Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Nisan '13

 
Kategori
Edebiyat
 

Bingöl Çobanları

Bingöl Çobanları
 

"Kuzular bize söyler yılların geçtiğini", "Şu karşıdaki bayırda verdim, kuzuyu kurda"


Şair Kemâlettin Kâni Kamu 1901 yılında Bayburt'a doğmuştur. İstanbul'da ve Paris'te öğrenim görmüştür.

TBMM'de Erzurum ve Rize milletvekili olarak görev yapmıştır. Ayrıca Türk Dil Kurumu'nda terim kolu başkanlığı yapmıştır. 1948 yılında Ankara'da vefat etmiştir.

Sayın Turgut Uyar, Kemâlettin Kâni Kamu'yu şu sözlerle anlatır : "Kendisine ve yaradılışına uygun olmayan bir döneme rastlamıştır. İncedir, kırıkgönüllüdür, incinmelerin, savaş yılları ve gurbetin şairidir."

Gurbet okadar acı / Ki ne varsa içimde / Hepsi bana yabancı / Hepsi başka biçimde.. şiirinde anlattığı gibi. Dilerseniz Bingöl Çobanları şiirini okuyalım.

Daha deniz görmemiş bir çoban çocuğuyum,

Bu dağların eskiden âşinasıdır soyum,

Bekçileri gibiyiz ebenced buraların,

Bu tenha derelerin, bu vahşi kayaların,

Görmediği gün yoktur sürü peşinde bizi,

Her gün aynı pınardan doldurur testimizi,

Kırlara açılırız çıngıraklarımızla,

Kırlarda buluşuruz kızımız, karımızla....

****

Okuma yok, yazma yok, bilmeyiz eski yeni,

Kuzular bize söyler yılların geçtiğini,

Arzu başlarımızdan yıldızlar gibi yüksek,

Önümüzde bir sürü, yanımızda bir köpek,

Dolaştırıp dururuz aynı daüssılayı,

Her adım uyandırır ayrı bir hatırayı....

****

Anam bir yaz gecesi doğurmuş beni burda;

Bu çamlıkta söylemiş son sözlerini babam...

Şu karşıki bayırda verdim kuzuyu kurda,

"Suna"mın başka köye gelin gittiği akşam,

Gün biter, sürü yatar ve sararan bir ayla,

Çoban hicranlarını basar bağrına yayla.-

Kuru bir yaprak gibi kalbini eline al,

Diye hıçkırır kaval....

****

Bir çoban parçasısın olmasan bile koyun,

Daima eğeceksin başkalarına boyun,

Hulyana karışmasın ne şehir ne de çarşı,

Yamaçlarda her akşam batan güneşe karşı,

Uçan kuşlar düşün, geçen kervanları an!

Mademki kara bahtın adını koydu; Çoban!...

****

Nasıl yaşadığından, ne içip yediğinden,

Çıngırak seslerinin dağlara dediğinden,

Anlattı uzun uzun.

Şehrin uğultusundan usanmış ruhumuz,

Nadir duyabildiği taze bir heyecanla...

Karıştım o gün bugün bu zavallı çobanla,

Bingöl yaylalarının mavi dumanlarına,

Gönlümü yayla yaptım Bingöl çobanlarına....

Bingöl çobanlarını pastoral türden bir şiirle dile getiren, kırıkgönüllü şair Kemâlettin Kâmi Kamu'yu saygı ve rahmetle anıyorum.

 

Mehmet BURAKGAZİ / MERSİN

 
Toplam blog
: 608
: 2204
Kayıt tarihi
: 12.04.12
 
 

Bingöl'de, Baharın son ayında, ikindi üzeri un ambarı (kiler) arkasında, ebesiz, hemşiresiz, Emin..