Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Nisan '12

 
Kategori
Özel Günler
 

1 Nisan– Elifim

 

Bir Nisan çoğuna göre şaka günüdür.
 
Bana göre ise Allah’ın bana verdiği en büyük hediyelerden ilkinin yani kızım Elif’imin doğum günüdür. İkinci hediyem Fatihcan’ımdır. Onun yaş günü de yirmibir marttı.
 
Elifim şaka gibi girmişti hayatıma. Şaka gibi diyorum. Çünkü hani bir şiir vardır ya:
 
Çocuktum ufacıktım, top oynadım acıktım.
 
Yolda buldum bir elma,
 
Dedi dinlenme durma…
 
Benim çocukluk şiirim. Öyle gibi. Ben küçüktüm elifim olduğunda.
 
O çocuk, ben çocuk. Birlikte büyüdük. O zamanlar ben anneydim, o benim küçüğümdü… Zamanla Elif’im benim büyüğüm oldu.
 
Onun aklı, öngörüsü, duyguları beni geçti. Ben onu dinler oldum. Onu anlar oldum. Onun dediklerini yapar oldum.
 
Elifim şaka gibi girdi dedim ya hayatımıza. Aynen öyle…
 
Bu gün bir yazı yazdım. Yazılarımın en keyifli halleri ben yazdıktan sonra Elif’e okutup onun sesinden, güzel yorumundan dinlememdir. Bu gün yazımı okuduktan sonra bana:
 
“Sen neden hep acıklı şeyler yazıyorsun? Neden hayatında hep hüzün var. Hiçmi mutlu olduğun bir şey yok” dedi.
 
Şaşırmıştım. Ben hep hüzünlü mü yazıyorum dedim kendi kendime…
 
Sonra düşündüm. Belki hüzünlü yazıyorum ama neşeli yazdıklarım ya da içinde mutluluk olan yazılarımda vardır. Ben mutlu olmazmıyım.
 
Allah’ım bağışlasın iki tane aslan gibi çocuğum var. Eşim var, kardeşlerim, yeğenlerim, dostlarım, işim var. Sağlıklıyım. Daha ne olsun.
 
Demekki mutluluğumu yazılarıma aktarırken tuşlarım bana haksızlık yapıyor onları hüzne çeviriyor. Bundan sonra çok dikkat edeceğim.
 
Benim dünyalar güzeli kızımın, Elif’imin, doğum günü kutlu olsun.
 
Peki, 1 Nisan şakası nereden çıkmış diye merak ettim. Bende hayatım boyunca çok 1Nisan şakaları yapmışımdır, banada yapılmıştır.
 
Araştırdım. Vikipedi de şöyle yazıyor
 
1 Nisan Şaka Günü, her yılın 1 Nisan günü kutlanır.
 
Genelde şaka gününde insanların birbirine şaka yapması gelenek haline gelmiştir.
 
Nisan 1 şakası hakkında farklı kültür, inanç ve dillerde efsaneler bulunmaktadır.
 
Fransa (Poisson d'avril - Nisan Balığı) :
 
1564 yılında Fransa kralı IX. Charles yılbaşını 1 Nisan’dan 1 Ocak’a aldırır. Bu arada 1 Nisan’ı sene başı olarak kabul etmeye devam edenlerle alay etmek amacı ile yapılan şakalar, bir süre sonra gelenek haline gelir.
 
1 Nisan’ı yılbaşı kabul edenlere ise “Nisan Balığı” adı verilir.
 
İngiltere - April Fools' Day - Nisan Kaçıklar Günü.
 
İskoçya - Gowk veya Cuckoo günü.
 
Nisan 1 veya Nisan Balığı, Hollanda, Belçika, Kanada, ABD, İsviçre, Japonya dahil dünyanın pek çok yerinde tanınmaktadır.
 
Nisan 1 ile ilgili başka bir efsane de Pagan kültüründe 1 Nisan'da kutlanan Fous bayramıdır. 
 
Antik Roma'da Hilarya adıyla benzer bir bayram da kutlanmaktadır. 
 
Hindistan'da ise bu bayram 31 Mart'ta Holi adıyla kutlanmaktadır.
 
Bir başka yerde de 1 Nisan’la ilgili şöyle yazmışlar:
 
1 Nisan şakasının ortaya çıkışı ile ilgili birkaç rivayet bulunmasına karşın en çok itibar göreni budur.
 
Ayrıca 1 tane daha vardır oda Türkleri zamanında hile ile yendikleri gün olan 1nisandır, büyüzden hile günü de denir.
 
Rivayete göre Fransa´da 1564´e kadar yıl 1 Nisan günü başlarmış.
 
Fakat o yıl kral Charles IX takvimi değiştirme kararı vermiş.
 
1 Ocak uygulamasına geçilmiş.
 
1 Ocak 1565 tarihinde herkes birbirine hediyeler sunmuş, “mutlu yıllar” dilemiş.
 
Fakat 1 Nisan gelip çattığında bazı cingöz muzipler, sanki yılbaşı kutlanıyormuşçasına, eskiden olduğu gibi yine hediyeler alıp vermişler.
 
Bunu muziplik nedeniyle “şaka” niyetine, “gülmek için” yaptıklarını söylemişler.
 
O günden itibaren, her yılın 1 Nisan günü, büyük-küçük herkes biribirine şaka yapmaya koyulmuş.
 
Fransa´da yılın bu döneminde, yani Nisan ayının başında, balık avı yasaktır. 
 
Zira bu dönem balıkların üreme mevsimidir.
 
İşte böyle bir ortamda muziplik yapmayı sevenler balık avcılarını kandırmak için ırmaklara çiroz ringa balıkları atmışlar.
 
Atarken de “Nisan Balığı” diye bağırmışlar.
 
Günümüzde tatlı sulara balık atılmıyor, ama balık şeklinde çikolatalar yeniliyor, dostlar işletiliyor, insanların arkasına kâğıttan balıklar iliştirilerek gülüşmelere yol açılıyor.
 
Bazıları ise “Nisan Balığı” tabirini Nisan başında ayın Balık burcunu terketmesine bağlıyorlar.
·    
Nisan Balığı geleneği Belçika´da da çok canlı ve yaygın…
 
O denli yaygın ki ülkenin tanınmış politikacılarının da katılım ve katkılarıyla radyo, TV ve gazeteler aracılığı ile uydurma haberler yayabiliyorlar.
 
Şaka gününüz kutlu olsun…
 
Nazan Şara Şatana
 
Toplam blog
: 1731
: 4678
Kayıt tarihi
: 09.12.10
 
 

Turizmci; Genel müdür Yazar ; Romanlar, senaryolar müzikkaller... Sinema filmleri, TV filmleri.....