Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Nisan '13

 
Kategori
Doğal Hayat
 

Kızılçam tırtıl konvoyu

Kızılçam tırtıl konvoyu
 

Tırtıl sürüsü sabah sporunda.


Doğa yürüyüşlerinde her türden canlı hayvan ve böceklere rastlayabilirsiniz. Günün ilk ışıklarıyla uyanır tüm canlılar. Kıpır kıpır bir hareketlilik başlar doğada.

Geçtiğimiz hafta, her sabah olduğu gibi doğa yürüyüşüne çıktım. Kızılçam ağaçlarının altında yolda konvoy halinde yürüyen tırtıllar dikkatimi çekti. İp gibi dizilmiş tırtıllar birinin başı, öbürünün arkasında yürüyorlar.  Durdum dikkatle izledim. Kendi kendime gülümsedim. “Tırtıllarda sabah sporu yapıyorlar benim gibi” dedim. Fotoğraf makinam her zamanki gibi yanımdaydı. Birkaç poz fotoğraflarını çektim.  Meraklanmıştım. Ne yapmak istiyorlar böyle nereye yürüyorlardı. Doğrusu bir anlam da veremedim. Çam ağacının dallarında beyaz torbalarda yuvaları görünüyordu. Belli oradan inmişlerdi yola.

Dönüşümde internetten araştırdım.  Binlerce çeşitten biri, çam kese böceğiymiş, Latince, adının (Thaumatophea pityocampa) olduğunu öğrendim. Genellikle Ege ve Akdeniz’de Kızılçam ağaçlarında erken ilkbaharda beyaz keseler örerlermiş. Sekonder zararlıymış. Yani ağaçları öldürmez ama büyüme ve gelişmesini yavaşlatırlar. Fotoğraftaki gibi çok uzun tren katarları gibi dizilip ilerler. Üzerindeki tüylerde bulunan bir kimyasal madde nedeniyle aşırı kaşıntıya neden olurlarmış. Bizim buralarda çam tozu altında kalanlar boyunlarında benekli kızarıklıklar oluşur. Buna “kurudeşen” denir. Kaşıdıkça çoğalır.

Çoğu insan bu tırtıl zararlısını tanımaz, bilmez. Ama ormanlarımızın zararlı haşerelerindendir tırtıllar. Düşünsenize binlercesi ağaçları kemirir, büyümesini engeller.

Doğa işte böyle bir şey.  İt ürür, kervan yürür.

Sevgiler, saygılar.

Abdurrahman Balcılar

 
Toplam blog
: 2032
: 2969
Kayıt tarihi
: 18.06.12
 
 

Emekliyim. Doğayı, Sabahın erken saatlerinde doğada yürümeyi, Hayvanları, bilhassa köpekleri çok se..