Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Aralık '15

 
Kategori
Kültürler
 

Artvin ve Murgul yöresinden maniler

Artvin ve Murgul yöresinden maniler
 

ARTVİN / MURGUL MANİLERİNDEN  ÖRNEKLER 

Halk edebiyatımızda manilerin ayrı bir yeri vardır. Mani ler çoğunlukla birinci, ikinci ve dördüncü dizeleri kendi aralarında uyaklı üçüncü dizeleri serbesttir. Yedi, heceli, sekiz heceli olanları çoğunluktadır. Araştırmacı yazar öğretmen meslektaşım Artvin halkbilimini ( folklorunu)  incelerken veya araştırırken Artvin ve yöresinde söylenen manilere de bir hayli yer verdiğini gördüm. Şimdi Aydın / Murgul yöresinde söylenen bir demet manilerden bir  bölüm sunuyorum. Bu konuda araştırma yapacaklar için belki yararlı olur diye düşünüyorum. Tabi değerli araştırmacı Şahver Kaya Karasüleymanoğlu’na da teşekkürlerimizi sunuyoruz.

Murgul’un yanı kaya

Yosmaya bak yosmaya

Ben yârimden vazgeçmem

Götürseler asmaya

***

Damarlıyım damarlı

Açtım türkü çuvalı

Yârdan uzak kalanın

Gayet yamandır hali

***

Unu elekli yârim

İnce bilekli yârim

Ben senden ayrılamam

Temiz yürekli yârim

***

Dağın başında durun

Durun oğlanlar durun

Ya verin sevdiğimi

Ya da beni de vurun

***

Sarı kavun dilimi

Kim dokudu kilimi

Vallahi alacağım

Birisinin gelini

***

Bu gelir hücum ilan

İçtim avucum ilan

Başköy sokaklarını

Geçtim papucum ilan

***

Taş koydum taş üstüne

Murgul’un deresine

Benden selamlar olsun

Yârimin annesine

***

Ocak başında maşa

Yaşa ağabey yaşa

Yarimi asker etti

General İsmet Paşa

***

Bahçelerde bal kabak

Yaprağı tabak tabak

Eller almış yârimi

Sen uzaktan bak da bak

***

Gidene bak gidene

Güller sarmış dikene

Mevla sabırlar versin

Gizli sevda çekene

***

Değirmenin yapısı

Tahtadandır kapısı

Yüz binlere alınmaz

Şu Başköy’ün tapusu

***

Kendimi hep üzerim

Dere tepe gezerim

Kimse farkında olmaz

Yâri gizli süzerim

***

Yar kapıyı aralar

Çiçek açmış buralar

Ne eksilir ne artar

Gönüldeki yaralar.

***

Kaş diyorsan yay gibi

Aşkın kırık fay gibi

Maşallah o yüzüne

Yeni doğmuş ay gibi

**

Bu dağlar kömürdendir

Geçen gün ömürdendir

Feleğin bir kuşu var

Pençesi demirdendir.  

***

Burası kenar imiş

Ah ile yanar imiş

Bülbüller yuvasına

Şahinler konar imiş

***

Kaldırın tüfekleri

Ayıları vuralım

Yarımın bıyığından

Bir çift çorap örelim

***

Kız erkek gezmek ardır

Çok düşünen bekârdır

Bir güzelle yuva kur

Bunda mutluluk vardır

***

Semadan iniyorum

Atıma biniyorum

Aşkım dillere destan

Seni de deniyorum

***

Gör Murgul’un düzünü

Çevir bana yüzünü

 Bir gizli yer bulsak da

Öpsem kara gözünü

***

Peşkir astım direkten

Doktor gelsin ıraktan

Doktor bana kar etmez

Benim yaram yürekten

***

Maniye mest ederim

Ben kime kast ederim

Sizin gibi kızları

Altıma post ederim.( *)

 

(*) Şahver Kaya  Karasüleymanoğlu

“Artvin Halkbiliminden Çizgiler“ ( 2015) kitabından alınmıştır.

Ürün Yayınlüarı , ikinci baskı  2015- Konur sokak 36 / 13 - Kızılay -  ANKARA 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..