Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Aralık '12

 
Kategori
Anılar
 

Bir muallimin hatıraları. 89 : Köy yerinde böyle Bayram oluyor.

Bir muallimin hatıraları. 89 : Köy yerinde böyle Bayram oluyor.
 

İspir kalesi


(Muallim, Fısırik’de ilk Bayramını kutluyor ama bir şey anlamıyor. Sağlığı giderek bozuluyor. Bacaklarında çıbanlar çıkıyor. Okula devam eden öğrenci sayısı 40’ı buldu diye seviniyor. Şimdi maaş alıyor ama hayat pahalılığından dolayı maaştan da bir şey anlamıyor. Köylü iyi. Muallimi eğlenirmek için davul-zurna getiriyorlar, şarkı söylüyorlar, ama zor…)

19. Birinci Kanun (Aralık)1942. Cumartesi
Fısırik. Hava çok güzel ve açık. Akşama kadar okulda defterleri yerleştirmekle şu bu yazmakla geçirdim. Köy yerinde böyle Bayram oluyor, ne yapalım?

20. Birinci Kanun(Aralık)1942. Pazar
Fısırik. Hava açık. Sıkıntıdan sol bacağımda ikinci bir çıban çıktı. Çok ıztırap veriyor. Sağ ayağımın baş parmağında zaten eskiden beri tırnak batıyor, yara yapıyor. Bunlardan üzülüyorum, canım acıyor. Bayram mıdır, seyran mıdır, hiç anlaşılmıyor. Köyde münzevi bir haldeyiz.

21. Birinci Kanun(Aralık)1942. Pazartesi
Fısırik. Çok şükür Maşallah iki haftadır hava çok güzel geçiyor. Fakat yine yerdeki karlar erimedi gitti. Bayram tatilinden sonra okulu açtım. Mevcutum kırk kişiyi buldu; seviniyorum.

22. Birinci Kanun(Aralık)1942. Salı
Fısırik. Hava yine güneşliydi. Balıkesir’deki kardeşim Salim Savcı acaba mektupları aldı mı, diye merak ediyorum. İspir’e giden gelen olsa, bir üçüncü mektup daha yazacağım.

24. Birinci Kanun(Aralık)1942. Perşembe
1942 Yılının şu son günlerinde Erzurum vilayeti, İspir kazasının, Fısırik Mezire köyünde öğretmenlik vazifesiyle oturuyorum. Birkaç haftadır hava açık ve güzel geçiyor. Fakat biraz bedbinim. Zira eşten dosttan, arkadaştan ve diğer radyo, sinema gibi eğlencelerden mahrumum. Sonra gençlik icabı, diğer meseleler için de merak ediyorum. Bilhassa N.’nı çok düşünüyorum.

26. Birinci Kanun(Aralık)1942. Cumartesi
Fısırik. 1939 Harbinin doğurduğu hayat pahalılığını kaydedeyim de ilerde bir belge olsun:
1.Kesme Şeker kg.540 krş.,2.Buğdayın kilesi 23 TL., 3.Adi bezin metresi 3 TL. 4.Kıtlama çay 10 krş. 5.Tereyağın kg. 4 TL. 6. kasabadaki üzüm 200 krş.
 Her şey üç yıl öncesine nazaran 6 veya 10 misli pahalı. Maaşım %25 zamla birlikte 64 TL. Annemle ikimiz ayda 40 TL. ile geçiniyoruz. Üst baş aldığımız yok.

27. Birinci Kanun(Aralık)1942. Pazar
Fısırik. Yeri gelmişken, Fısırik Köyünün nüfusu 520 kişiymiş. Bu gece bizim evde köylü komşularla eğlenti yaptık. Zurnacı Dursun, ve Davulcu Ahmet bizi eğlendirdiler. Ahmet, Mustafa ve Bektaş, biz de şarkı söyledik. Sonra mahalli oyunlar oynandı. Köy yerinin eğlencesi bu.

28. Birinci Kanun(Aralık)1942. Pazartesi
Fısırik. Hava açık ve güzel. Talebe mecutu bugün az olduğundan; çocukları açık havada yalnız jimnastikle, oyun oynattım. Mektuplarımı aldı mı, almadı mı, diye merak ediyorum.

29. Birinci Kanun (Aralık)1942. Salı
Fısırik. Derslerimizi okulun önündeki bahçede yapıyoruz. Çocuklarla birlikte güneşten ve açık havadan istifade ediyoruz. Bugünlerde memleketi ve Balıkesir’deki kardeşim Salim Savcı’yı çok düşünüyorum. Memlekete gitmek için günleri sayıyorum.

30. Birinci Kanun (Aralık)1942. Çarşamba
Fısırik. Bugün evde temizlik yaptım. Yarın yılbaşı gecesi. Fakat bizler Doğunun bir köyünde oturduğumuzdan şehirlerdeki eğlencelerden mahrum bir halde bu geceyi kutlayacağız.

(II.Dünya Savaşı bütün cephelerde devam ediyor. 22.Aralık.1942: Almanlar Kafkaslardan geri çekilmeye başlar. 24.Aralık.1942: Alman yanlısı Fransız Amiral Darlan , Cezayir’de bir suikastta öldürülür.  25.Aralık.1942: Amerikan savaş uçakları “Rabaul”u vururlar. 26.Pasifik’te Guadakanal’da kanlı çarpışmalar olmaktadır, özellikle “Austen” dağındaki çarpışmalar çok zayiata neden olmaktadır. 30.Aralık.1942: Yıl sona ererken, İngilizler “Barents” Denizi’nde stratejik bir savaş kazanırlar. Rommel, Tunus’da tuzağa düşmüştür. Stalingrad önündeki Almanlar’ın çevresi sarılmıştır ve Pasifik’te Japonlar Guadakanal’ı boşaltmaya hazırdırlar.)


 

 

 

  

 
Toplam blog
: 2579
: 848
Kayıt tarihi
: 24.10.10
 
 

Mesleğim eğitimcilik… Şimdi artık emekli bir vatandaşım… biraz şairlik, biraz hayalcilik, biraz s..