Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Şubat '12

 
Kategori
Tarih
 

Kadızade-i Rumi (1337–1421)

Kadızade-i Rumi  (1337–1421)
 

Kadızade-i Rumi


Ortaçağın ünlü Türk matematik ve astronomi bilgini…

Matematik, astronomi ve fıkıh âlimi

Bir Türk âliminden yine söz ediyorum. Kadızade-i Rumi… Bir önceki yazımda belirtmiştim. Müslüman Âlimleri inceledikçe gerçekten şaşkına dönüyorum. Ben mi bunlardan habersiz kalmışım yoksa gerçekten bizler bu değerleri yeterince değerlendirip dünyaya tanıtmamış mıyız? Yaptıklarına ve bu yapılanların bilinmemelerine şaşırmamak ne mümkün!

Bizlerin bilmeyişinden dem vuruyorum. Muhakkak ki bilim adamları biliyorlardır. Ben ünlü olmak anlamında, daha da ileri giderek bu kadar müstesna âlimlerin dünya çapında tanınmaları gerektiğini söylüyorum. Sizlerde hak vereceksiniz. Kadızade-ı Rumi’yi okuduğunuzda!

Bu âlim çok şeyler yapmış. O zamanlarda da kıymeti bilinmiş.

Semerkant da Timur Hanın oğlu Şahruhtan’dan büyük saygı görmüş. Onun büyük oğlu Uluğ Beyin hocalığını yapmış.

Uluğ Bey de hocası Kadızadeye büyük önem vermiş. Hocası için bir medrese ve rasathane yaptırmış.

Kadızade-i Rumi, bu rasathanede yaptığı gözlemler neticesinde eski Yunan bilginlerinin elde ettiği birçok bilginin hatalı olduğunu saptamış.

Astronomik cetvel ve tabloların tekrar düzenlenmesiyle ilgilenmiş.

Kadızade-i Rumi’nin en dikkat çekici çalışmalarından biri sinüs 1i hesaplamasıymış.

Bu yazdıklarım bir hayli önemli. Okudukça bizleri hayrete düşürecek kadar önemli. Hayrete düşüyoruz bu kadar önemli bir zatın yeterince bilinmemesinden oluyor hayretimiz!

Kadızade Rumiortaçağın ünlü Türk matematik ve astronomi bilginiymiş.

Bursa kadısının oğlu olduğu için Kadızade olarak tanınmış.

Kadızade çok önemli bilim adamlarından eğitim almış.

İlköğrenimini Molla Fenari gibi değerli bilim adamlarının eğitim verdiği medresede tamamlamış. Horasan ve Maveraünnehir’e gitmiş. Orada matematik ve astronomi bilgilerinde daha da yetiştirmiş kendini…

Burada ünlü bilgin Seyyid Şerif Cucani’den felsefe dersleri almış.

Sonra; Semerkant Şehrine gitmiş. Semerkant Rasathanesi olarak bilinen gözlemevinde çalışmış. Semerkant’ta, çağının ünlü astronomi ve matematik bilginleri görüşmüş, çalışmış… Daha sonra; Uluğ Bey Rasathanesi ve Uluğ Bey Medrese'si ne yani üniversite yöneticiliklerine getirilmiş.

Yazılanlar çok önemli çalışmalar. Bir bilim adamından, Türk-İslam bir bilim adamından söz ettiğimizde daha da önemli oluyor.

 

Nazan Şara Şatana

 

http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100002892442552

 

https://twitter.com/#!/nazansarasatana

 

 
Toplam blog
: 1731
: 4678
Kayıt tarihi
: 09.12.10
 
 

Turizmci; Genel müdür Yazar ; Romanlar, senaryolar müzikkaller... Sinema filmleri, TV filmleri.....