Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Mart '07

 
Kategori
Okullar
 

Okullarda pozitif değişim 6: Sistem, disiplin, zümre ve takım çalışması

Okullarda pozitif değişim 6: Sistem, disiplin, zümre ve takım çalışması
 

OKULLARIMIZI 21. YÜZYILA TAŞIMAK: Okullarımız 21. yüzyılda nasıl olmalı? Eğitim kurumlarımızda kurumsal gelişim nasıl uygulanır? Okullarımızda toplam kaliteyi nasıl uygularız? Okul müdürlerimiz kurumlarında nasıl stratejik atılım başlatabilirler? Bu yazı dizisinde bu ve bunun gibi pek çok sorunun cevabına değineceğim. Bu yazı dizisinde okullara dokuz ayrı perspektiften ve boyuttan bakacağız. Okul yöneticiliğinde farklı durumlarda kullanılması gereken farklı düşünme araçları sunacağız. Okullarımız için ISO 9001 benzeri bir "Sıfır Merkezli Toplam Kalite Modeli" ve "ZERO 360" standartları ve kontrol listesi ortaya çıkacak.

Eğitim reformu okuldan başlar: Türkiye olarak eğitim alanında küresel rekabet avantajına sahip olmak ve geleceğimize yön vermek istiyorsak işe okullarımızdan başlamalıyız. Bu yazı dizisinde okul yönetimi ve eğitim liderliği için çok boyutlu bir perspektif sunmaya çalışıyorum. 2002-2004 yılları arasında pek çok okulu gezme, data toplama, müdürlerimizle görüşme ve onlara eğitim verme fırsatım oldu. Buradaki pek çok bilgi ve uygulama, hem devlet okulları hem de özel okullar için geçerli olabilir. Aynı zamanda bu yöntemler dershanelerimiz tarafından da rahatlıkla uygulanabilir.

DOKUZ BOYUTLU OKUL YÖNETİMİ VE EĞİTİM LİDERLİĞİ: Eğitim kurumlarımız için yeni bir model ortaya koymaya çalıştık: "Dokuz Boyutlu Okul yönetimi ve Eğitim Liderliği Modeli". Bu model, eğitim yönetiminde Batı işletme literatüründe ve Doğuda var olan bilgi kümelerini, araştırmaları ve modelleri bütüncül bir çerçeveye ve çatıya oturtmaktadır. Okul yönetimine farklı bir yaklaşım ile bakmaya çalıştık. Bilgiye dayalı, sistemci, farklı, esnek, bütüncül bir bakış açısı sunmaya çalıştık.

EĞİTİM LİDERLİĞİ VE OKUL YÖNETİMİNDE 6. BOYUT:

SİSTEM KURMA VE DİSİPLİN, TAKIM OLMA, ZÜMRE ÇALIŞMALARI

Objektif gözlem ve bilgi toplama gücü
Disiplini sağlama
Sadakat, uyum ve takım ruhu sağlama
Aidiyet geliştirme
Stratejik müfredat
Knowhow ve teknik derinlik
Araştırmayı teşvik etme
Sistemi kurma ve işletme
Planlama ve senaryo kurma
Prosedürler ve yazılı süreçler
Sistemin devamlılığını sağlama
Hiyerarşik denetleme ve kontrol
Kriz Yönetimi
Yapılandırma ve Kutu Yaklaşımı
Stratejik Kıyaslama

ÖĞRETMEN VE MÜDÜRLERE TAVSİYELER

*Herkesten 1 saat erken kalkın.
*Okul içinde güven ve bağlılık ortamını geliştirin.
*En kötü ihtimalleri hesaplayarak önceden önlem alın. B planı hazırlayın.
*Karar verirken HAMİD İlkesini göz önünde tutun.
*Olası krizlere önceden hazırlıklı olun.
*İşinizi en ince ayrıntısına kadar bilin. Bütün ihtimalleri düşünün ve hesap edin. *Rakamları ve detayları titizlikle inceleyerek kontrol edin.
*Çocuklara sorumluluk şuuru ve disiplin aşılayın.
*Çocuklara aidiyet ve takım bilinci verin.
*Öğrencilere okul içerisinde sorumluluk ve görevler verin (temizlik, nöbet gibi..)
*Öğrencilerin okula sahip çıkmasını sağlayın.
*Öprencilerinize güvenin ve bunu onlara hissettirin.

YENİ FİKİRLER

• Alışılagelmemiş uygulamalar yapın:
– Yepyeni bir katma değer oluşturma dönemi başlatın.
– Eğitime ve reklama yatırım yapın.
– Morali ve motivasyonu yüksek tutun.
• Daha verimli çalışın ve zaman kaybını azaltın.
• Downsizing ve işten çıkarmada çok dikkatli olun.
– Geride Kalan Sendromu

KONTROL LİSTESİ

* Müfredatı geliştirmeye zaman ayırabiliyor musunuz?
* Mesleki branşlaşmanız ve uzmanlaşmanız tam mı?
* Sınıfınızda takım ruhu oluşturabiliyor musunuz?
* Öğrencileriniz kendilerini okula bağlı hissediyorlar mı?
* Sürekli öğrenmeyi hayatınızda uyguluyor musunuz?
* Büyük hedefleri parçalara ayırıp yazarak ölçüyor musunuz?
* Teknik bilgiye, teknolojiye ve araştırmalara duyarlı mısınız?
* Bilgisayar ve IT konularında okulunuzun stratejik avantajı var mı?

ZERO 360 STANDARTLARI BOYUT 6

Okulunuzda aşağıdaki konular nasıl ele alınıyor? Aşağıdaki alanlarda performansınızı değerlendirin:

• Her öğretmenimiz branş alanında uzmanlaşmış durumda.
• Her öğretmenimiz alanına ve konularına tam olarak hakim.
• Her öğretmenimiz uzmanlaştığı yan alanda diğer öğretmenlerimize eğitimler vermektedir.
• Her öğretmenimiz dersini etkin olarak anlatabilme becerilerine sahip.
• Deneyimi göreceli olarak fazla olan öğretmenlerimiz yeni öğretmenlerimizin yetkinlik kazanabilmesi için onlara yol göstermektedirler.
• Yeni öğretmenlerimizin tümü branşlarına göre tecrübeli öğretmenlerimizden koçluk almaktadırlar ve beraber zaman geçirmektedirler.
• Her öğretmenimizden yıl boyunca düzenli olarak yazılı fikir ve öneri alıyoruz.
• Ders içerikleri her yıl sınav sistemine dayalı olarak güncellenmekte ve sürekli geliştirilmektedir.
• Her öğretmen eğitim dönemi başında branşı ile ilgili bir stratejik ders planı hazırlamakta ve sunmaktadır.
• Her disiplinde içeriği ve ders anlatım yöntemlerini geliştirmek için zümre çalışmaları düzenli olarak sürdürülmektedir.
• Öğretmenlerimizi uzun vadede bu kurumda tutabilmek ve sadakati tesis etmek amacıyla onlara yatırım yapıyoruz.
• Eğitim ve sınav sistemindeki olası değişiklikler için senaryolar ve alternatif planlar hazırlıyoruz.

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..