- Kategori
- Eğitim
ÖSS’de ‘İsimsiz’ liseler çökmüştü! meslek lisesi 'memleket meselesi'-1

Ortaöğretim gençliğinin yarıdan fazlasının (731 BİN ÖĞRENCİ-GENÇ) eğitim gördüğü genel veya klasik v
<ı>"Türkiye’nin sorunları ne “eğitim” sorunu, ne “kurtarıcı” sorunu...
Türkiye’nin sorunu, “sorunlarından habersizlik” sorunu." Çetin Altan
* * *
Ortaöğretim gençliğinin yarıdan fazlasının (731 BİN ÖĞRENCİ) eğitim gördüğü genel veya klasik veya ‘isimsiz’ liseler çökmüştü!
2009 ÖSS sınavı ile tekrar gündeme geldi.
Ortaöğretim çağındaki 15 yaşındaki her üç çocuktan biri okula gidemiyor! Çocuklarımız herhangi bir mesleki bilgi ve beceri edinmeden hayata atılmakta. 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı’nın 2005 yılı ortaöğretim okullaşma hedefi olan % 75 ancak aşılmıştır !..
Acilen ortaöğretim zorunlu eğitim kapsamında yer almalıdır.
Meslek edindirme, beceri geliştirme, sosyalleştirmede, ulusal bilinç kazandırmada ve bilinçlendirmede 15 yaş sonrasının eğitimine zorunlu-anayasal olarak devam ettirilmelidir.
***
Her yıl ‘1 milyon’ öğrenci anadolu liseleri ve fen liselerine girmek için yarışıyor. Sınavla öğrenci alınan bu okullara girmek için gösterilen çabanın en önemli gerekçesi, üniversiteyi kazanmak.
İlköğretimden sonra; ortaöğretimde meslek ve beceri edindirme %75’de kalınmıştır. Bölgeler arası okullaşma oranı ise ayrı bir sorun olarak durmaktadır. (Şırnak; % 50 Ağrı; % 51 Kars; % 52 Van; % 53 Ardahan; % 562003-2004 yılı verileri…)
“<ı>Devlet liseleri içerisinde en vahim durumda olan klasik liseler. Hani o eskiden hepimizin gittiği(!) ve mezun olunduğunda çok iyi üniversiteleri kazandığımız(!) liseler.” “Bu okulları adeta gözden çıkaran MEB mi, yoksa çocuklarının gelecekleri konusunda artık iyice umutlarını yitiren anne babalar mı?..
<ı>Zor bir soru. Cevabı da bir o kadar zor.” İyi öğrenciler, sınavla öğrenci alan sözüm ona (!) iyi okullara yönlendirilirken, onlara, hep eğitimcilerin tabiriyle(!) “döküntüler” kaldı. Birçoğunda da yarım gün eğitim yapılıyor ve sınıf mevcutları da, kalabalık mı kalabalık” A. Güçlü 16.7.2009
Süper liseler gibi genel liselerin bir kısmı “tabela” değiştirerek anadolu lisesi haline getirilmelidir. Bir kısmı ise Mesleki-Teknik lise olmalıdır.
Süper liselerde olduğu gibi (kapatılmıştır) Anadolu liseleri de, fen lisesi ve sosyal bilimler lisesi olarak yapılandırılmalıdır.
NEDEN?
Anadolu liseleri yasa gereği 30 kişilik sınıflardan oluşmaktadır
Tek tek Anadolu liselerine sınav puan aralıklarına göre öğrenci yerleştirilmektedir.
Ortaöğretimde, Fen-Sosyal bilimler, Teknik, Sanat ve Spor merkezli alanlara dayalı liseler olarak yapılandırılmalıdır.
Fen-Sosyal bilimler, Sanat ve Teknik liselere geçiş; zorunlu ve ölçmeye dayalı olmalıdır.
Liselerin ilk iki yılında öğrenci ilgi, beceri ve zeka farklılıklarına dayalı olarak
DERS VE ALAN seçimlerine izin veren, ortak bir program uygulanmalıdır.
***
“Türkçe eğitim yapan özel liselerden geçen yıl 10 bin 719 öğrenci tercihte bulundu ama ancak 3 bin 93’ü 4 yıllık fakültelere girebildi. Bir önceki yıl da 12 bin 581 aday başvurdu, 2 bin 769’u kazandı. Peki ya diğerleri? Hemen her yıl 10 ile 30 bin lira arasında öğrenim ücreti ödeyen öğrenciler ne oldu? Ne siz sorun ne de biz söyleyelim.” A. Güçlü 16.7.2009
Sorsak NEDEN?
***
“ÖSS’ye giren 30 bin öğrencinin sıfır almasını ‘ortaöğretimde bir zafiyet olduğunun işareti’!!! olarak nitelendiren YÖK Başkanı Özcan: “Belki artık oturup ciddi ciddi YÖK’ün Milli Eğitim Bakanlığı ile konuşması gerekiyor” 16-07-2009 Milliyet
ÖSS’de bu yıl sıfır çeken öğrenci sayısının 30 bin olmasının, çok farklı bir durum olmadığını söyleyen Özcan, “Son 10 senenin istatistiklerine baktık. Sorulara hiç cevap vermeyenlerin oranı yüzde 2 ile 3 arasında değişiyor. Ben de başta ’ortaöğretimin bir zafiyeti’ diye yorumlamıştım!!! Bence hiç öyle görünmüyor. Sınavdaki soruların zorluğuyla alakalı bir şey. Zaman zaman dengeyi kaçırabiliyorsunuz. Soru yazmak zor bir şeydir” dedi. 17-07-2009 Milliyet
İstanbul Milli Eğitim Müdürü Ata Özer, şöyle konuştu:
“Başarısızlığın pek çok sebebi var. Ezberci eğitimden katılımcı eğitime geçişte sorun yaşanıyor. Müfredat yeni değişti, bu müfredattan öğretmenlerimizin ailelerin ve idarecilerin pek çoğunun haberi yok!.. İlgisiz duruyorlar!.. bu başarı yeterli mi, yeterli değil." 17-07-2009 Milliyet
“Disiplinler arası uzmanların tartışmalarla hazırlayacağı bir “reform strateji”sine ekmek, su gibi ihtiyacımız var.
Eğitimde Güney Kore’nin başardığını başaramamış olmak bizim için hem ayıptır hem de niye ekonomide onların gerisinde kaldığımızın resmidir!” T. Akyol 15-07-2009 Milliyet