- Kategori
- Çalışma Yaşamı
Suçlama kültürü
Bir organizasyonun kültürü başarısının anahtarıdır. Fakat suçlama kültürüne dayalı organizasyonlar ciddi verim problemi yaşayabilmekte çünkü çalışanlar risk almayı istememektedirler.
Suçlama aşağıya doğrudur
Eğer yaşanan bir olumsuzlukta hemen astlara yönelik suçlamalar geliyorsa problem var demektir. Bazen suçlama üstlere doğru olur ama o zaman adı suçlama olmaz tenkit, şikayet olur.
Nadiren süreçleri suçlarız
Suçlama genellikle bir alete, bir sürece, ya da duruma yöneliktir. Eğer bir şeyler ters gidiyorsa insan kaynaklı bir hata olasılığı da yüksektir. Eğer suçlama öncesi özeleştiri yapılabiliyorsan ne ala ama öncelikle suçlama yapılıyorsa problem var demektir.
Hep birini suçlarız
Tek ya da daha fazla kişiyi problemden sorumlu tutmak ve suçlamak eğilimine gireriz. Suçlamak kolaydır.
Elçiye zeval veririz
Genellikle kötü şeyleri erken fark ederek önlemek sizi birçok zarardan kurtaracakken genellikle bu tipte erken uyarı mesajı getirenleri uzaklaştırır ya da dikkate almayız. İşte bu noktada suçlanması gereken kimdir?
Herkes kendi arkasını korumak ister
Herhangi bir olumsuz durumda eğer kişi suçlanacağını hissederse kendisini korumak için her fırsatı kullanacaktır. Bu yüzden suçlama kültürüne sahip şirketlerde kendi koruma kalkanlarına normal işlerinden daha fazla efor harcayan bir çok kişi görebilirsiniz.
Yaşanan sıkıntıları mevcut politikaları yeniden düzenleyerek çözmeye çalışmak
Ne zaman kötü ya da istenmeyen bir şey yaşansa hemen yeni kurallar ve prosedürler çıkar. (Son Harry Potter filmindeki gibi) Böyle yaparak problemi çıkaranları suçlamış, yeni kurallar ile düzeni getirmiş oluruz ki tartışmalıdır.
Başarmak için politikalar değiştirilmez
Eğer işler yolunda gidiyorsa politika ve prosedürlerimizin işe yaradığını düşünür ve bir şeyleri değiştirme ihtiyacı duymayız. Aksine barış zamanları daha rahat olunmaz mı yeni bir şeyler geliştirmek için?
Kazananları gösteririz
İyi bir şeyler olduğunda bir başaran ya da kazanan işaret edilir. Kahramanlar siperler arasından çıkarılır.
Yazılı olmayan kurallara uymayanları da suçlarız
Yazılı olan kurallar kadar olmayan kurallarda şirket içinde kabul görürler ve bu kararlara uyulmadığında birileri suçlanır.
Herkesin başına gelir
Çalışan herkes bir yerlerde hata yapacaktır. Önemli olan yapacağınız hata karşısında kurumunuz kültürünün nasıl davranacağını önceden bilip hazırlıklı olmanızdır.
Suçlamak kötüdür ama en kötüsü insanın kendisini suçlamasıdır. Kendini suçlamak çözümden çok karmaşa getirir.
Suçlama aşağıya doğrudur
Eğer yaşanan bir olumsuzlukta hemen astlara yönelik suçlamalar geliyorsa problem var demektir. Bazen suçlama üstlere doğru olur ama o zaman adı suçlama olmaz tenkit, şikayet olur.
Nadiren süreçleri suçlarız
Suçlama genellikle bir alete, bir sürece, ya da duruma yöneliktir. Eğer bir şeyler ters gidiyorsa insan kaynaklı bir hata olasılığı da yüksektir. Eğer suçlama öncesi özeleştiri yapılabiliyorsan ne ala ama öncelikle suçlama yapılıyorsa problem var demektir.
Hep birini suçlarız
Tek ya da daha fazla kişiyi problemden sorumlu tutmak ve suçlamak eğilimine gireriz. Suçlamak kolaydır.
Elçiye zeval veririz
Genellikle kötü şeyleri erken fark ederek önlemek sizi birçok zarardan kurtaracakken genellikle bu tipte erken uyarı mesajı getirenleri uzaklaştırır ya da dikkate almayız. İşte bu noktada suçlanması gereken kimdir?
Herkes kendi arkasını korumak ister
Herhangi bir olumsuz durumda eğer kişi suçlanacağını hissederse kendisini korumak için her fırsatı kullanacaktır. Bu yüzden suçlama kültürüne sahip şirketlerde kendi koruma kalkanlarına normal işlerinden daha fazla efor harcayan bir çok kişi görebilirsiniz.
Yaşanan sıkıntıları mevcut politikaları yeniden düzenleyerek çözmeye çalışmak
Ne zaman kötü ya da istenmeyen bir şey yaşansa hemen yeni kurallar ve prosedürler çıkar. (Son Harry Potter filmindeki gibi) Böyle yaparak problemi çıkaranları suçlamış, yeni kurallar ile düzeni getirmiş oluruz ki tartışmalıdır.
Başarmak için politikalar değiştirilmez
Eğer işler yolunda gidiyorsa politika ve prosedürlerimizin işe yaradığını düşünür ve bir şeyleri değiştirme ihtiyacı duymayız. Aksine barış zamanları daha rahat olunmaz mı yeni bir şeyler geliştirmek için?
Kazananları gösteririz
İyi bir şeyler olduğunda bir başaran ya da kazanan işaret edilir. Kahramanlar siperler arasından çıkarılır.
Yazılı olmayan kurallara uymayanları da suçlarız
Yazılı olan kurallar kadar olmayan kurallarda şirket içinde kabul görürler ve bu kararlara uyulmadığında birileri suçlanır.
Herkesin başına gelir
Çalışan herkes bir yerlerde hata yapacaktır. Önemli olan yapacağınız hata karşısında kurumunuz kültürünün nasıl davranacağını önceden bilip hazırlıklı olmanızdır.
Suçlamak kötüdür ama en kötüsü insanın kendisini suçlamasıdır. Kendini suçlamak çözümden çok karmaşa getirir.