Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Mayıs '12

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Yunus Emre'yi anlamak

Yunus Emre'yi anlamak
 

Yunus Emre ( 1240- 1320 )


Tasavvuf edebiyatımızın içinde yer alan Yunus Emre ( 1240–1320 )  yaklaşık 750 yıldır aramızda yaşıyor. Şiirlerinde ve değişlerinde ve hakkında yazılanlardan acaba onun yaşadığı çağdan yani XIII. Yüz yıldan bu  yana kaç kişi onun gibi aramızda yaşayan şair vardır?  Hazreti Mevlana ve Hacı Bektaşi Veli’den başka. Zaten Hz. Mevlana olsun Hacı Bektaşi Veli olsun bu her üçü de XIII. YY ‘da Anadolu halkına hitap etmiş ve onları irşat etmişlerdir.

Hz. Mevlana Konya ve çevresinde, Hacı Bektaşi Veli Kırşehir ve Nevşehir’de, Yunus Emre de Eskişehir ve çevresinde bilinen  ilim ve irfanlarıyla içinde yaşadığı topluma eserleriyle hitap etmişler ve onları aydınlatmışlardır. Yunus Emre Türk- İslam tasavufunu duru, akıcı,yalın ve manidar bir Türkçe ile eserlerini ortaya koymuştur. Sevilmesi, yaşaması bundandır. Görüş ve düşünceleriyle  ulusal ve evrenseldir.Onun yazdığı şiirleri  Anadolu'nun her yerinde sevilmiş ve ilahiler halinde dilden dile dolaşmıştır. Hatta bestelenen şiirleri  çoğunluktadır.

Yunus Emre bir Hak ve halk şairidir.Görüşleri evrenseldir. 1991 yılı Yunus Emre adına UNESCO tarafından SEVGİ YILI ilan edildi. Yurtiçinde ve yurtdışında birçok etkinlikler yapıldı. Bu yazımda Yunus Emre’den birkaç deyişler sunmak istiyorum:  

İlim ilim bilmektir

İlim kendin bilmektir

Sen kendini bilmezsen

Ya nice okumaktır

***

Biz dünyaya gider olduk

Kalanlara selam olsun

Bizim için hayır dua

Kılanlara selam olsun

***                

Ben gelmedim kavga için

Benim işim sevgi için

Dostun evi gönüllerdir

Gönüller yapmaya geldim

***

Adımız miskindir bizim

Düşmanımız kindir bizim

Biz kimseye kim tutmayız

Kamu alem birdir bize

***

Canlar canını buldum

Bu canım yağma olsun

Assı ziyandan geçtim

Dükkanım yağma olsun

***

Ne varlığa sevinirim

Ne yokluğa yerinirim

Aşkı ile avunurum

Bana seni gerek seni

***

Dolap niçin inilersin

Derdim vardır inilerim

Ben Mevla’ya âşık oldum

Onun için inilerim

***

Gelin tanış olalım

İşi kolay kılalım

Sevelim sevilelim

Dünya kimseye kalmaz.

Kaynak:

1-  Yerli ve Yabancı Gözü ile Yunus Emre, İnceleme, araştırma, Abdülkadir Güler,   İzmir 1993

2- Minyatürlerle Yunus Emre ve Menkıbeleri, Şiirleri Eskişehir Valiliği Kültür   

Yayınları. 2008                                                                

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..