Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Portakal Çiçeği ve FISILTI

http://blog.milliyet.com.tr/elvince

25 Şubat '07

 
Kategori
Yöresel Yemekler
Okunma Sayısı
9274
 

Dul avrat çorbası

Dul avrat çorbası
 

Adana yöresine ait enfes bir çorbayı tanıtmak istiyorum. “Dul Avrat çorbası.”

Adından da anlaşılacağı gibi malzemesi her evde bulunabilecek doyurucu, bereketli bir çorbadır. Bu çorbayı ilk kez kayınvalidemin evinde içmiştim. Kayınvalidem kendi kayınvalidesinden öğrendiği bu çorbayı zevkle yapmaktadır. Ataerkil hatta anaerkil bir aile yapısı olan eşimin, bu çorbayı çok sevmesi dolayısıyla bende yapmasını el mecbur öğrendim.

Erkek blog arkadaşlarım maharetlerini sergileyerek yapmış oldukları enfes yemekleri bloglarında bizlerle paylaştılar. Hepsini kutluyorum, eşimin iki yumurtayı bir tavaya kırıp, pişiremeyeceğine eminim. Güzel yemek yapma unvanıma rağmen, yemek konusunda bir blog yazmadım. Tanıtacağım yemeklerin herkes tarafından zaten biliniyor olması sebebiyle bu kategoride yazı yazmam gereksiz diye düşünüyordum; ama bu çorbayı çoğunuzun bilmediğini sanıyorum. Dul avrat çorbası, yokluk görmüş Anadolu insanın bulup buluşturup, katıp katıştırıp, enfes tatlar elde ettiği nefis yöresel yemeklerimizden biridir.

MALZEME

1, 5 su bardağı un, 8, 10 bardak tavuk yada et suyu, 1 tane yumurta, 1su bardağından bir parmak az yeşil mercimek, 1 su bardağına yakın haşlanmış nohut , 1 tane limon, 1 çorba kaşığı biber salçası, 2 çorba kaşığı tereyağ (veya sıvı yağ, ölçüsü damak tadınıza kalmış), 2 çorba kaşığı zeytinyağ, 1 çorba kaşığı kuru nane, acı kırmızı toz biber- bu çorba acı ve ekşi olarak yenmektedir, istenirse toz biber tatlı seçilebilinir; ama ben asla acı olmayan dulavrat çorbasını içmem-yeterince tuz. En önemli malzeme; bu yemeğinde her yemek gibi sevgiyle yapılması…

Unu bir tepsiye eleyiniz, yumurta, tuz, ve su yardımıyla kulak memesinden biraz sert bir hamur yapınız. Yaptığınız hamurun üstünü örtüp biraz bekletiniz. Oklava ile çok kalın olmayan (3 milim) yufkalar açınız. Takriben üç tane yufka açabilirsiniz bu hamurdan. Yufkalardan bıçak yardımıyla ince şeritler ( 5 mm) kesiniz bu şeritlerin üstlerine un serpiniz ve onları tek tek üst üste koyunuz, yapışmamalarına dikkat ediniz. Küçük kareler elde edecek şekilde pul pul kesiniz, bir kenara ayırınız.

Ayıklanmış ve yıkanmış mercimekleri 8 su bardağı suda bir iki taşım kaynatınız ben 10 dk. kaynatıyorum. Bu mercimeklerin içine haşlanmış nohudu, kestiğiniz pul hamurları, 2 çorba kaşığı zeytinyağını ve tuzunu ilave ediniz. Pul hamurlar pişinceye kadar kaynatınız, limon suyunu ilave ediniz ve ateşten alınız.

Bir küçük tavada tereyağını eritiniz, (sıvı yağ tercihinizse, tavaya istediğiniz miktar sıvı yağ koyup yağın kızmasını bekleyiniz) tereyağının kendine has o şahane kokusunu duyduğunuzda hazır demektir. Dikkat edin yağı yakmayınız. İçine biber salçasını ve acı toz biberi ilave edin, salçayı eriterek karıştırın ateşi söndürün. Toz naneyi ilave edin, harcı çorbanın üstüne boca edin. Lütfen yağı salçayla karıştırma esnasında ocağın ateşine dikkat ediniz, yakmayınız... Çorbanın kıvamı çok sulu olmamalıdır, eğer size koyu gelirse kaynamış su ilave edebilirsiniz pişme aşamasında. Bu çorba ertesi günde yenebilir, servis etmeden koyuluğunu kontrol ediniz, koyulaşma ihtimali vardır, kaynamış su ilave edip ve biraz kaynatıp servis edebilirsiniz.

Karbonhidrat ve tahıl içerikli bu çorba besleyici olduğu kadar çok ucuza malediliyor. Anadolu kadını yokluk görmüş, bu yokluk yıllarında ailesini elinden geldiğince düzgün beslemeye çalışmıştır. Bütün Anadolu kadınlarının ellerinden saygıyla öperim…

Not: Kırmızı biber mide usaresini kamçılayarak hazmı kolaylaştırır, kan dolaşımını hızlandırır. İştah açar, böbrek, pankreas ve dalağı olumlu etkiler. İbrahim Tatlıses emsal teşkil etmektedir acısı sese pek bir iyi gelir…

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

gecenin bu saatinde kişinin kendisine yapabileceği en büyük kötülügü yapar insan, şu tarifleri okuyarak. bende kendimce tarif verdiğimi sanmışım, kıytırık kekler falan... gelde utanma şöyle bir tarifin karşısında :( harika olduğu malzemesinden ve yazılışından buram buuurraaaam taaa İstanbullardan alınıyo o kokuuusuu

Kundelas- Sevdakılıçaslan 
 25.11.2007 0:05
Cevap :
Aşkolsun , bende senin sayfanda kıytırık bir yazar olduğuma karar veriyorum.Derlwer ki "ağaçlar başka ağaçlarla güzeldir, tıpkı benim sizlerle güzel olduğum gibi.. sevgimle...  25.11.2007 16:30
 

Gerçekten de ymeğe katılacak en güzel püf noktası olan şey, "sevgi" bence bu tüm yemeklerde, çorbalarda olduğu gibi hayatımıznda püf noktalarından sanırım.. çorbayı bir denemek gerek, besleyici ve güzel bir tad sanırım.Ellerinize sağlık..saygılarımla..

Mehmet EREN 
 07.10.2007 17:06
Cevap :
Evet sevgi ile kotarılmış her şey gibi, yemeklerde sevgiyle sunulmalıdır...Teşekkür ederim.  07.10.2007 18:09
 

Hamur açıp, makarna keserdi mahalleli kadınlar ve hamurların köşelerini makarna olmaya layık görmeyip üçgen üçgen keserlerdi. Daha sonra da dediğiniz gibi mercimekle pişirirlerdi. Ama nohut konmaz bizim oralarda. Afiyet olsun yapan herkese...

derinmavi.. 
 02.09.2007 14:41
Cevap :
Ellerine sağlık, her yörede var bu tür yemekler. Biz anadolu kadını hamuru çok severiz.Belki kıtlık dönemlerinin en iyi karın doyuranı olması nedeniyle...  12.09.2007 21:49
 

Bir arkadaşım var_dı! Adanalı. Öyle derdi. Neyse; un, yumurta ve et! Muhteşem üçlü. Nefis olması zaten kaçınılmaz ki! Hele Adana mutfağında yapılırsa. Ben çok beğendim. Belki Adana'ya düşer yolumuz:)

A y s a n c a 
 27.02.2007 20:19
Cevap :
Evet Adana'lının severek lanse ettiği bir deyim Adanalıyık, Allah'ın adamıyık. Bir de derler ki;Adanalıyık bici yerik ,şalgam içerik...(K HARFİ GENİZDEN VE BİRAZ G HARFİNE BENZETİLEREK SÖYLENİR) Yolunuz Adana'ya düşerse dulavrat çorbanız bizden olsun. Esen kalınız...  27.02.2007 21:43
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 76
Toplam yorum
: 1905
Toplam mesaj
: 2
Ort. okunma sayısı
: 2718
Kayıt tarihi
: 06.11.06
 
 

"Yasamak sakaya gelmez,büyük bir ciddiyetle yasayacaksinbir sincap gibi mesela,yani yasamin disinda ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster