Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Eylül '17

 
Kategori
Eğitim
 

TEOG Neden Kaldırıldı?

Bu saatte okulda olmaları gereken 3-5 öğrenci yüzmeyi bilmediklerinden suyu tokatlar gibi çabalamaları, yüzme havuzunun müdavimi “Uğur Bey’i sinirlendirmişti. O sırada beklediği öğretmen arkadaşı “yüzme havuzu kapısından içeri girdi.

—Hocam nerede kaldın? Gel kurtar beni şunlardan(!)

Bunlar TEOG sınavı kalkınca kendini rahatlamış hisseden öğrencilerdir. Rahatlayınca buraya yüzmeye gelmişler işte.

(Uğur Bey, havuzdan dışarı çıkarken)

—Sahi hocam TEOG kalktı. Sizi bilmiyorum ama ben tamamen destekliyorum. Neydi o öyle çocuklar yarış atı gibi…

—Net olarak hatırlamıyorum. Yıllar önce uygulamaya yeni yeni sokulan “SBS sistemi” için de birçok şikâyet gelmişti. Maddi yönden rahat durumda olanlar kara kara “düşünmeye” başlamışlardı. Çünkü artık çocukları bir yarış sonunda ortaya çıkacak ölçüme göre okullara yerleştirilecekti. Ama hem SBS hem de OKS sistemlerinin açıkları çoktu. İşini yaptıran yine eski tas eski hamam devam ediyordu. Ufak tefek tanıdığı olan, okula bağış yapanlar sistemin açıklarından içeri sızıyorlardı. TEOG daha sonra çıktı. Bu sistem açık vermiyordu. Öğrenciler hakkettikleri notlarla istedikleri okula yerleşiyorlardı. Şimdi kaldırıldı. Bakalım uygulama yerine ne getirecek? Şimdiden değerlendirme yapmak güç.

—Çoğunlukla herkes kendi okulunda devam deniyor; köklü ve başarılı liseler önemli tabii. Herkes bu okullara yönelecek. Sonunda bir seçme yapmak durumundasınız.

Ben ilk kez TEOG  vb. sistemlerle bu işlerin düzeleceğini umuyordum.  Çünkü TEOG’la okuyan öğrenci ile okumayacak olan öğrenci ayırımı yapılıyor, not başarı sistemiyle okumayacak olanlar meslek liselerine kaydırılıyordu. Bu bana göre çok önemliydi. İlk kez devlet dümeni ele almış, gereksiz yatırım engellemişti.

Bir öğrencinin maliyeti 10.000 tl civarındadır. Okumayacak olanın ne işi var üniversite kapılarında? Hoş, ayırım yapılmış olsa bile meslek lisesi öğrencisi hala umutlu ve bir türlü eski kalıpları atamıyorlar üzerlerinden. Hani çocuk küçükken hatta bebekken çocuklarımıza hep deriz ya, “Benim çocuğum büyüyünce pilot olacak, mühendis olacak vb. İşte TEOG bu ayırımı yapıyordu. “Senin çocuğun ve herkesin çocuğu Mühendis olamaz” diyordu. Umarım TEOG yerine gelecek olan sistem böyle bir ayırımı devam ettirir.

—Ülkemize 15 Temmuz’da darbe planlayan FETÖ’cülerde bu TEOG sisteminden çokça yararlandılar ama. Hala devam ettiklerini düşünüyorum.

—Olabilir tabi. O zaman dikkatli olmak lazım. Ama sırf bu yüzden TEOG’u kaldırılmaz herhalde. Diğer temiz sandığınız sistemlere de sızabilirler. O zaman ne yapacaksınız? Bence bu mazeret “dam üstünde saksağandır”

—Peki hocam ezbercilik sistemi ne olacak? Yani TEOG ve bunun gibi sınavlar çocukları ezberciliğe sürüklüyordu. Mesela benim dönemimde çoktan seçmeli sorular yoktu. Ucu açık yoruma dayalı sorular vardı. Bütün sınavlar için konuşuyorum. O küçük yuvarlağı doğru karalamak size göre ezberciliğe yol açmıyor mu?

—Sonuçta bir seçme sınavı…Ucu açık sorularla bu sınavı yapamazsınız. Yani her dersten soru soramazsınız. Bu tür soruların cevapları öğretmene göre değişebilir. Öğretmen moral durumu dahi soruların cevabı üzerinde etkilidir. Seçme sınavı yapıyorsan merkezi bir sistemde bu tür yoruma, beğeniye, eleştiriye kapalı sorular sormalısınız. Ezberciliğe gelince, TEOG’un kaldırılmasını ezberciliği teşvik ediyor diyerek savunanlar bence konuyu tam olarak kavrayamayanlardır. Çünkü ezberciliği en çok besleyen “inanç ve dogmalardır.” Bunlar sorgulanmaz ve eleştirilemezler. Oysa bilim farklıdır. Yorumda yaparsınız eleştiri de getirebilirsiniz.  Dolayısıyla okuyan, eleştiren, sorgulayan, yorum getirebilen öğrenci modelinde ezbercilik barınamaz. Öğretmenliğin “kutsal olarak algılandığı” bir toplumda ezbercilik olmayacak ta ne olacak ki? TEOG ezbercilikle doğrudan bağlantılı değildir. Ezbercilik çok daha fazla irdelenmesi gereken konudur. Ve MEB’in en büyük sorunlarından biridir. TEOG kalktı zaten, ÖSYM dahi kalksa bile, görünen o ki ezbercilik sistemini daha uzun yıllar koruyacağız.

—Çocuklarımızın kafasını gereksiz bilgilerden arındırmak lazım. Çocuklar ülkemiz gerçeklerini, coğrafyasını, tarihini öğrensinler. Falanca filozof ne demiş, filancası ne demiş bunların derinine inip anlatılmaları gereksiz. Çocuklarımız önce kendi kültürlerini öğrensinler. Onlarla yaşayıp, onlarla devam etsinler. Bence “MEB” eğitim sistemini tüm “içi boş safsatalardan arındırarak,” çocuklarımızı ruhları boş denekler haline gelmesini engellemelidir.

—Elbette sistemimizi arındırma gereksiz bilgilerden çocuklarımız kurtarma vb. güzel dilekler. Bunun TEOG ile bağlantısını anlamadım. MEB programlarının her türlü dogma, inanç ve yerellikten kurtarmak gerekir önce. Sistemin tamamen bilimsel kalıplara oturtulması gerekir. Çünkü Dünya coğrafyası bize göre farklı, diğerlerine göre farklı olamaz. Çocuk eğitimi de öyle. Çocukların diş fırçalama alışkanlığı her ülkeye göre farklı değildir. Eğitim dünyanın her yerinde BİLİMSEL kalıplarla yapılır, yapılmalıdır.

—Amma yaptın hocam şimdi. Çocuklar inançsız mı yetişsin?

—Bu ayrı bir konu. İnançsız yetişsin demedim ki. Eğer sistemimizi ezbercilikten kurtarıp dünyaya entegre etmek istiyorsak eğitimi bilimsel yörüngeye oturtmamız gerekir, dedim.

—Yani TEOG’un kaldırılmasına karşısınız?

­—Artık fark etmez. Kaldırıldı! Şimdi yerine gelecek sistem çok önemli. Sonuçta iyi bir liseye gitmek isteyen öğrenciler olduğu sürece “bir seçme sınavı” yapmak zorundasınız. Bakalım bunu nasıl düzenleyecekler?

Açıklamalardan anladığım, eğer herkes kendi okulunda yüzde ağırlık olarak devam edecekse okulların orta kasımını okuyanlar kendi okulunun lise kısmına devam edeceklerdir. Bu da okulların kendi öğrencisini kaybetmemesi demektir. Bu açıdan “İmam Hatip Okulları” kollanmış olabilir. Diğer taraftan Meslek liseleri ve mesleki eğitim kurumları öğrenci bulamayacaklardır.

 Notuna göre başarılı öğrencilerin, başarısı daha az öğrencilerle bir arada olması “öğrenimde” zorluklar demektir. Okulların başarı oranı düşecektir.

 TEOG kaldırılmadan önce gelecek yıl TEOG’a hazırlanan torunum için artık bir “hedef “yoktur. Öğrencilerin başarısını artırmak için “TEOG bir hedefti.”  Şimdi hedefleri yok oldu. Aynı Meslek Lisesi öğrencileri gibi hedefsiz oldular.  Amaç ve Hedef olmayınca derslere ilgi de azalır merak ta azalır. Umarım TEOG’u kaldıranlar aynı SBS ve OKS açıkları fark edildiğinde yaptıkları gibi daha iyi bir düzenlemeyi ülkemiz yararına sunarlar.

 

 
Toplam blog
: 144
: 899
Kayıt tarihi
: 06.02.07
 
 

Gazete ve kitaplara hep tersten göz atar, daha sonra okumaya başlarım. Bu özelliğim devrik cümlel..