Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Aralık '19

 
Kategori
Eğitim
 

PISA

PISA
 
PISA nedir?
Açılımı Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı olan PISA, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından üçer yıllık dönemler hâlinde, 15 yaş grubundaki öğrencilerin kazanmış oldukları bilgi ve becerileri değerlendiren bir araştırmadır. .
 
Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) tarafından 1997'de geliştirilen uygulama uluslararası çapta üç yılda bir 15 yaşındaki öğrencilerin başarısını sınamaktadır.
PISA ’nın amacı nedir?
PISA' nın temel amacı, öğrencilerin okulda öğrendikleri bilgi ve becerilerini günlük yaşamda kullanma becerisini ölçmektir. Ayrıca gençlerimizi daha iyi tanımak; onların öğrenme isteklerini, derslerdeki başarı düzeylerini ve öğrenme ortamlarıyla ilgili tercihlerini daha açık bir biçimde ortaya koymaktır.
PISA, neyi ölçmektedir?
.
PISA’ öğrencilerin; matematik okuryazarlığı, fen bilimleri okuryazarlığı ve okuma becerileri konu alanlarının dışında, öğrencilerin içsel güçlerini, kendileriyle ilgili görüşleri, öğrenme biçimleri, okul ortamları ve aileleriyle ilgili veriler değerlendirilmektedir.
PISA araştırmasında kullanılan “okuryazarlık” kavramı, öğrencinin bilgi ve yeteneğinin geliştirip, topluma daha etkili bir şekilde katılmasını ve katkıda bulunmasını sağlamak için yazılı kaynakları bulma, kullanma, kabul etme ve değerlendirmesi olarak tanımlanmaktadır.
PISA’ da aşağıdaki üç temel gösterge esas alınmaktadır (MEB, 2015; OECD, 2016). 
   1. Öğrencilerin bilgi ve becerilerinin profilini ortaya çıkaracak göstergeler, 
   2. Öğrencilerin becerilerinin PISA’ da anketler aracılığıyla toplanan değişkenlerle ilişkisinin nasıl olduğuna yönelik göstergeler, 
   3. Öğrenciler arası ilişkiler ve okullar arası ilişkilere yönelik göstergeler,
PISA, hangi okullarda uygulanmaktadır?
PISA araştırması kapsamında geliştirilen başarı testleri ve anketleri, ülkemizde Nisan ayı içerisinde uygulanmaktadır. Araştırmaya katılan ülkelerde; örgün öğretimde kayıtlı olan 15 yaş grubu öğrencilerin bulunduğu tüm okullar (Ortaokul, Anadolu Lisesi, Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, Spor Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Çok Programlı Anadolu Lisesi) bu araştırmaya katılabilir
 
PISA’ da Türkiye’nin düzeyi:
 
•Türkiye, üç yıl önceki son PISA sonuçlarında en çok düşüşü okuma ve fen bilimlerinde yaşamıştı. 11 sıra birden gerileyerek, 72 ülke arasında fen bilimlerinde 52, matematikte 49, okumada ise 50'inci sırada yer alabilmişti.
PISA 2018 sonuçlarına göre Türkiye, OECD ülkeleri içerisinde, üç alanda puanlarını istatistiksel olarak anlamlı artıran üç ülkeden biri oldu.
•Türkiye, PISA 2018'de okuma becerilerinde 40. sıraya, matematik okuryazarlığında 42. sıraya, fen okuryazarlığında 39. sıraya yükseldi. Ne var ki Türkiye’de yüksek başarı düzeyli öğrencilerin oranları, sıralamalarda ilk 20’de yer alan ekonomilerin oldukça gerisinde.
•PISA 2018’de özellikle dikkate alınan test olan okumada Türk öğrencilerin yüzde 74’ü en az seviye 2 düzeyinde performans gösterdi. Bu seviyedeki öğrenciler arasında orta uzunlukta bir metnin ana fikrini anlayabiliyor ve belirgin bilgileri ayrıt edebiliyor.
•Matematikte ise öğrencilerin yüzde 63’ü en az seviye 2 beceri düzeyini yakalarken, yüzde 5 yüksek başarı düzeyinde. 
•Fen bilimlerinde ise her 4 öğrenciden 3’ü en düşük seviye 2’yi yakalarken, sadece yüzde 2 seviye 5-6’ya çıkabildi. 
 
•PISA 2018 sonuçlarına göre okuma becerileri alanında ülkelerin aldığı puanlar 340 ile 555 arasında değişti. 79 ülkenin bu alandaki ortalama puanı 453 olarak gerçekleşti. Türkiye bu alanda ortalamanın üzerinde aldığı 466 ortalama puanı ile katılan ülkeler arasında 40'ıncı sırada yer aldı.
 
•Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk ,”PISA2018’de OECD    ülkeleri içerisinde her üç alanda da puanlarını artıran üç ülkeden birisi olmamız, başarı yolunda en somut gösterge oldu. Okullarımız arasındaki başarı farklarını azalttıkça listedeki yerimiz daha da yükselecek” dedi. 
•Bu sonuçlara göre Türkiye, PISA testine katılan 37 OECD ülkesi arasında; Slovakya, Yunanistan, Şili, Meksika, Kolombiya ve İspanya'yı geçerek 31. sırada yer aldı.
•PISA 2018 sonuçları hala tüm alanlarda OECD ortalamasının altında'
 
•PISA’ daki gelişmeler en azından umut verici. Her ne kadar hâlâ ortalamanın altında olsak da karalar bağlamamız için hiçbir neden yok. Umarız çok daha yükseklere çıkarız.
 
•Peki, tüm bu gelişmeler eğitimde işlerin iyi gittiğinin bir göstergesi mi? Kesinlikle hayır.
•Hemen her konuda olduğu gibi, bu konuda da yerli ve milli, kendi değerlendirme kurumlarımızın sayısı artmalı.
•Her insan gibi her ülkenin de öncelikleri var ve o öncelikler ölçülmelidir!
•Verdiğimiz diplomalar dünyanın her yerinde geçerli mi?
•İş bulma ve kariyer basamaklarını tırmanma konusunda aldığımız eğitimin katkısı ne oranda?
 
Aldığımız eğitimin milli ve manevi değerlere, doğaya, çevreye, konuya, komşuya duyarlı gençler yetiştirilmesine bir katkısı oluyor mu? Özetin özeti: Eğitimde en ufak bir kıpırtıya bile sevinir olduk!..(Abbas Güçlü,4.12.2019 Milliyet)
 
Ortaöğretimdeki 5 milyon 649 bin 594 öğrencinin 3 milyon 250 bin 334'ü genel liselerde, 1 milyon 793 bin 391'i mesleki ve teknik liselerde, 605 bin 869'u da imam hatip liselerinde eğitim alıyor. 14-17 yaş grubu için yüzde 88,22 olarak belirlendi. 
 
Türkiye’den PISA 2018’e 186 okuldan 6 bin 890 öğrenci katıldı. PİSA sınavlarına katılan öğrenciler, tüm ortaöğretim öğrencilerinin % 12’sini oluşturuyor. Bu oran, tüm ortaöğretim öğrencilerini ne derece temsil edebilir. Bu,6 bin 890 öğrenci,15 yaş grubundaki çalışkan ve başarılı öğrencilerden mi seçilmiştir? Yoksa her başarı düzeydeki öğrencilerden mi seçilmiştir? Bu durumda PISA’ daki,başarı ya da başarısızlık eğitim-öğretimdeki genel başarıyı ne derece yansıtır? 
 
PISA sonucunu BBC Türkçeden Fundanur   Öztürk'e değerlendiren Eğitim Reformu Girişi (ERG) Politika Analisti Yeliz Düşkün, "Türkiye'ye ilişkin ortalama puanların düşüklüğü kadar dikkat çeken bir bulgu da en üst düzeyde (düzey 5 ve 6) yeterlilik gösteren çocukların oranının düşük oluşudur" diyor:
"Türkiye'de alt yeterlilik düzeyinde yer alan öğrencilerin oranı ise oldukça yüksektir. Örneğin en alt düzeyde yeterlilik gösteren (düzey 1 ve aşağısı) çocukların oranı matematikte %36,7, fende %25,2, okumada %26,1'dir.…
.
Şu anda, gereksinme duyduğumuz en önemli ölçüt, ulusal  ve iç benlik,tinsel değerlere saygı; üretkenlik, girişimcilik ve evrensellik! Peki, bu konuda ne kadar yol kat ettik? Düne göre daha mı iyiyiz yoksa çok daha geride miyiz?
 
Sonuç
 
PİSA testinde başarı ya da başarısızlık ne derece önemli.PISA, öğrencilerin bilgi ve becerilerini günlük yaşamda kullanma becerisini ölçmektir.
Eğitimin işlevi,öğrencinin bilişsel,duygusal,devinişsel gelişimini sağlayarak yaşama hazırlamak olmalıdır. PISA ’nın öğrenciyi yaşama hazırlamadaki işlevi nedir?Başarıyı,ne derece ölçüyor ? Resim,müzik,beden eğitimindeki yeteneğinin, başarısının da  önemli olduğunu düşünüyorum.Öğrencinin bilgi ve becerilerinin yüksek olması önemli de bilgi ve beceri düzeyleri kadar insan ilişkileri,güncel yaşama uyumu da önemli. 
 
 
 
 
Toplam blog
: 391
: 2555
Kayıt tarihi
: 04.12.12
 
 

Hüseyin BAŞDOĞAN, 1942'de Malatya- Arapgir'de doğdu.Arapgir Ortaokulunu, Diyarbakır Öğretmen Okul..