Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '22

 
Kategori
Anılar
 

BAYRAKTAR'IN ARDINDAN

                                HARRAN’A SEVDALI

                  ŞAİR FAZIL BAYRAKTAR’IN ARDINDAN

                                                                                    

 

Birkaç aydır merakla beklediğim Kültür Çağlayanı (2 Aylık, Eğitim, kültür ve Halk Bilimi Dergisi / Sayı: 69 –70 ve 71- 2021)  sayımlarını aldım. Sayın Hayrettin İvgin’e ve dergiye aldığı yazılarımdan dolayı teşekkür ediyorum.             Kültür Çağlayanı 12 yıldır sanatımıza ve kültürümüze büyük hizmetlerde bulunuyor. Emeklerine sağlık. Tüm emeği geçenlere sağlıklı günler diliyorum.

Sanat, kültür dergileri insanlar arasında bir barış ve sevgi köprüsüdür. Bu dergilerde güzel, sevindirici haberlerin yanı sıra acı haberler de geliyor. Geçmiş sayılarda Erhan İvgin, Osman Baş ve şimdi de E. General şair-yazar Fazıl Bayraktar’ın vefat haberini sevgili Hocam Nail Tan’ın kaleminden okuyunca nedenli üzüldüğümü burada ifade edemem. Türkiye asker şairlerimizden bir değerini daha kaybetti.  Yolu açık ve aydınlık olsun, mekânı cennet olsun.  Başta Bayraktar ailesi olmak üzere, tüm sevenlerine başsağlığı diliyorum.

      Şair Fazıl Bayraktar’la ortak bir yanımız vardı. O, bir ara Fırat Nehri’nden başlayarak Beytüşşebap, Ceylanpınar, Goçar ve Akçakale gibi yerlerde görev yapmıştı Ben de Şanlıurfa’da Akçakale, Hilvan ve Suruç Yatılı İlköğretim Bölge okullarında okul müdürlüğü gibi görevlerde bulundum.(1980-1985) Her ikimizin de “Harran” adını taşıyan şiir kitaplarımız var… Fazıl Bayraktar’ın “Harran Ovası’ndan Mektuplar / şiirler (1964) Harran Güzellemesi İzmir (2005) Benim Harran’da Atatürk Çiçeği / şiirler (1986)  Bu açıdan arasızda sanat, edebiyat bağlamında ve şiir yolunda bir unutulmaz dostluğumuz vardı. Sayın Fazıl Paşa ile sık sık telefonla da görüşüyorduk. Ayrıca bir birimize mektuplar da yazıyorduk. Arşivimde aşağı yukarı 15 adet mektubu var. Bunları birer armağan olarak kitaplığımda özel bir dosyada saklıyorum. Şair Bayraktar’a Harran’a sevdalı dedim.

İsterseniz “ Şair Fazıl Bayraktar’la Harran Üstüne Yaptığım Bir Söyleşi’ de (Türk Dili Dergisi S:717- Eylül 2011)  ortak yanımızla ilgili konuyu bizzat Sayın F. Bayraktar’dan dinleyelim:

A,GÜLER: Sizinle tanışıklığımız uzun yıllar ötesine dayanıyor. Siz de bende birer Harran sevdalısıyız. Ben, sizi Harran şiirlerinizle tanımış, çok da merak etmiştim. Bu nedenle, sohbetimize Harran’la başlamak vacip oldu.

F.BAYRAKTAR: Harran dendi mi, benim için akan sular durur. Gidip oraları görmeyenler, bozkır çilesi çekmeyenler için Harran sözcüğü bir şey ifade etmez. Ama üç yıl boyunca (1956-1959) oralarda görev yapmış, Suriye hududunu belirleyen demiryollarından taa gerilerdeki Tek tek Dağları’na kadar Harran Ovası’nı adım adım dolaşmış, bozkırdaki dramatik hayatı gözlemlemiş benim gibi biri için çok anlam ifade eder.

A.GÜLER: Sanırım, sizin ilk kitabınız olan“ Harran Ovası’ndan Mektuplar “ 1964’de yayımlanmıştı.  Ve o kitaptaki şiirlerinizle de yılın şairi seçilmiştiniz?

F. BAYRAKTAR: Ajans -Türk’ün sahiplerinden rahmetli şair Necdet Evliyagil, her yıl,  “Ajans- Türk Takvimi” diye orijinal bir takvim çıkarır, takvimin her yaprağında seçilmiş şiirlere yer verilirdi. Ajans-Türk Dergisi yayımlıyordu. Sarıkamış’ ta görev yaparken Harran’la ilgili şiirlerimden bir kaçını Ajans-Türk’e gönderdim. Seçici kurul tarafından “Yılın Şairi”  unvanına lâyık bulunduğumu ifade ediyordu. Beklemediğim bir sonuçtu bu. Yılın şairi olarak seçilmeme değil, şiirlerimin beğenilmiş olmasına sevinmiştim.

A.GÜLER: Peki, sonra ne oldu?

F.BAYRAKTAR:Ajans–Türk Harran’la ilgili bütün şiirlerimi içeren “ Harran Ovası’ndan Mektuplar” adlı ilk şiir kitabımdır. Bu kitap, 1000 adet Ajans–Türk Yayınları arasında basıldı. (1964)

A.GÜLER: Size göre şiir nedir, şiirin bir teması olmalı mıdır?   

F,BAYRAKTAR:Aynen öyle. Bir şiirde ana tema fikir anlamında tema yoksa abur- cubur dizelerden ibaretse, ben ona şiir demem. Daha ilk dizede anlarım şiir olmadığını. Şu sıralar o kadar şair türedi ki, “ Her üç Türk’ten dördü şairdir” diyen bilge kişiye hak verir oldum.

Şiir de anlamsızlık moda haline geldi.  Okumaya, anlamaya gayret ediyorum ama nafile, boşuna yoruyorum kafamı. Bir sürü garip, özentili, ne anlama geldiği bilinemeyen, akılda kalması imkânsız laf kalabalığı, Bir dize ile öbür dize ayrı hava çalmakta. Tema olmadığı gibi, vezin yok, ahenk yok, şiirsel estetik yok. Bir oturuşta çalakalem yazılı veren ve sadece yazan kişiye cazip gelen şeyler bunlar.

A.GÜLER: Sizinle uzun yıllar dostluğumuzu, irtibatımızı sürdürdük. Ben, o toprakların çocuğu olarak, Harran sevdalısı bir büyüğümle dostluk bağı oluşturmaktan mutluluk duyuyorum.

F.BAYRAKTAR:Sizi, yazılarınızla, şiirlerinizle, kitaplarınızla, yakından takdirle izlemekteyim.  Riyadan arınmış Harran sıcaklığındaki dostluklara çok ihtiyacımız var. Eksilmeyen ilginiz, sıcak dostluğunuz için teşekkürler.

Şair Fazıl Bayraktar’la yaptığımız bu konuşma sırasında aynen şöyle diyordu:

Ben, asker kökenli bir edebiyatçıyım. Biliyorsunuz, askerlik zor meslek.  O zorluklar içinde on bir kitap dolusu malzeme üretmişim. Seçilmiş otuz, kırk kadar öyküm güldeste halinde bir araya getirip yayımlamayı düşünüyorum. İnşallah fırsatını bulurum” diyordu.( Abdülkadir Güler, Şair Fazıl Bayraktar’la Harran Üstüne Bir Konuşma / Türk Dili dergisi Sayı: 717, Eylül 2011- Ankara)  Çok şükür şair ve öykü yazarı Fazıl Bayraktar, Hikâyeler Güldestesini 2011’de Ankara’da yayımlamış oldu.( 1 )

                              ***    ***   ***

Bu arada, şair- yazar gazeteci ve devlet adamı Ajans Türk dergisinin sahibi Necdet Evliyagil’i de saygıyla ve rahmetle anmak istiyorum.Necdet Evliyagil 1927’de İstanbul’da doğmuş doğdu, 02 Nisan 1992 ‘de Ankara’da vefat etmiştir. Şair Necdet Evliyagil ile ilgili birçok anılarım var, kısmet olursa bir gün bu konuda bir yazı yazmayı düşünüyorum.  

                               ***   ***   *** 

Şair Fazıl bayraktar 1928 yılında Araç-Aksu doğumlu idi.  onurlu asker şairlerimizdendi. Kastamonu Lisesi’nin en eski öğrencilerinden olup (1946),Ankara Kara Harp Okulunu bitirdikten sonra (1950), Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde Jandarma Teğmen olarak yaklaşık 30 yıl gururla görev yaptı. 30 Ağustos 1984 yılında Çanakkale’de Tugay Komutanı iken Tuğgeneral rütbesiyle kendi isteğiyle emekli oldu.  Görevi sırasında boş durmadı, yazdığı şiirleri yanı sıra hikâye, derleme ve araştırma gibi kitaplara da imza attı. Kitaplarının çoğu imzalı olarak kitaplığımda mevcuttur.

Eserlerinden Bazıları:  

Şiir: Harran Ovası’nda Mektuplar (Ankara 1964),Harran Güzellemesi (İzmir 2005),

Hikâye:  Kadın Parmağı ( İzmir 1993),Bir Kasabaya İki Deli Yeter ( İzmir 2001), Hikâyeler Güldestesi (30 Hikâye, Ankara 2011).

Derleme ve araştırma olarak ta Şehit Ve Gazilerimizin Soy Kütüğü (İzmir 1998), Kastamonu Yöresi Deyim ve Manileri ( İzmir 2004),  Balkan Savaşından Bu Yana Araçlı Şehitler Yöresinden Fıkralar, Fıkramsı Anlatımlar (Ankara 2013),İkici baskı Ankara 2014 ( 2 )

Böylesine Türk edebiyatı coğrafyasında üretken bir imza olan Şair Fazıl Bayraktarı ne yazık ki 93 yaşında iken 11 Haziran 2021‘de bir cuma gününde aramızdan ayrıldı. Bir kez daha rahmetle anıyorum.   

                              ***   ***   ***             

Sanatımın 50. Yılında (2012’de), Söke’de kutladığımız günlerde Sayın Fazıl Bayraktara’ da bir davetiye göndermiştim, bana bir mektup ve bu mektuba ekli bir de dörtlük armağan etmişti.  Onun anısına bu mektubunu ve dörtlüğünü burada sizlerle de paylaşmaktan onur duyarım:  

                                                                                                              İzmir:17. 10. 2012

      Azizim, muhteremim, değerli şairim!

     Merhaba ,

“ Çağrı” dergisinin Ekim 2012 tarihli sayısı, Abdülkadir Güler’e adanmış gibi. Feyzi Halıcı üstadımızın, kapağın sol üst köşedeki dörtlüğü, yarım asırlık sanat emekçiliğinizin ustalık beratı olarak değerlendirilmeli.

Sayfalı merakla çeviriyorum. Üçüncü sayfada Ünal Şöhret Dirlik, 50 yıllık bir dostluğun serencamını hikâye ediyor. Aynı sayfada Çağrı dergisinin bu kutlamaya katılmış olması bir kadirşinaslık örneğidir.

“ Bir Halit Çelik oğlu vardı” ve “ Bir Halk Kahramanı Ger Ali Destanı” başlıklı yazılarınızı satır atlamadan okuyor, üretkenliğinize bir kez daha gıpta ediyorum. Kaleminizin teri ilanihaye ( hayat boyunca) kurumasın inşallah (…)

Aziz Şairim!

Ellinci sanat yılınız kutlu olsun. Gönlünüz şevk ve heyecanı ile dolsun.50. Sanat yılınız dolayısıyla naçizane bir dörtlük kaleme aldım. İlişikte sunuyorum. Kadim dostluğumuzun hatırası olarak arşivinizin kıyısında bulunsun. Sağlıkla, dostlukla kalınız. ( 3 ). Fazıl BAYRAKTAR

           50. SANAT YILI DÖRTLEMESİ

                         Bozkırların şairi Abdülkadir Güler’ e

Bizim şiirlerimiz bozkırda açan gonca,

Şenlendik bozkırı uzun yıllar boyunca,

Bir dostluk edindik ki gelip geçici değil;

Sürecek ebediyen Harran sıcaklığında.

                                Fazıl BAYRAKTAR

                                17.10.2012 İZMİR    

Şair ve araştırmacı öykücü yazar Fazıl Bayraktar’la telefonla, mektupla birçok görüşmelerimiz oldu. Cana yakın sevgi dolu bir insandı. Telefonda “Paşam” diye hitap ediyordum. O kadar istedim ki yüz yüze görüşmek kısmet olmadı. Bir ara ben de Sayın F. Bayraktar’a bir dörtlük yazdım.  Aynen sunuyor, bir kez daha saygıyla ve rahmetle anıyor, O’nu her zaman şiir ve değerli yazılarıyla saygıyla ve sevgiyle anacağız.               

                 Şair Ağabeyim Fazıl Bayraktar’a, 

Adam gibi adamdır, çalışkan ve azimkâr

O sınır boylarında Fatih yüzlü sancaktar

Şiirin efendisi, hikâyeci ve yazar

Anadolu’ya âşık şair Fazıl BAYRAKTAR

                                             Abdülkadir GÜLER

                                           30 Kasım 2012- SÖKE

1-Fazıl Bayraktar’la Bir Söyleşi / Abdülkadir Güler, Milliyet Blog 02 Aralık 2010

2-Şair Fazıl Bayraktar’la Harran Üstüne Bir Söyleşi /  

    Abdülkadir Güler, Türk Dili, sayı: 717. Eylül 2011

3-Şair, Hikâyeci ve Araştırmacı Fazıl Bayraktar’ı Ahirete Uğurladık / Nail Tan, Kültür Çağlayanı yıl:12, S: 69, Temmuz- Ağustos 2021

4- Fazıl Bayraktar’ın, bana İzmir’den gönderdiği 17.10.2012 tarihli mektuptan...

   -------------------------------------------------------------------------------------------------------

 NOT: Şair Necdet Evliyagil, Türk şair, siyasetçi ve yazardır. İlk şiirleri lise öğrencisiyken 1945 yılında yayımlandı. İstanbul Erkek Lisesi'ni ve İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'ni bitirdi. Bütün şiirlerini içeren "İstanbul Düşü" ile şiirde 10, genelde 35 kitap veren Necdet Evliyagil, genç yaşta gazeteciliğe başladı. Necdet Evliyagil 1927’de İstanbul’da doğmuş olup, 02 Nisan 1992 ‘de Ankara’da vefat etmiştir. Saygıyla ve rahmetle anıyorum. Mekânı Cennet olsun.  A.GÜLER

 

 

 

 

 

             Abdülkadir  GÜLER

            06  Ocak 2022- SÖKE

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..