Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Eylül '06

 
Kategori
Fotoğraf
Okunma Sayısı
2471
 

Objektifi kendine çeviren kadın

Objektifi kendine çeviren kadın
 

İsterseniz fotoğrafın dahi kadını Cindy Sherman’dan bahsedelim biraz. Ailesi sanata inanmazken, Buffalo'daki New York Devlet Üniversitesi'nde (SUNY) resim eğitimi gördü. Resim sanatının elini kolunu bağladığını hissetmesiyle lisansını fotoğrafa çevirdi. Böylece bir ömür sürecek ve adının Kertézs, Alvarez, Callahan gibi benim de çok beğendiğim fotoğraf dehalarıyla yanyana anılmasını sağlayacak aşkı başlamış oldu.

23 yaşında Manhattan'da tuttuğu dairesinde siyah beyaz B tipi film karelerinden çıkmışa benzeyen İsimsiz Film Kareleri (Untitled Film Stills) isimli paha piçilmez fotoğraf serisini hazırlamaya başladı. Objektifi hep kendisine çevirdi Sherman, toplum ve medya içinde kadının yerini bulmaya çalışırken model olarak hep kendini kullandı. Kılık değiştirdi, makyaj yaptı, ruhunu 'o kadının' yerine koyarak o olmayı her seferinde başardı. Popüler kültürü işleyen çağdaşlarına karşın, o kadın stereotiplerini işledi yani klişeleşmiş, basmakalıp karakterlerin yerine geçti. Bu karakterler, dergilerden, kara filmlerden, televizyondan çıkmış kadınlardı.

Sherman'ın kadınları, film karelerinin içinden baktıkları için biraz yapmacık ve gerçek dışı oldular; ama tüm kadınlar aynı zamanda bu yapmacıklıkta kendilerinden bir şeyler bulmuş olmalılar ki Cindy Sherman belki size başka bir yazıda bahsedebileceğim olgunluk çağı eserleriyle değil, özellikle bu ilk çalışması olan İsimsiz Film Kareleri ile tüm zamanların fotoğraf dehaları arasında yerini aldı. Kendi adıma ben de, en çok ve belki de bir tek bu serisinden etkilendiğimi söylemeliyim.

Dört yılda İsimsiz Film Kareleri'ne yeni numaralar ekledi, ta ki 80 senesinde işleyeceği bir stereotip kalmadığını açıklayana dek. Numaralar diyorum adı üstünde isimsizdi fotoğrafları Sherman’ın, sonradan da hep öyle oldu, yalnızca numaraları vardı; böylece kişisellikten çıkarıyordu belki de fotoğraflarını. O kadınların kim oldukları değil, neyi simgeledikleri önemliydi sanırım.

85 senesinde İsimsiz Film Kareleri’ni oluşturan bildiğim kadarıyla 69 fotoğrafın tümünün New York Modern Sanatlar Müzesi tarafından 1.000.000 dolara satın alındığını, ayrıca gelecekte yaratıcı çalışmalarını desteklemek amacıyla alanındaki ‘dahilere’ verilen MacArthur Bursu ile Sherman’a 5 yıl boyunca yıllık 100.000 dolar verildiğini biliyorum. Fotoğraf sanatıyla uğraşanlar bilir, resme göre nispeten çok daha az para kazanılsa da Sherman gibi yetenekleriyle sıyrılabilenler yine de ciddi paralar kazanabiliyor.

Eserleri patriyarşinin feminist eleştirisi olarak görülse de, Sherman hiçbir zaman bir feminist olarak tanımlamadı kendini. Bana göre, fotoğrafladığı kadınlar sandalye gibi, ayna gibi nesnelerden biriydi yalnızca. İsimsiz Film Kareleri serisinin her bir fotoğrafını sevdim, o yabancı kadınlar nasıl o kadar tanıdıktılar bir türlü anlam veremedim. Karede öylece duruyorlar, bazen bana doğru bakmıyorlardı bile; ama ben de onlarla oradaymışım gibi hissediyordum. Yanıbaşlarında izliyordum onları, konuşmadan, onlar beni farketmeden...

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

paha kültüre göre coğrafyaya göre değişir bence bir fotoğrafçıya deha sözcüğünü yakıştırmak biraz kendini bir işe yarar kılma çabasından başka birşey değildir dehalık bu kadar basit mi ?bence bu yüksek burjuvazinin dillendirdiği ve sizinde hayra hayrab baktığınız anladığınızı sandığınız sıradan bir güzelikten başka birşey değildir benim albümlerimde de böyle fotoğraflar mevcuttur o zaman ben kimle yarışacağım

MEMCAN 
 20.09.2006 18:16
Cevap :
:))) Fotoğraf konusunda bu kadar yetkin 'olduğunuza' ve beni bu kadar iyi tanıdığınıza inanmanıza sevindim. Yorumlarınız gerçekten çok ilginç...  21.09.2006 9:10
 

anlamıyorum bunu neyi paha biçilmez alt tarafı bir rensiz fotoğraf kesin başkası diyor diye sizde paha biçilmez diyorsunuz

MEMCAN 
 20.09.2006 16:12
Cevap :
Bence gerçekten güzeller. Sanatta başarılı olmak için ya hiç işlenmemiş bir konu bulmak ya da sıradanı farklılaştırmak, daha önce kimsenin değinmediği şekilde ele almak gerekir. İşte o, bu ikincisini yapabilmiş ki eline fotoğraf makinesi alanın fotoğrafçıyım diye gezdiği bir dünyada sıyrılarak, fotoğraf ustaları arasına girmeyi başarmıştır. Fotoğraf ustası, dehası sözünü ben uydurmuyorum, dünyaca öyle kabul ediliyor kendisi. İsimsiz film kareleri için paha biçilmez sözü tamamıyla bana aittir; çünkü zamanında çok iyi sayılabilecek bir paraya tüm seri satın alınmıştır ayrıca kendisine çok prestijli sayılan 'fotoğraf dehası' ödülü bu serisi nedeniyle verilmiştir. Yine de bakış açınız size aittir, saygı duyarım.  20.09.2006 16:52
 

Sherman'ı bu denli iyi yorumlamınıza sevindimmi? şaşırdımmı? anlayamadım öncelikle.. Hayata bakışın sanata yansıması bu işte..Sherman'ı ilk kez sizden duydum iyiki duydum..Sherman değil beni ilgilendiren aslında; sanata bakışın hayata bakış olduğu klasik önermesi de değil... Sizin "nesne" *yada madde yorumunuzun içeriğine bayıldım... Farkederek yada değil materyalizm ancak böyle ifade edilir... (Bana göre,fotoğrafladığu kadınlar sandalye gibi,ayna gibi nesnelerden biriydi yalnızca.Karede öylece duruyorlar,bazen bana doğru bakmıyorlardı bile;ama bende onlarda oradaymış gibi hissediyordum.Yanıbaşlarında izliyordum onları,konuşmadan,onlar beni farketmeden) Sağolun gelişimime katkınız için.... Sağolun, Ülkede hala kafası çalışan birileri var dedirttiğiniz için...

Yücel EVRENN 
 20.09.2006 11:01
Cevap :
Size en ufak bir katkım olduysa gerçekten gurur duyarım. Sözleriniz beni gerçekten çok motive etti. Teşekkürler yine bambaşka ve derin yorumunuz için...  20.09.2006 14:26
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 132
Toplam yorum
: 409
Toplam mesaj
: 82
Ort. okunma sayısı
: 3178
Kayıt tarihi
: 09.08.06
 
 

Odtü mezunu; edebiyat ve sinema düşkünü biriyim. AFSAD’ta fotoğraf, Sinematek’te film yapımı üzer..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster