- Kategori
- İnsan Kaynakları
Kurum kültürleri 1: kalite bürokrasileri

Kurum kültürü günümüz şirketleri için çok kritik bir kavram. Edgar Schein'e göre Kurum Kültürü; gelişim/değişim sürecindeki sorunlarla mücadele etmeyi öğrenirken grup tarafından geliştirilmiş ve keşfedilmiş yeni elemanlara öğretilmesi gereken, kurumda var olduğu düşünülen geçerli model veya düzendir.
Çalışanların aynı değerler ve aynı çalışma anlayışı etrafında kaynaşması için güçlü ve pozitfi bir kurum kültürüne ihtiyaç var. Kurum kültürü, organizasyona bütünlük kazandırır, etkinliği ve verimliliği sağlayan harcı oluşturur. Organizasyonun dış dünyayla ilişkilerinde tutarlılık, açıklık ve güven sağlar. Şirket stratejilerinin ve projelerin başarısı pozitif ve güçlü kurum kültürüne bağlı.
Organizasyonlarda yaptığım araştırma ve gözlemlerden sonra bu yazı dizisindeki farklı kurum kültürlerine ulaştım.
Sizin şirketinizde nasıl bir kurum kültürü hakim? Bunu keşfetmek ister misiniz?
Size bu yazı dizisinde farklı kurum kültürlerini tanıtacağım.
Sizin kurumunuz hangisine benziyor?
1) KALİTE BÜROKRASİLERİ (Qualitocracies)
Kalite, süreç, kontrol, denetim, planlama, mükemmellik, titizlik, kaizen, etik değerler
? Yazılı kurallar ve standart süreçler
? Toplam Kalite Felsefesi
? Etik ilkelerin üstünlüğü
? Planlama ve takvimlendirme
? Tek doğru iş yapma şekli
? Kurumsal değerler ve misyon
? Şirket onuru ve saygınlığı
? Detaylar ve kontrol
Bu kurum kültüründe önde gelen ve vurgulanan değerler şunlardır: Dakiklik, güvenilirlik, düzenlilik, dürüstlük, sorumluluk, disiplin, doğruluk, titizlik, gerçekçilik, ilkelilik, objektiflik, idealistlik, çalışkanlık, nezaket, ciddiyet, tedbir, saygı, asalet
Baskın Olan İş Yapma Tarzı ise "Detay ve Süreç"lere odaklanmaktır: Nu kurumlardaki yöneticilerin en önemli özellikleri ideal duruma ait bir vizyonları olması ve idealist düşünmeleridir. Ayrıntı ve detaylara dikkat ederler. Nezaket ve zarafete önem verirler. Belirli bir sistem içerisinde, kurallar çerçevesinde düşünürler.
BU KURUM KÜLTÜRÜNDE, YANİ KALİTE BÜROKRASİLERİNDE:
Baskın Liderlik Tarzı: Toplam Kalite Liderliği
Baskın İş Yapma Tarzı: Detaylar ve Süreçler
Öncelikli İşletme Fonksiyonları: Üretim ve Operasyon
Bu kurum kültüründe Yönetim Anlayışı: Planlı, yapılandırılmış, net hedefli, standartları ve kuralları belli, takipçi, organize
Bu kurum kültüründe baskın Düşünme Tarzları: İdealist Düşünme, Prosedürel Düşünme, Sistematik Düşünme, Siyah-Beyaz Düşünme
Bu kurum kültüründe baskın İletişim Tarzları: Nasihat edici iletişim, doğrudan konusma, nezaket, protokol
Bu kurum kültüründe Güçlü Fonksiyonlar: Kalite Kontrol, Üretim Planlama, Fabrika Yönetimi, Süreç Yönetimi, MRP (Materyal Kaynak Planlaması), ERP (Kurumsal Kaynak Planlaması)
Bu kurum kültürünün güçlü olduğu Sektör ve Alanlar: Bankacılık, Finans, Üretim, Teftiş, Auditing (Denetim), Hukuk, Muhasebe, Danışmanlık, Eğitim, Sivil Toplum, Bürokrasi
Bu kurum kültüründe Güçlü Yönetim Becerileri: Organizasyon, kontrol, planlama, uygulama, koordinasyon, takvimlendirme, görev dağılımı, zaman yönetimi, toplantı yönetimi, proje yönetimi
Bu kurum kültüründe öncelikli konular: Etik değerler, kalite, misyon, doğruluk, düzen, ölçü, dürüstlük, kurallar, detaylar, görev, prosedürler, süreçler, sosyal sorumluluk, meşruiyet zemini, planlar, projeler, mevzuat, vergi, muhasebe, finans, protokol, makam
Bu kurum kültüründe gelişmesi gereken Yönler: Stres yönetimi, delegasyon, yapıcı geri bildirim, motivasyon, büyük resmi görme, farklı düşüncelere açık olma, diplomasi, empati, yargısız dinleme, hız, esneklik, risk alma
Bu kurum kültüründe düşebilebilecek Hatalar: Sürekli hata bulma, fazla eleştirme, detaylarda boğulma, kuralcılık, yargılama, katı ahlakçılık, mükemmeliyetçilik, önyargı, öfke patlaması
DEVAM EDECEK..