- Kategori
- İnsan Kaynakları
Kurum kültürleri 9: demokratik bürokrasiler

Kurum kültürü yazı dizimizin son bölümündeyiz. Organizasyonlarda yaptığım araştırma ve gözlemlerden sonra bu yazı dizisindeki farklı kurum kültürlerine ulaştım. Sizin şirketinizde nasıl bir kurum kültürü hakim? Bunu keşfetmek ister misiniz? Size bu yazı dizisinde farklı kurum kültürlerini tanıtacağım. Sizin kurumunuz hangisine benziyor?
Kurum kültürü günümüz şirketleri için bir kritik başarı faktörü. Çalışanların aynı değerler ve aynı çalışma anlayışı etrafında kaynaşması için güçlü ve pozitif bir kurum kültürüne ihtiyaç var. Kurum kültürü, organizasyona bütünlük kazandırır, etkinliği ve verimliliği sağlayan harcı oluşturur. Organizasyonun dış dünyayla ilişkilerinde tutarlılık, açıklık ve güven sağlar. Şirket stratejilerinin ve projelerin başarısı pozitif ve güçlü kurum kültürüne bağlı. Edgar Schein'e göre Kurum Kültürü; gelişim/değişim sürecindeki sorunlarla mücadele etmeyi öğrenirken grup tarafından geliştirilmiş ve keşfedilmiş yeni elemanlara öğretilmesi gereken, kurumda var olduğu düşünülen geçerli model veya düzendir.
9) DEMOKRATİK BÜROKRASİLER (Democratic Bureaucracies)
Demokrasi, denge, yazılı iletişim, bürokrasi, doğallık, nezaket, dinleme, adalet, resmiyet, sistem, bürokrasi, işbirliği, takım, düzen, prosedür, diplomasi, iletişim
? Kaostan düzen çıkaran organizasyonlar
? Standart karar verme mekanizmaları ve süreçler
? Yazılı kurallar ve bol kağıt
? Adalet ve eşitliğe dayalı prosedürler
? Grubun ve sistemin üstünlüğü
? İşbirliği, diplomasi ve taviz
? Pasiflik ve inisiyatif almama
? Eksik performans değerlendirme
Bu kurum kültüründe önde gelen ve vurgulanan değerler şunlardır: Yenilikçilik, coşku, ilham, sezgi, espri, iyimserlik, tasarımcılık, keşif, icat, azim, vizyon, neşe, açık fikirlilik, orijinallik, mantık, esneklik, motivasyon, güleryüzlülük.
Baskın Olan İş Yapma Tarzı ise "Katılım ve Uyum"dur: Bu kurum kültüründe katılım, uyum ve insanları kırmama önemlidir. insanlar kendi kişisel isteklerini bastırabilir ve başkalarının kararlarına uyum sağlayabilirler.
BU KURUM KÜLTÜRÜNDE, YANİ DEMOKRATİK BÜROKRASİLERDE:
Baskın Liderlik Tarzı: Katılımcı Liderlik
Baskın İş Yapma Tarzı: Katılım ve Uyum
Öncelikli İşletme Fonksiyonları: Halkla İlişkiler, Danışmanlık, Süreç Yönetimi
Bu kurum kültüründe Yönetim Anlayışı: Demokratik, esnek, uyuma, işbirliğine ve bürokratik kurallara dayalı, delege edici yönetim
Bu kurum kültüründe baskın İletişim Tarzları: Sakin, esnek, diplomatik, dolaylı, muğlak, kaçamaklı, onaylayıcı, ikna edici, empatik iletişim
Bu kurum kültüründe baskın düşünme Tarzları: Sentezci Düşünme, Bütüncül Düşünme, Saçaklı Düşünme
Bu kurum kültüründe Güçlü Fonksiyonlar: Halkla İlişkiler, Takım Yönetimi, Büro Yönetimi, Strateji, Danışmanlık, Müşteri İlişkileri, Çatışma Yönetimi, Sistem Yönetme, Proje Yönetimi, Süreç Yönetimi, Paydaş Yönetimi
Bu kurum kültürünün güçlü olduğu Sektör ve Alanlar: Hizmet Sektörü, Bürokrasi, Kamu Yönetimi, Siyaset, Politika, Diplomasi, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, İnsan Kaynakları, Satış, Müşteri İlişkileri, Halkla İlişkiler, Strateji, Yöneticilik, Danışmanlık, Planlama, Finans, Bankacılık, Eğitim
Bu kurum kültüründe Güçlü Yönetim Becerileri: Planlama, yönlendirme, koçluk, empati, sabır, aktif dinleme, diplomasi, nezaket, üslup hassasiyeti, katılımcılık, ikna, müşteri ilişkileri, tasarımcılık, insan odaklılık, esnek iletişim, toplantı yönetimi, sistemci düşünme, kurallara uyma, takım yönetimi
Bu kurum kültüründe öncelikli konular: Diyalog, esneklik, uyum, takım ruhu, işbirliği, bürokrasi, diplomasi, eşitlik, istikrar, kişisel bütünlük, saygı, ikna, süreç, uzlaşma, sentez, barış, huzur, büyük resim, iletişim, hizmet, toplumsal sorumluluk, üslup, perspektif, paylaşım, konsensus, doğallık, demokrasi, sükunet, paradoks, zıtlıklar, denge, akış, strateji, plan, kurallar, prosedürler, süreçler, düzen
Bu kurum kültüründe düşebilebilecek hatalar: Kararsızlık, erteleme, harekete geçememe, gecikme, pasiflik, tavizkarlık, motivasyon ve heyecan eksikliği, fazla bürokrasi, aşırı planlama, ihmal, tepkisizlik, irade eksikliği, inat, pasif agresif direnç
Bu kurum kültüründe gelişmesi gereken yönler: Kontrol, takipçilik, uygulama, karar verme, harekete geçme, öncülük etme, motive etme, heyecanlanma, odaklanma, konsantrasyon, Hayır deme, uygulama, risk alma, girişimcilik, inisiyatif alma, zaman yönetimi, performans değerlendirme, net iletişim
-BİTTİ-