Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Temmuz '07

 
Kategori
Müzik
 

Mercan Dede

Mercan Dede
 

Eski ile yeniyi, doğu ile batıyı, sufi müziğinin ilahi geleneğini, çağdaş müziğin tınılarıyla incelikli şekilde harmanlayan Mercan Dede’yi ilk 3 yıl önce bir televizyon kanalındaki konserinde tanıdım. Bir bayan semazenin de eşlik ettiği konser hem görsel hem de işitsel anlamda beni farklı bir boyuta götürdü diyebilirim.

Farklı bir boyut.

İçsel, etkileyici, zaman ve mekân kavramının olmadığı bir boyut.

Neredeyse 1-1.5 saat sadece müziği hissettim ve sahnedeki semazenle sema döndüm.

Müzik konusunda hiçbir tutuculuğum yok. Her tür müziği dinlerim. Yeter ki dinlediğim anda beni farklı duygu durumlarına alıp götürebilsin. İşte Mercan Dede’nin müziği de beni alıp götüren türden. Hüzün ve coşkunun, heyecan ve huzurun iç içe geçtiği mistik bir rüya âleminde hissediyor insan kendini.

Mercan Dede bir topluluğun ismi aslında. Bu topluluğun kurucusu ve lideri ise 1966 yılında Türkiye’de doğup sonradan Kanada’ya yerleşen bir müzisyen. Arkın Ilıcalı. Fakat Mercan Dede artık Arkın Ilıcalı’nın kimliği olmuş. Ney, bendir, davul ve vokal eğitimini geleneksel yollardan tasavvuf müzik ustalarından öğrenen Mercan Dede sufi inancına yürekten bağlı bir kişi. Ayrıca ebru sanatını öğrendiği ney üstadı Niyazi Sayın’dan da etkilenmiştir. 1998 yılında Kanada’ya göçmüş ve burada Güzel Sanatlar Fakültesinde lisans ve yüksek lisans eğitimini tamamlamıştır.

1990 yılından bu yana değişik Sufi gruplar ile Avrupa, Kanada, ABD ve Türkiye’de birçok festival ve turnelerde sahneye çıkan Mercan Dede’nin neyinin o ilahi sesiyle süslediği müziği, tüm dünyada müzikseverlerin beğenisini kazanmış durumda. Doğunun büyüsünü mistik öğeler, elektronik tınılar ve yerel enstrümanlarla birleştirip farklı bir lezzet olarak sunuyor dinleyicilerine.

İlk dinlediğim albümü 2004 yılında çıkardığı “Su”. Daha sonra 2002 de çıkardığı “Nar”ı satın alıp dinleme fırsatım oldu.

2006 yılında çıkardığı “Nefes” adlı albümünün Avrupa Dünya Müziği Listesinde 2006 en iyi 150 albüm sıralamasında diğer popüler isimlerin arasında 2. sırada yer aldığını biliyorum.

Ruhunuzun okşanıp, evrenin uyumunu yansıtan farklı ritim ve melodilerle bir olmak istiyorsanız Mercan Dede’yi mutlaka dinleyin.


 
Toplam blog
: 156
: 2800
Kayıt tarihi
: 03.04.07
 
 

SÖZ UÇAR, YAZI KALIR. 9 Eylül Ünv. İşletme mezunu, 9 Eylül Ünv.Sosyal Bil. Ens.Sağlık Kurumla..