Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 

01 Temmuz '09

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Sanal Alemler Patlaması: “Second Life” Platformları

Sanal Alemler Patlaması: “Second Life” Platformları
 

Facebook, MySpace, LinkedIn gibi platformların üç boyutlu hale geldiğini düşünün. Second Life (İkinci Hayat) çılgınlığını duymuşsunuzdur. Bu sanal dünyanın sakinleri yarım milyondan fazla oyuncu. Kalabalıklar tarafından oynanan Internet bazlı multimedya bilgisayar oyunlarını biliyorduk, ama bu onun da ötesinde bir şey. Bu platform tamamen kullanıcılar ve oyuncular tarafından şekilleniyor ve geliştiriliyor. Bu insanlar Second Life platformunda ciddi ciddi yaşıyorlar, alışveriş yapıyorlar, yeni yaşam alanları kuruyorlar, arsa ve ev satın alıyorlar, sosyalleşiyorlar ve eğleniyorlar. Herkesin orada farklı ve ikinci bir ismi, çevresi, mesleği, kimliği var. Hatta burada bulunanların bir çoğu sanal iş kurarak ciddi paralar da kazanıyorlar. Binlerce kişi var ki neredeyse “sanal” ekmeğini buradan kazanıyor; yılda 20-30 bin dolardan fazla kar elde ediyor. İnsanoğlu bir acaip, garipliklerine akıl sır ermiyor işte! Yani anlayacağınız Matrix filmindeki yeni matriksimiz şimdilerde bu oyun. Peki böyle bir platform niçin bu kadar insan için çekici bir eğlence ortamı olmayı başardı? Belki bu insanlar Orhan Baba gibi “batsın bu dünya”, “yetti artık bıktım gayrı bu yalan kahpe dünyadan” diyerek “gerçek dünya acımasız, bari bir de buradan deneyip hayata tutunayım, hiç olmazsa burda bir dikiş tuttururum” diyerekten kendilerini buraya vurdular. Belki de işin sırrı Second Life ortamında bu insanların online sosyal etkileşim, eğlence, keşif, kreatif düşünce ve alışveriş ihtiyaçlarının hepsini buradan karşılayabiliyor olmaları. Yani Second Life, sunduğu zengin alem tasavvuruyla aynı anda hem Facebook, hem E-Bay işlevi görüyor. Aynı anda yeni dünyalar kuruyor, oynuyor, tasarım yapıyor, alıyor-satıyor, eğleniyor, sosyal ilişkiler kuruyorsunuz. Ama şu var ki bunların hepsi sanal. İşin enteresan ve bizi ilgilendiren tarafı şu: Second Life’ın yarım milyondan fazla kullanıcısı, yani tüketicisi, öyle aktif şeyler yapıyor ki onlara tipik “tüketici” diyemiyoruz. Çünkü onlar bu alemde sürekli yeni şeyler üretiyorlar, tasarlıyorlar, yenilikler ortaya koyuyorlar, pazarlıyorlar.

Daha da önemlisi, yepyeni çok boyutlu interaktif sanal platformlar doğuyor. Bu platformlar yakın gelecekte üniversitelerde, eğitim dünyasında, iş dünyasında, okullarda yoğun olarak kullanılacak. Bir de buna çoklu İnternet bazlı simulasyon ve oyun endüstrisini ekleyin. Yarının etkileşim platformları, bu “yeni” dünyalar olacak. Toplantılar artık bu platformlarda yapılacak. INSEAD gibi önde gelen dünya üniversiteleri Second Life’ta sanal kampüslerini açmaya ve profesyonellere eğitim vermeye başladılar bile. Geleceğin e-learning platformları ve telekonferans yöntemleri belki de bu multimedya interaktif sanal platformlar olacak.

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..

 
 
 
 
 

 
Sadece bu yazarın bloglarında ara