- Kategori
- Okullar
Okullarda pozitif değişim 8: Girişimcilik, eğitim liderliği ve strateji

OKULLARIMIZI 21. YÜZYILA TAŞIMAK: Okullarımız 21. yüzyılda nasıl olmalı? Eğitim kurumlarımızda kurumsal gelişim nasıl uygulanır? Okullarımızda toplam kaliteyi nasıl uygularız? Okul müdürlerimiz kurumlarında nasıl stratejik atılım başlatabilirler? Bu yazı dizisinde bu ve bunun gibi pek çok sorunun cevabına değineceğim. Bu yazı dizisinde okullara dokuz ayrı perspektiften ve boyuttan bakacağız. Okul yöneticiliğinde farklı durumlarda kullanılması gereken farklı düşünme araçları sunacağız. Okullarımız için ISO 9001 benzeri bir "Sıfır Merkezli Toplam Kalite Modeli" ve "ZERO 360" standartları ve kontrol listesi ortaya çıkacak.
Eğitim reformu okuldan başlar: Türkiye olarak eğitim alanında küresel rekabet avantajına sahip olmak ve geleceğimize yön vermek istiyorsak işe okullarımızdan başlamalıyız. Bu yazı dizisinde okul yönetimi ve eğitim liderliği için çok boyutlu bir perspektif sunmaya çalışıyorum. 2002-2004 yılları arasında pek çok okulu gezme, data toplama, müdürlerimizle görüşme ve onlara eğitim verme fırsatım oldu. Buradaki pek çok bilgi ve uygulama, hem devlet okulları hem de özel okullar için geçerli olabilir. Aynı zamanda bu yöntemler dershanelerimiz tarafından da rahatlıkla uygulanabilir.
DOKUZ BOYUTLU OKUL YÖNETİMİ VE EĞİTİM LİDERLİĞİ: Eğitim kurumlarımız için yeni bir model ortaya koymaya çalıştık: "Dokuz Boyutlu Okul yönetimi ve Eğitim Liderliği Modeli". Bu model, eğitim yönetiminde Batı işletme literatüründe ve Doğuda var olan bilgi kümelerini, araştırmaları ve modelleri bütüncül bir çerçeveye ve çatıya oturtmaktadır. Okul yönetimine farklı bir yaklaşım ile bakmaya çalıştık. Bilgiye dayalı, sistemci, farklı, esnek, bütüncül bir bakış açısı sunmaya çalıştık.
EĞİTİM LİDERLİĞİ VE OKUL YÖNETİMİNDE 8. BOYUT:
Girişimcilik
Risk ve inisiyatif alma
Aksiyon ve sonuç odaklılık
Paternalizm: Baba gibi liderlik
Adaleti sağlama ve koruma
Doğrudan ve etkileyici iletişim
Sıkı takip ve kontrol
Güç, otorite, organizasyon ve etki
Finans
Sınıfa hakimiyet
Doğal liderlik
Karizma
ÖĞRETMEN VE MÜDÜRLERE TAVSİYELER
Tüm ipleri elinizde tutun.
Hızlı çözüm üretin ve karar alın.
Karar verdikten sonra geri dönmeyin. Uygulamak için tüm gayretinizi gösterin.
Birlikte çalıştığınız insanlara eşit davranın. Çifte standart uygulamayın. Haksızlıkları önleyin.
İnsan sarrafı olun.
Proaktif olun ve inisiyatif kullanın.
Emrivakiye izin vermeyin. Söylenenleri sorgulama süzgecinden geçirin.
Mücadeleden zevk alın. Tükenmez bir enerjiniz, kararlılığınız ve dayanıklılığınız olmalı.
KONTROL LİSTESİ
* Okulunuzda derslerinizde girişimcilik var mı?
* Çalışanlarınızda ve öğrencilerde saygı uyandırıyor musunuz?
* Stratejik hedefleriniz, atılımlarınız ve yeni projeleriniz var mı?
* Yeni eğitim yönetimi ve okul yönetimi modellerine duyarlı mısınız?
* Stratejik eğitim yönetimi konularında okulunuzun stratejik avantajı var mı?
* Okulun uzun vadeli stratejilerini geliştirmeye zaman ayırabiliyor musunuz?
* Beraber vizyon belirleme ve stratejik planlamayı okulunuzda uyguluyor musunuz?
* Okul yönetimi ve eğitim yönetimi konularında yeni modellere ve araştırmalara duyarlı mısınız?
* Eğitim liderliği ve strateji konularında okulunuzun avantajı ve vizyonu var mı?
YENİ FİKİRLER
• İşinize sarılın, erken gelin ve geç çıkın.
• Sürekli yeni projeler üretin: Okul gazetesi çıkarmak, sivil toplum projeleri üretmek..
• Öğretmenlerinize tam yetki verin, onları güçlendirin, onların girişimciliklerini teşvik edin.
• Okula maddi katkı sağlayabilecek ARGE ve girişimcilik projelerini teşvik edin.
Öğretmenleri eşleri ve aileleriyle beraber çağırıp piknik yapma ve hediye vererek onore etme
• Çocuklara girişimciliği ve yenilikçiliği teşvik eden projeler yaptırın.
• Çocukların yaratıcılığını teşvik etmek için projeler yaptırmak
• Katma değer oluşturan projeler başlatın, bu projeler için ortam, teşvik ve finans desteği sağlayın.
• Markaya, insana, eğitime ve reklama yatırım yapın.
ZERO 360 STANDARTLARI BOYUT 8
Okulunuzda aşağıdaki konular nasıl ele alınıyor? Aşağıdaki alanlarda performansınızı değerlendirin:
• Her öğretmenimiz alanıyla ilgili bir hareket serbestiyetine sahip.
• Her öğretmenimiz sınıfına tam olarak hakim.
• Öğrencilerimize liderlik, takım çalışması ve girişimcilik becerilerini kazandıracak dersler ve projeler veriyoruz.
• Öğrencilerin girişimcilik yeteneklerini geliştirmek için yarışmalar ve projeler tasarlanıyor.
• Her öğretmenimizden yıl boyunca yeni alanlarda projeler, fikir ve öneriler alıyoruz.
• Öğretmenlerimiz okulumuzun stratejik planlarına ve projelerine destek verir ve katkıda bulunurlar.
• Anne babalara yönelik Anne Baba okulumuz var ve düzenli hizmet veriyor.
• Tüm öğrenci ailelerini yakından tanıyor ve ziyaret ediyoruz.
• Öğrencilerin pratik yaşam becerileri geliştirmeleri sağlanmakta, onlara iş kurma ve proje üretme özendirilmektedir.