliler liselerine çok önemli görevler düşmektedir. Birer eğitim ve öğrenim yuvası oldukları için öğrencilerini doğru bilinçlendirmede aktif rol oynayabilirler. Ayrıca ÖSS yönelik müfredat programı uygulayabilirler. Bunun için tatil günleri yatılı okullarda eğitimciler ÖSS Yönelik ders verebilirler.Bu uygulamanın uzun vadede önemli başarılar sağlayacağını ümit etmekteyim.

YORUMU –işitme engelli liseleri ÖSS ye yönelik Matematik ve Türkçe derslerinin yanında işitme engellilere en çok ihtiyaçları olan rehberlik danışmanlık ve psikolojik destekte vererek onların mutlu olmasına çalışmalılar bence

SORU- Sizce işitme engellilere yardım etmek için kurulan engelli dernekleri engellilerin Üniversite kazanması için başka ne yapabilirler?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Bu konuda Turan Yalçın’ın çalışmalarından bilimsel olarak bir uzman yardımıyla yararlanmalarını tavsiye ederim. Ayrıca aileleri ve işitme engellileri bilinçlendirebilirler. Bunun için bilinçli aile ve kişilerden faydalanabilirler.

YORUMU – Bu konuda faydalı olmayı bizde çok istememize rağmen davet olmayınca karşımızdaki insanda bizim kadar duyarlı olmayınca ne yazık ki bizimde fazlaca yapabileceğimiz bir şey bulunmamaktadır.

SORU- Başka ne anlatacaksınız Emre bey ?

R EMRE BÜYÜKIŞIK- Her işitme engelli arkadaşımım azimli ve istekli çalışarak zoru başarabileceğine olan inancım tamdır. Onlara her konuda başarılar dilemekteyim.

Teşekkür ederim Emre Bey .

TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..