Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Ekim '09

 
Kategori
Ekonomi Yayınları
 

Temel Ekonomik Sorunlar

Temel Ekonomik Sorunlar
 

Ekonomi bilimi açısından temel ekonomik sorunlar altı başlıkta incelenir. Bunlar: “Ekonomik kaynakların tamamının kullanılıp, kullanılamaması; kaynakların hangi malların üretiminde ne miktarda kullanılacaktır, malların üretiminde hangi yöntemler kullanılacaktır, mallar kimin için üretilecektir, ekonomik kaynakların üretiminde etkinlik sağlanıyor mu, üretim kapasitesi zaman içerisinde büyüyor mu?” şeklindeki sorunlardır.

Ekonomik kaynakların tamamının kullanılıp, kullanılamaması: Ekonomik açıdan atıl kaynak sorununu çağrıştırır. Atıl ve boştaki işgücü her zaman zarara sebep olur. Atıl kaynaklar değerlendirilerek işletmenin parası başka alanlarda değerlendirilebilir. Ekonomik yapıda kullanılamayan kaynaklar söz konusu ise, atıl kaynak sorunu vardır. Bu ülke refahı için de bir sorun teşkil eder. Özellikle en genel ve geniş anlamda bakıldığında en büyük atıl kaynak yer altı zenginlikleridir.

Kaynakların hangi malların üretiminde ne miktarda kullanılacaktır? Kaynakların üretim süreçlerine dengeli dağıtımı sektörlerin ortak gelişimi açısından önemlidir. Bir sektörün ön plana çıkarıldığı durumlarda diğer sektörlerin gelişimi olumsuz etkileneceğinden kaynaklar belirli kıstaslarla, eşit ölçülerde dağıtılmalıdır. İnsan ihtiyaçlarının sınırsızlığı, buna karşılık kaynakların sınırlı olması insanları çeşitli ihtiyaçları arasında tercih yapma zorunda bırakmaktadır. Kıt kaynakların herhangi bir malın üretimine ayrılması diğer malların üretiminden vazgeçilmesi anlamına gelir. Tercih kararının oluşturacağı alternatif maliyet topluma en az derecede zarar verecek konumda olmalıdır.

Malların üretiminde hangi yöntemler kullanılacaktır? Üretim analizi gerektiren bu süreç, üretimden en yüksek faydayı sağlamak açısından üretimin hangi yöntemlerle yapılacağına bakılması anlamına gelir. Emek yoğun ya da sermaye yoğun gibi yöntemlere bakılarak işletmenin üretim süreci irdelenebilir.

Mallar kimin için üretilecektir? Üretilen mal ve hizmetlerin faydalarından kimlerin yararlanacağı konusu ekonomilerdeki önemli bir sorunu oluşturmaktadır. Üretim ürünlerinin bölüşümü bu konu içerisinde değerlendirilmektedir.

Ekonomik kaynakların üretiminde etkinlik sağlanıyor mu? Etkinlik üretimin etkin bir biçimde yapılıp yapılmadığının araştırılması ile beraber, üretilen malın dağılımının etkin bir biçimde gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğinin araştırılması olarak ikiye ayrılmaktadır. Üretim ve dağıtımda adil bir dağılımın sağlanması şeklinde izah edilebilir.

Üretim kapasitesi zaman içerisinde büyüyor mu? Üretim kapasitesinin durağan bir yapı göstermesi, artan nüfusa karşılık artan ihtiyaçların karşılanamayacağı anlamına gelmektedir. Üretim kapasitesinin artan bir seyirde olması ise hem ihtiyaçların giderilmesi hem de ülke refahının artması açısından önemli bir yer teşkil eder.

Ahmet Buğra TOKMAKOĞLU

Abtokmakoglu@gmail.com

 
Toplam blog
: 430
: 2186
Kayıt tarihi
: 18.06.07
 
 

20 Nisan 1989'da İzmir'de doğdu. İlköğretim ve lise öğrenimini Karşıyaka'da tamamladı. 20..