- Kategori
- Edebiyat
Metin

11 Mart 1976 Gülbaharhatun İlkokulu öğrencilerim kızım Gökşin'in yaş gününde Trabzon-Ayasofya
METNİ / DÜZYAZIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
Bir yazıda sözü edilen nesne, ele alınacak durum, anlatılan olay, açıklanan düşünce ya da çözümlenmek istenen sorun konu’dur. Yazı neyin üzerinde duruyor, neden söz ediyorsa konu odur.
Örneğin,
“Damlaya damlaya göl olur.”
Atasözünde biriktirmenin gereği ve önemi üzerinde duruluyor.
Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Yaban romanında İç Anadolu köylüsünün yaşamı ve Türk aydınının köylüyle olan çelişkileri işleniyor. Romanda yerine göre olay, nesne, sorunlar ele alınıyor.
Bu örnekleri çoğaltabiliriz.
Örneğin,
Orhan Pamuk’un Yeni Hayat
adlı romanında okuduğu kitaptan etkilenerek yeni hayatın peşinden koşan bireyin öyküsü anlatılıyor.
İnci Aral’ın Yeni Yalan Zamanlar
adlı romanındaysa çözülmenin, yozlaşmanın hızla yaşandığı bir ortamda kimliklerini yitiren insanlar, kimliklerini, yaşamı sorgulayarak çevrelerinde olup bitenleri adlandırmaya çalışıyor.
Yazarlar, konuyu okurlara kavratabilmek için sınırlandırırlar.Konunun sınırlandırılması şu noktaların belirlenmesiyle gerçekleşir:
1.Konu
2. Görüş Açısı ( Bakış Açısı )
3. Anadüşünce
4. Yardımcı Düşünceler
METİNDE / DÜZYAZIDA PLAN
Yazıya başlamadan plan yapılır. Plan, yazıda ne yazılacağını nasıl yazılacağını belirlemektir.
Ele alınacak olay, durum, sorun kısaca konunun;
konunun hangi yönde ele alınacağını belirleyen görüş açısının;
Okura kavratılacak anadüşüncenin;
anadüşünceyi hangi düşüncelerle destekleyeceğini gösteren
yardımcı düşüncelerin
saptanmasını içerir.
Planlamayı bir örnekle gösterelim.
Konu:......... :
Dil
Görüş açısı :
Dilin iletişim aracı olduğu
Anadüşünce:
Dilin gelişmesi, kişiyi düşünce ve duygu yönünden
zenginleştirir.
Yardımcı düşünceler:
. Dilin tanımı
. Dili kullanabilme becerisi olmalı
. Dilin öğrenme, öğretme aracı olduğu
. Dilin anlama, anlatma aracı olduğu
. Dil insanın duygu, düşünce yapısını biçimlendirir
Bu planı geliştirebiliriz. İşleyeceğimiz yazının boyutuna göre planda gösterilen düşünceleri çoğaltabiliriz.
Yazı işlenirken anlatım biçimlerine
betimleme, açıklama, öyküleme, tartışma;
düşünceyi geliştirme yöntemlerine
tanımlama, tanık gösterme, örnekleme, karşılaştırma, neden
sonuç, nesnel veriler
vb. başvururuz.
METİNDE / DÜZYAZIDA BAŞLIK
Paragraflarla oluşan düzyazıda her düzyazının bir başlığı olacağı, bu başlığın konuyu yansıtacağı gerekmektedir.
Konu, anadüşünce birlikte ele alınarak başlık ona göre belirlenmelidir.
Başlık birkaç sözcükten oluşabilir. Ancak, başlığın uzun olmamasına da özen gösterilmelidir.
Yazının başlığını okuduğumuzda konuyu anlamalıyız.
Yazıda konu giriş paragrafında, paragrafta ise giriş tümcesinde yer alır.
Örnek:
“Dil, düşünme ve iletişim aracıdır. ‘Kişinin iletişim yeteneğini, büyük ölçüde, onun, iletişim aracı olan dili kullanabilme becerisi belirler.’ Çünkü, dil bir öğrenme ve öğretme aracıdır. Başka bir deyişle, insanın var olduğu dünyayı anlama ve anlatma aracıdır. Bu anlamda, insanın duygu ve düşünce yapısını oluşturan ve biçimlendiren araçtır da dil. Dilin gelişip zenginleşmesi, bireyin duygu ve düşünce yönünden de gelişip zenginleşmesidir.”
Paragrafta
“Neden söz ediliyor?” ya da “Neyin üzerinde duruluyor?” sorularının yanıtı paragrafın ilk tümcesinde
bulunmaktadır.
Bu da, düşünme ve iletişim aracı “dil” olarak giriş tümcesinde ortaya konmuştur. Bu, yazınının konusudur.
Sonuç tümcesindeyse anadüşünceyi buluyoruz. Bu iki öğeyi dikkate alarak yazıya başlık koymalıyız.
Başlık olarak
“Dilin Yaşamımızdaki Yeri”
düşünülebilir.
Giriş, sonuç tümceleri arasında yer alan tümcelerde de yardımcı düşünceler yer almaktadır.