Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Eylül '08

 
Kategori
Güncel
 

Ramazan kanı

Ramazan kanı
 

Duydum ki Kızılay kan stokları Ramazan ayında tükenecek kadar düşermiş. Haberlerde dinledim. Müslüman kardeşim kan verince orucunun bozulacağını düşünüyor. Bundan dolayı da Ramazan geldiğinde kan bağışları bıçak gibi kesilmekte. Bu böyle midir sahiden? Aramızda ilahiyatçı varsa bilebilir belki.

Bana biraz akıl dışı geldi. Birinci olarak vücuda bir gıda veya metabolizmayı takviye edici bir ilaç alınmamakta; ikinci oalrak da oruç bedenden çok ruhun (nefsin) terbiyesidir. Yoksa köpeği de bağlasan aç kalır. Yani, oruç aç kalmak değildir; hele hele bir zayıflama fırsatı hiç değildir. Sadece Allah ile kul arasındaki en gizemli ve makbul ibadet olması bile orucun ruhani bir ibadet olduğunun kanıtı sayılabilir. Allah ne etsin oruçtan büzüşen insan hücrelerini! Ona erdemli bir ruh gerek. Zaten inananlar da bilir ki, beden toprağın, ruh Allah'ın hakkıdır.

Şimdi kendimi inkar edip, kan vermenin orucu bozacağını varsayıyorum: Bu durumda oruçlu birisi sümkürdüğünde burnundan kanlı sümük gelirse orucu bozulur mu? Ya da, bedenden çıkarılan bir sıvı olması nedeniyle sümük tek başına orucu bozar mı? Cinsel ilişki bozuyor; fakat orada nefisle ilgili bir durum vardır. Hatta oruçluyken diş fırçalamak bile tehlikeli oluyor bu mantığa göre; çünkü dişimiz kanayabilir, di mi yani? Yoksa bu bedenden çıkarılan sıvının rengi ve miktarı mı önemlidir? Bu kan vermenin orucu bozacağı mantığını bir türlü anlayamadım, ama zaten dini kurallar bir mantığa oturtulmaya çalışılmaz. Peki tamam da bu hangi dini bilgiyle açıklanabilir, onu da bulamadım. bulamadığım bir yana, bende paranoya oluştu. Acaba çişimi iftara kadar tutsam mı diye düşünmeye başladım.

Oruçluyken, yani kutsal açlıkta kan vermenin bazı insanlarda tansiyon sorunu çıkarabileceğini anlıyorum. Yani sağlık kaygısıyla kan bağışı yapmamanın bir tutar yanı var. Ancak sağlık kaygısı dışında, oruç bozar diye Ramazan boyunca kan vermekten kaçınmak bence günah işlemektir. Tedavi bekleyen bir hastaya yardım elini geri çekmenin günahıdır. Ben tanımıyorum kan gereken hastayı, ama Allah ikimizi de tanıyor. Ve insanın insana aldığı nefesten bile hak geçer gerçeğiyle iman eden bir Müslüman kan vermekten nasıl kaçınır!

Bu durum biraz organ bağışına benziyor. Hani kimi sevap, kimi günah diyor ya! Bence kan vermek iyidir. Günahı sevabı beni ilgilendirmez, ama kan vermek insani bir iyilik değeridir. Orucu bahane etmeyelim, kanımızı verelim. Hiç olmazsa iftara yakın birazcık kan verebiliriz. Oruç tutmayanlar versin demenin anlamı yok; zaten sağlıksız kişiler oruç tutmazlar. Haliyle bunlar kan da veremezler. Oruçlu da çekildi mi kenara, vay hastanın hâline.

Sağlığı yerinde bir oruçlunun kan vermesinde tıbben veya dinen bir mahzur var mıdır? Bu sorunun Ramazan çıkmadan cevabını bulmasını diliyorum. Bu soru cevabını bulamasa bile, ve biz kan bağışının orucumuzu bozacağı kuşkusundan kurtulamasak da, gidip kanımızı vermeliyiz. Bunun için tutulmayacak bir günlük orucun sevabı bir ayınkini geçer bence. Geçmese de oruç sevabımızdan bir şey eksilmez; ibadette kusur etmiş olmayız; çünkü Allah bize eksik kalan oruç ibadetimizi Ramazan Bayramı'ndan sonra tamamlama fırsatı tanımıştır.

Her şeye rağmen, Müslüman vatandaşın kuşkularını bir türlü gideremiyorsak, Kızılay Kan Merkezleri her akşam iftar yemeği vermeli, ve iftardan sonra da vatandaşı kan alma masasına yatırmalı...

 
Toplam blog
: 363
: 1765
Kayıt tarihi
: 04.08.08
 
 

Parasız yatılı Darüşşafaka Özel Lisesi'nde iki yılı hazırlık sınıfı olmak üzere yedi buçuk yıl ok..