Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Eylül '21

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Konuşabilmek

Söz söylemenin erdemini bilen kaç kişi vardır acaba? Söz önemsiz bir araç değildir. Rezil de eder vezir de malum.

Ben toplumların  gelişmişliklerini kurdukları cümleler ve konuşurkenki ses tonları ile değerlendiriyorum.

Bazı  insanlar çeşitli  sebeplerden dolayı  tartışamıyorlar. Böyle insanlara  "kaşının altında gözün var" bile diyemezsiniz. Eleştiremez hatta ima yoluyla şaka bile yapamazsınız. Hemen aşırı ciddiye alıp bas bas bağırarak üste çıkmaya, hakaretleri sıralamaya hatta saldırmaya çalışırlar. Yani sözden "pat"  diye kavgaya geçiş arasında gri bölgeleri yoktur.  Maalesef.

Herkesin konuşmadan önce sözlerini bir tartması diyaloğun hasarsız ve amacına uygun ilerlemesi için şarttır malum. Söz bir kez  söylendimi dönüşü, telafisi mümkün olamayabilir  Hatalı bir kelime için 10 cümlelik özür dilemeniz de gerekebilir.

Çok  uzun ve doğaçlama konuşmalarda yanlış cümle kurma, çelişki, pot kırma,  istemediği sözleri dillendirme  ihtimali  de artacaktır.

Diplomasi dili denilen  konuşma biçimi hep hoşuma gider. Dengeli, makul,  sakin, kibar  ve dolambaçlı ifade tarzı ilgimi çeker. 

Çirkine "çirkin" değil de "güzel olmayan,

Ucuza, "pahalı olmayan",

Sözle saldırmadan,  bağırmadan  önce "size katılmıyorum, sizin gibi düşünmüyorum diyen;

Eleştiriden önce yumuşak geçişlerle karşısındakinin gönlünü alarak söze başlayan örneğin;

 "sen aslında düşüncelisin de geçen gün galiba  istemeyerek şöyle söyledin "   gibi hoş sözlü eleştiri yapabilen;

"Günaydın, iyi günlerr, özür dilerim,  lütfen, sanırım yanlış anladım,  yanlış anlaşıldım, sözlerim maksadını aştı " sözlerinden ürkmeyen, mütevazi ve kibar anlatım tarzı.

"Yalancı!" diye bağırmak hatta küfretmek yerine " bu sözlerin doğruluğu şüpheli. bu sözlerin doğru olduğunu düşünmüyorum,  Bu sözler gerçeklikten uzak, inandırıcı bulmuyorum" vb. diyerek ortalığı kavgaya sürüklemekten kaçınan dikkatli, olgun- insani üslup.

Keşke insanlarımız da böyle saygılı tatlı sohbet ve yumuşak  üslup için özendirilse, aşağılayıcı kelimelerle insanların arası açılmasa ve mizahi renkli konuşmalar  tercih edilse.

Bunlar temennilerim ancak gerçek hayatta diyaloglar pek böyle olgun ve kibar zeminde değil.

Sosyal medyada ya da yüzyüze birbirleriyle hakaret küfür, aşağılama yarışı yapan, kendisi gibi düşünmeyenleri aşağı  görenlere sözüm: Bu üslup ülkemize , dinimize-ahlakımıza  insanlığımıza hiçbir güzel katkı sunmayacak. Hiçbir derdimize derman olmayacak aksine işleri  içinden çıkılmaz hale getirecek.

Bu üslup, şiddet-nefret ve iftira dili  gerçek ve ebedi  dünyada çok çok sıkıntı doğuracak. Bunları yüce Kuran-ı Kerim Mealini birkaç kez okumuş birisi olarak yazıyorum. Allahın kullarını ne çok sevdiğini derinden hisseden, hatalarımızın ve güzel davranışlarımızın karşılığının  da yalnızca Allah tarafından verileceğine inanmış,  bunun için çokça şükreden birisi olarak yazıyorum.

Sağlıkla saygıyla sevgiyle....

 
Toplam blog
: 148
: 384
Kayıt tarihi
: 21.09.07
 
 

Merhaba...  Üniversite mezunu Kamu İdaresinde  çalışan bir bayanım. Ankara'da iki oğlumla yaşıyorum..